Nowa brama garażowa

Decydując się na wymienić zniszczonej lub niefunkcjonalnej bramy garażowej możemy wybierać w bogatej ofercie tych produktów różniących się systemem funkcjonowania, wzornictwem czy kolorystyką. Najczęściej wymieniamy starą bramę skrzydłową na na wygodniejszą w użytkowaniu bramę segmentową bądź uchylną, a niekiedy również powiększając jej wymiary, gdy samochód ledwo mieści się w otworze wjazdowym.

Nowa brama garażowa

Uchylna czy segmentowa?

Wybór nowej bramy garażowej - oprócz pożądanego wyglądu i wygodnej obsługi - uzależniony będzie również od możliwości montażowych określonego wariantu jej funkcjonowania.

W garażach indywidualnych montowane są dwa typy bram - uchylne bądź segmentowe, które ze względu na sposób otwierania muszą mieć wolną przestrzeń na złożenie pancerza lub odchylenie skrzydła.

Bramy uchylne mają dość prostą konstrukcję, przy czym występują w dwóch wariantach - z prowadnicami górnymi lub bez prowadnic. Podczas otwierania bramy te wymagają pozostawienia ok. 1 m wolnej przestrzeni od strony zewnętrznej, niezbędnej do przemieszczania się unoszonego skrzydła. co niekiedy może stwarzać pewna niedogodność, gdy wjazd na posesję znajduje się blisko garażu.

W najprostszych modelach bram uchylnych poszycie wykonane jest z lakierowanej blachy z przetłoczeniami, przy czym pancerz może być ocieplony lub nieocieplony. Dostępne są również modele z pokryciem drewnem, a także wyposażone w dodatkowe drzwi otwierane niezależnie.

Dźwigniowy mechanizm podnoszący sprawia, że w czasie otwierania dolna krawędź zatacza łuk, a górna przesuwa się po prowadnicach przyjmując w końcu położenie poziome. W wariancie bez prowadnic górnych zastosowano mechanizm nożycowy, który jednocześnie unosi i podpiera skrzydło bramy, gdy zostanie całkowicie otwarta.

Dzięki takiemu rozwiązaniu można dowolnie wykorzystać przestrzeń pod sufitem garażu i łatwiej przeprowadzić jej montaż. W obu wariantach wygodne otwieranie i zamykanie zapewniają sprężyny odciążające, przy czym często łączone są one w pakiety, co zapobiega gwałtownemu opadnięciu skrzydła bramy w razie pęknięcia pojedynczego odciągu.

Brama segmentowa. fot. Krispol
Brama segmentowa. fot. Krispol

Bramy segmentowe otwierają się w pionie, zatem nie trzeba zostawiać wolnego miejsca przed wjazdem. Podczas unoszenia poszczególne segmenty przesuwają się po prowadnicach i układają pod sufitem garażu równolegle do podłogi.

Ciężar bramy równoważony jest przez sprężyny najczęściej umieszczone na poziomym wale, co umożliwia jej otwieranie bez większego wysiłku i zapobiega gwałtownemu opadnięciu. Zależnie od wysokości nadproża wał ze sprężynami umieszcza się bezpośrednio nad otworem drzwiowym lub na końcu prowadnic poziomych.

Zależnie od wysokości do stropu prowadnice górne mocuje się bezpośrednio do sufitu lub za pomocą wysięgników przykręcanych np. do konstrukcji dachowej. Poszycie bramy zbudowane jest z połączonych zawiasowo segmentów warstwowych z ociepleniem i różnorodnie wykończona powierzchnią.

Dobieramy wymiary bramy uchylnej

Bramę garażową - zwłaszcza uchylną - o standardowych wymiarach możemy kupić jako gotowy zestaw np. w markecie i zamontować ją samodzielnie.

Musimy jednak przeprowadzić niezbędne pomiary w garażu, dotyczące nie tylko charakterystycznych wymiarów samego otworu, ale również wysokości nadproża, szerokości ścianek bocznych i głębokości wolnej przestrzeni pod sufitem.

Montaż bramy segmentowej

Jeśli zdecydowaliśmy się na zamontowanie bramy segmentowej, która z reguły wykonywana jest na zamówienie dokonanie pomiarów również się przyda przy wstępnym wyborze odpowiadającego nam modelu, ale ze względu na bardziej rozbudowaną konstrukcję w porównaniu do bram uchylnych, ostateczne pomiary do zamówienia powinien wykonać przedstawiciel producenta.

Brama garażowa segmentowa RSD02 fot. DoorHan Polska
Brama garażowa segmentowa RSD02 fot. DoorHan Polska

Przy prowadzeniu pomiarów musimy również ustalić czy nie będzie zmieniane pokrycie podłogi w garażu, bo wtedy trzeba uwzględnić grubość dodatkowych warstw podłogowych.

Przygotowanie otworu

Demontaż starej bramy rozwiernej, której skrzydła najczęściej zamocowane były do drewnianej ramy za pośrednictwem zawiasów nie powinien być trudne, a po jej usunięciu uzyskujemy większy otwór w murze, którego obramowanie trzeba wyrównać na całym obwodzie.

Jednak przy montażu bramy uchylnej o typowych wymiarach, istniejący otwór może nie odpowiadać szerokości i wysokości typowymiarów standardowych. Wymiary standardowe stopniowane są co 125-250 mm na szerokości i co 50-125 mm na wysokości zależnie od producenta i wielkości bramy.

Zamontowanie nieco mniejszej bramy nie sprawi problemów, gdyż do jej zamocowania możemy wykorzystać dodatkowe wsporniki dystansowe zamaskowane później listwą lub tynkiem na ociepleniu.

