Dostępne na rynku rodzaje bram garażowych
Rodzaj bramy dobiera się do wielkości garażu i jego usytuowania względem domu, kształtu i wielkości podjazdu, wjazdu na działkę i innych jej elementów, liczby parkujących w nim aut oraz częstotliwości korzystania z niego. Tam, gdzie wjazd jest po łuku, krótki i wąski – najlepiej sprawdzą się bramy, które przy otwieraniu nie zajmują wiele miejsca. Najwygodniejsze będzie zastosowanie modeli rolowanych i segmentowych.
Bramy rolowane chowają się do skrzynki osadzonej przed otworem garażowym (montaż zewnętrzny) bądź za nim (wewnętrzny). Wykonane są z wąskich, kilkucentymetrowych lameli (stalowych, aluminiowych), połączonych przegubowo na całej długości ramy. Mogą być wypełnione pianką poliuretanową. Do montażu potrzeba odpowiedniej ilości miejsca na kasetę – nadproże musi mieć 30–35 cm wysokości. Kaseta może być też zamocowana od spodu nadproża, ale wtedy zmniejszy wysokość wjazdu. Alternatywą jest zamocowanie mechanizmu na zewnątrz garażu, nad otworem wjazdowym.
Ruch skrzydła bramy segmentowej natomiast odbywa się wzdłuż prowadnic. Chowa się ono wewnątrz garażu – pod sufitem albo przy ścianie. Pierwszy sposób charakteryzuje modele segmentowe górne, których elementy ustawione są poziomo i poruszają się na rolkach po prowadnicy, przytwierdzonej do ścian i sufitu. Segmenty skrzydeł wersji bocznych osadzone są pionowo i po otwarciu najeżdżają na jedną ze ścian garażu. Skrzydło tego typu bramy składa się z kilku segmentów (najczęściej od 3 do 6) połączonych zawiasami, które zabezpieczone są uszczelkami. Dzięki temu zespolenia są chronione przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Brama wykonana jest z profili ze stali ocynkowanej o różnej grubości, pokrytej blachą stalową. Wykończenie może stanowić powłoka z farby proszkowej, okleina z tworzywa sztucznego, drewno lub aluminium. Segmenty wypełnione są pianką poliuretanową bądź styropianem.
Modele segmentowe można dopasować do otworu o dowolnym zarysie, np. z nadprożem w kształcie łuku. Wersje boczne umożliwiają wejście do garażu bez konieczności czekania na całkowite otwarcie bramy. W przypadku bram uchylnych, na sam ich ruch potrzeba 1–2 m odstępu. Stosuje się je głównie w garażach jednostanowiskowych, ponieważ ich standardowa szerokość rzadko przekracza 3 m (wysokość to maksymalnie 2,30 m). Ponadto zajmują miejsce pod sufitem (z wyjątkiem modeli z mechanizmem nożycowym, do których nie są niezbędne prowadnice podsufitowe). Konstrukcja wykonana jest ze stali lub aluminium. Mogą być wykończone okładziną z drewna albo PVC. Ciężar bramy równoważą sprężyny, dzięki czemu można nimi poruszać bez dużego wysiłku.
Przy bramach rozwieranych także konieczna jest przynajmniej dwumetrowa przestrzeń na otwierające się skrzydło. Ten typ nie nadaje się na przykład tam, gdzie wjazd do garażu prowadzi wprost z ulicy – skrzydła nie mogą otwierać się poza granicę działki. Podobnie jak na stromym podjeździe. Taki wyrób składa się z dwóch skrzydeł, umocowanych na zawiasach na bocznych ościeżach – tak jak drzwi. Z modeli rozwieranych niezbyt wygodnie korzysta się zimą, bowiem przed ich otwarciem sprzed garażu trzeba usunąć zalegający śnieg.
Prawidłowy montaż bramy garażowej
Każdy rodzaj bramy należy odpowiednio zamontować. Niektóre mogą być osadzane dopiero w wykończonym garażu, inne np. przed wylaniem posadzki. Czas założenia najpopularniejszych wersji segmentowych i rolowanych wraz z wyregulowaniem napędu wynosi około 6 godzin. Wstawienie bramy najlepiej zlecić fachowcom, współpracującym z ich producentem.
Przy montażu ważne jest, aby:
- ściany były odpowiednio wykończone, a tynk na ścianach – zwłaszcza w pasie, gdzie będą przykręcane prowadnice – równo nałożony;
- prowadnice boczne, górne oraz ościeżnica były równomiernie i solidnie przytwierdzone;
- kołki mocujące były dobrane do materiału ściany – do elementów pełnych (cegła, beton) wystarczą zwykłe kołki rozporowe, do pustaków szczelinowych konieczne będą specjalne łączniki bądź kotwy chemiczne;
- wyregulować sprężyny tak, aby brama szczelnie przylegała do ościeżnicy, nie opadała i łatwo się ją otwierało.
Wyposażenie bramy garażowej w napęd
Każdy producent bram oferuje również automatykę do nich. Dobór należy powierzyć specjaliście, który weźmie pod uwagę następujące parametry bramy:
- rodzaj (sposób otwierania);
- szerokość i wysokość wrót;
- orientacyjny ciężar;
- intensywność pracy – normalna do 30 zamknięć/otwarć na dzień, intensywna powyżej tej wartości;
- prędkość działania automatu – wybór mieści się w zakresie np. 14–26 cm/s;
- sposoby sterowania (pilot, przycisk w budynku/domofonu, przełącznik na klucz, klawiatura szyfrowa, telefon, Internet);
- wyposażenie dodatkowe, np. zestaw do odłączenia siłownika z zewnątrz (umożliwia ręczne otwarcie bramy, gdy zabraknie zasilania elektrycznego), fotokomórka (zatrzyma bramę, gdy w jej zasięgu pojawi się przeszkoda), zabezpieczenie na wypadek pęknięcia sprężyn albo liny (unieruchomi skrzydło, zapobiegając jego gwałtownemu opadnięciu).
Napęd można też kupić później i wyposażyć w niego bramę już zamontowaną.
Dodatkowe wyposażenie do bramy
Garaże bez instalacji alarmowej najczęściej zamyka się wrotami ze wzmocnionymi profilami oraz z klamką obrotową z ryglem, albo z elektrycznym napędem z blokadą dociskową, która chroni przed podważeniem bramy z zewnątrz. Można dodać zamek patentowy, a także urządzenia z zakresu kontroli dostępu, takie jak elektroniczny czytnik kart bądź biometryczny czytnik linii papilarnych. Jeżeli zależy nam szczególnie na zabezpieczeniu garażu przed intruzami, najlepiej wybrać model z certyfikatem potwierdzającym klasę odporności na włamanie RC2 lub RC3.
Standardowym wyposażeniem skrzydła jest klamka. Można ją zastąpić wygodniejszym pochwytem. Można też zdecydować się na przeszklenia (ze szkła tradycyjnego, akrylowego, z przezroczystych płyt poliwęglanu), które doświetlą wnętrze. Szybki dostęp do garażu, bez konieczności otwierania całej bramy zapewnią drzwi techniczne albo boczne. Modele boczne dobrze sprawdzają się także w sytuacjach, gdy zaparkowany przed garażem samochód blokuje dostęp do jego wnętrza.
Joanna Dąbrowska
Fot. Hörmann/Nice Polska/G-U Polska/Krispol/Wiśniowski/Novoferm
Komentarze