Brama garażowa rolowana
Brama garażowa rolowana, nazywana również roletową lub żaluzjową, swoją nazwę zawdzięcza konstrukcji przypominającej roletę okienną lub żaluzję. Jej działanie opiera się na specjalnej kasecie, do której zwijane są poszczególne elementy bramy.
Składa się ona z kilku centymetrowych stalowych lub aluminiowych lameli, wypełnionych pianką poliuretanową, co zapewnia odpowiednie właściwości termoizolacyjne.
Brama rolowana to doskonały wybór w miejscach, gdzie zastosowanie innych typów, takich jak bramy segmentowe, nie jest możliwe. Jej konstrukcja nie wymaga wysokiego nadproża, a możliwość montażu również na zewnątrz garażu pozwala zaoszczędzić przestrzeń.
To szczególnie praktyczne rozwiązanie dla osób, które dysponują ograniczoną powierzchnią. Dodatkowym atutem bram rolowanych jest łatwość obsługi oraz wysoka szczelność.
Jednak bramy tego typu mają także swoje wady. Jedną z nich jest wyższa cena w porównaniu do innych rozwiązań. Bramy rolowane zawsze wyposażone są w automatyczny napęd, co wyklucza możliwość wyboru tańszego wariantu ręcznego.
Choć ceny renomowanych producentów stopniowo maleją, wciąż są to jedne z droższych opcji na rynku bram garażowych.
Brama garażowa segmentowa
Bramy garażowe segmentowe, znane również jako sekcyjne, należą do najchętniej wybieranych przez klientów. Wyróżniamy dwa główne typy: segmentowe górne i boczne.
Największą popularnością cieszą się wersje górne, których skrzydło składa się z 3 do 6 segmentów, połączonych zawiasami z uszczelkami. Takie rozwiązanie zapewnia skuteczną ochronę przed trudnymi warunkami atmosferycznymi.
Czołowi producenci, tacy jak DoorHan, stale udoskonalają swoje modele. Przykładem jest brama serii RSD02, wyposażona w innowacyjny system sprężyn skrętnych, który gwarantuje równowagę skrzydła. Model ten oferuje również opcję instalacji okien doświetlających oraz drzwi przejściowych, co zwiększa jego funkcjonalność.
Mniej popularnym, ale równie interesującym wariantem jest brama segmentowa boczna.
To rozwiązanie sprawdzi się w garażach szerszych i niższych, gdzie segmenty ustawione są pionowo i przesuwają się wzdłuż jednej ze ścian garażu.
Prowadnice montowane są na suficie oraz w podłodze. Brama boczna pozwala na szybki dostęp do garażu, co jest wygodne np. dla osób korzystających z motorów lub rowerów, ponieważ nie wymaga pełnego otwarcia skrzydła.
Zaletą bram segmentowych jest ich niemal nieograniczona możliwość personalizacji.
Klienci mogą wybierać spośród różnorodnych wzorów i kolorów, a także zamawiać bramy dopasowane do nietypowych otworów, takich jak nadproża w kształcie łuku.
Koszty bram segmentowych
Ceny bram segmentowych różnią się w zależności od ich rodzaju i dodatkowych funkcji.
Górne bramy segmentowe to wydatek od około 2700 zł, choć tańsze modele mniej renomowanych marek można znaleźć w marketach budowlanych już za 2100 zł.
Wersje dodatkowo ocieplane lub z niestandardowymi elementami, takimi jak okna czy drzwi, generują wyższe koszty.
Bramy segmentowe boczne, ze względu na swoją mniejszą popularność i bardziej wymagającą konstrukcję, są nieco droższe. Stosuje się je głównie w nietypowych sytuacjach montażowych, co sprawia, że są mniej dostępne, ale bardzo funkcjonalne w odpowiednich warunkach.
Porównanie bram uchylnych i rozwieranych
Brama garażowa uchylna
Bramy uchylne, choć obecnie ustępują popularnością modelom segmentowym, wciąż cieszą się dużym zainteresowaniem. Ich głównym atutem jest przystępna cena i prosta konstrukcja.
Skrzydło bramy unosi się na prowadnicach – najpierw nad samochód, a następnie chowa się pod sufitem garażu.
Konstrukcje te wykonuje się zazwyczaj z aluminium lub stali, z możliwością wykończenia okładziną z drewna lub PVC. Bramy uchylne dostępne są w wersji zimnej lub ocieplanej, gdzie termoizolację zapewnia styropian.
Do zalet tego rozwiązania należy nie tylko niska cena, ale również łatwość montażu. Dodatkowo, bramy uchylne sprawdzą się w garażach z niskim nadprożem, co czyni je praktycznym wyborem w wielu sytuacjach.
Brama garażowa rozwierna
Bramy rozwierne, zwane również skrzydłowymi, działają analogicznie do tradycyjnych drzwi. Mogą składać się z jednego lub dwóch skrzydeł, które montuje się na zawiasach przy bocznych ościeżach. Modele te oferują szerokie możliwości termoizolacyjne – wypełnienie ze styropianu lub pianki poliuretanowej skutecznie zabezpiecza przed stratami ciepła.
Jednak bramy rozwierne mają jedną istotną wadę – wymagają sporej ilości miejsca na podjeździe, aby otwieranie i zamykanie mogło przebiegać swobodnie.
Rolowana czy segmentowa – który wybór lepszy?
Podstawowym kryterium wyboru bramy garażowej powinna być jej niezawodność i solidność, które gwarantują bezawaryjną pracę w każdych warunkach atmosferycznych. Wybór pomiędzy bramą rolowaną a segmentową zależy od indywidualnych potrzeb użytkownika.
Jeśli zależy nam na cichym otwieraniu i zamykaniu bramy, warto rozważyć bramę rolowaną.
Modele takie, jak aluminiowa brama rolowana RH77M, wyposażone w uszczelki szczotkowe na prowadnicach, zapewniają wyjątkową ciszę podczas użytkowania. Dodatkowo, dzięki gęstszej piance poliuretanowej, charakteryzują się podwyższoną odpornością.
Z kolei bramy segmentowe, np. model RSD02, będą idealnym wyborem dla osób, które poszukują lepszych właściwości termoizolacyjnych i większych możliwości designerskich. Są one również bardziej przyjazne dla budżetu, szczególnie w wersjach standardowych.
Bez względu na wybrany typ bramy, warto zaufać renomowanym producentom, którzy oferują nie tylko wysokiej jakości produkty, ale także profesjonalną sieć serwisową, zapewniającą długoletnią i bezproblemową eksploatację.
Źródło i zdjęcia: DoorHan Polska
Komentarze