Zdarzają się też sytuacje, że konieczność zamontowania bramy o standardowej, mniejszej szerokości utrudni lub wręcz uniemożliwi wjazd do garażu. Wtedy konieczne będzie zamówienie bramy na wymiar, przy czym większy prześwit zapewni brama segmentowa, której obramowanie nie wchodzi w światło otworu wjazdowego.

Niekiedy możliwe jest również poszerzenie wjazdu, jeśli zwieńczające je nadproże będzie miało dostateczne oparcie na ścianach bocznych po co najmniej 8cm z każdej strony.

Montaż bramy uchylnej

Decydując się na samodzielny montaż bramy garażowej koniecznie musimy posiadać instrukcję montażu, gdyż różne modele bram wymagają nieco innego sposobu zamocowania i regulacji. Jednak niezależnie od szczegółowych zaleceń musimy zapewnić stabilne zamocowanie prowadnic bocznych i górnych jak i ościeżnicy.

Uchylna brama garażowa. fot. Hörmann
Uchylna brama garażowa. fot. Hörmann

Bardzo ważny jest dobór odpowiednich kołków mocujących dostosowanych do materiału, z jakiego zbudowana jest ściana. W przypadku ścian z materiałów pełnych (cegła, beton) możemy użyć zwykłych kołków rozporowych, ale przy ścianach z pustaków szczelinowych czy drążonych konieczne będzie zastosowanie specjalnych kołków kotwiących mechanicznie lub chemicznie.

Otwory mocujące nie mogą znajdować się bliżej niż 5 cm od krawędzi muru, przy czym w odległość tą nie wliczamy grubości tynku czy innych okładzin. Rozmieszczenie zamocowań powinno być zgodne z instrukcja montażu i precyzyjne, aby zapewnić równoległe ustawienie prowadnic, choć w pewnym zakresie można je regulować.

Bramy uchylne dostarczane są z reguły w stanie zmontowanym, zatem po ich osadzeniu w otworze i przykręceniu prowadnic górnych są gotowe do użytkowania.

Wyposażenie w mechanizm napędowy

Bramę segmentową jak i uchylną można wyposażyć w elektryczny mechanizm napędowy, co znacznie ułatwia jej otwieranie i pozwala na zdalne sterowanie za pośrednictwem pilota.

Przy doborze mechanizmu napędowego musimy brać pod uwagę siłę potrzebną do otwierania bramy, długość drogi otwierania (wysokość bramy), minimalny odstęp od sufitu, system zabezpieczenia przed przytrzaśnięciem jak też i dodatkowe możliwości trybu pracy napędu.

Trzeba również pamiętać, że w razie awarii zasilania czy uszkodzenia mechanizmu napędowego umożliwienie ręcznego otwarcia bramy wymaga w wielu modelach odblokowania zaczepu sprzęgającego z wnętrza garażu.

Napęd do bramy garażowej Key HALO. fot. Key Polska
Napęd do bramy garażowej Key HALO. fot. Key Polska

Musimy to brać pod uwagę przy wyborze napędu, jeśli garaż nie ma innego wejścia lub połączenia z domem. W razie awarii nie będziemy mogli wtedy w żaden sposób wejść do garażu i pozostaje jedynie siłowe otwarcie bramy. Dlatego konieczne jest wyposażenie jej w mechanizm z klamką zewnętrzną blokowaną kluczykiem, co pozwoli na rozłączenie napędu od zewnątrz.

 Montaż zespołu napędowego jest stosunkowo prosty i sprowadza się do zamocowania do sufitu prowadnicy oraz sprzęgnięciu z zaczepem poszycia bramy.

Siłownik do bram garażowych JIM.3 ESA TURBO z oświetleniem. fot. BENINCA
Siłownik do bram garażowych JIM.3 ESA TURBO z oświetleniem. fot. BENINCA

Dla zapewnienia sprawnego funkcjonowania napędu, brama musi otwierać się płynnie, bez nadmiernych oporów i drgań. Przy montażu w bramach segmentowych szczególna uwagę należy zwrócić na położenie najwyższej rolki prowadzącej segment w stanie całkowitego zamknięcia bramy. Powinna ona zająć położenie nieco poniżej osi prowadnicy górnej (na jej łuku), co zapewni właściwe przeniesienie siły napędowej na segment.

Gdy tak nie jest należy skorygować zamocowanie prowadnic górnych, gdyż przy ręcznym otwieraniu brama mimo tego będzie działać prawidłowo, ale przy napędzie elektrycznym może ulec zablokowaniu.

Oprócz montażu mechanicznego, do zespołu napędowego musimy doprowadzić zasilanie elektryczne najlepiej z oddzielnego obwodu, zabezpieczonego odpowiednim wyłącznikiem nadprądowym (bezpiecznikiem). Jeśli instalujemy również fotokomórki zabezpieczające przed przytrzaśnięciem to również do nich doprowadzamy przewody z zespołu napędowego.

W użytkowanym już garażu przewody elektryczne najwygodniej poprowadzić w korytkach instalacyjnych, co zapewni bezpieczeństwo użytkowania i estetykę. Podłączony mechanizm napędowy trzeba jeszcze zaprogramować ustalając skrajne położenia bramy w stanie otwartym i zamknięty.

Zależnie od modelu programowanie przeprowadza się ręcznie zgodnie z instrukcją obsługi lub przebiega automatycznie, gdy układ sterujący zapamiętuje punkty, w których następuje skokowy wzrost oporów mechanizmu napędowego.

Autor: Cezary Jankowski

Opracowanie: Aleksander Rembisz

Zdjęcia: Novoferm, Key Polska, DoorHan, BENINCA, Hörmann

Film: Krispol

Komentarze

FILMY OSTATNIO DODANE
Copyright © AVT 2020 Sklep AVT