Przygotowanie garażu do montażu bramy krok po kroku

Planujesz montaż bramy garażowej? Poznaj kilka cennych wskazówek, jak powinno wyglądać odpowiednie przygotowanie garażu przed jej instalacją. 

Przygotowanie garażu do montażu bramy krok po kroku

Funkcje i powierzchnia

Już na etapie projektu warto zastanowić się, jaka wielkość garażu będzie nam potrzebna. Jeśli posiadamy dwa samochody, oczywistym jest, że garaż powinien być dwustanowiskowy. Gdy samochody będą parkować obok siebie, potrzebna będzie szeroka, podwójna brama. Jeżeli garaż jest długi, lecz wąski - auta mogą być ustawiane jedno za drugim - wówczas wystarczy węższy wjazd.

- Na tym etapie trzeba też się zastanowić, jakie funkcje ostatecznie będzie pełnił garaż? Czy będzie też schowkiem i trzeba wygospodarować miejsce na różne przedmioty, czy oprócz samochodów będą tam przechowywane inne pojazdy: skutery, rowery, czy na przykład kosiarka? Jeśli tak, garaż oraz wjazd do niego powinny być szersze - mówi Rafał Błażuk, przedstawiciel Novoferm Polska, producenta bram, drzwi i napędów.

Decyzja o tym, czy wybrać bramę o wysokim, czy niższym współczynniku termoizolacji, wiąże się usytuowaniem garażu. Rafał Mysiak z architektonicznej pracowni projektowej Home of Houses zaznacza, że dylemat ten rozstrzyga się automatycznie już na etapie projektu:

Jeśli garaż jest częścią bryły domu, brama powinna mieć dobre właściwości izolacyjne zarówno pod względem temperatury, jak i hałasu. Z kolei w wolno stojących garażach brama segmentowa nie musi w aż tak dużym stopniu chronić przed stratami ciepła, ponieważ garaże takie zazwyczaj nie są ogrzewane.

Jednocześnie zauważa, że w przypadku garażu połączonego z domem o wiele większe znaczenie ma dobór kolorystyki paneli, gdyż to właśnie brama staje się głównym elementem elewacji.

Kiedy zamontować bramę docelową?

Podczas budowy garaż często pełni funkcję magazynu materiałów budowlanych i wykończeniowych. Nic więc dziwnego, że właściciele dążą do jak najszybszego zamknięcia pomieszczenia przed osobami niepowołanymi. 

- To zrozumiałe, a jednak - z punktu widzenia niezawodnego działania bramy garażowej - ryzykowne, bo brama może się po prostu zniszczyć. Lepiej na ten etap prac kupić lub wypożyczyć bramę zastępczą, np. używaną rozwierną - nawet jeśli się zniszczy, nie będzie to duża strata - radzi przedstawiciel Novoferm.

Kiedy najlepiej montować bramę docelową? Przede wszystkim wówczas, gdy w garażu rozprowadzone są wszystkie instalacje, położone tynki i wylana posadzka.

- To najlepszy moment na instalację bramy. Ale o rodzaju bramy, a przede wszystkim napędu, powinniśmy pomyśleć znacznie wcześniej, bo determinują rozkład instalacji elektrycznej. Na przykład przy napędach podsufitowych musimy zaplanować gniazdko na suficie, nieco z boku od osi bramy, tak aby możliwe było podłączenie napędu.

- Przy napędach bocznych nie trzeba planować podłączenia na suficie, ale warto i w tym przypadku poprowadzić tam instalację elektryczną - na wypadek, gdybyśmy w przyszłości chcieli zmienić typ napędu z bocznego na podsufitowy. Pamiętajmy także o przewodzie do silnika, który umożliwi zamontowanie naściennego przycisku do otwierania bramy m.in. w przypadku napędu Novomatic - wyjaśnia architekt Rafał Mysiak.

Jak powinien być przygotowany garaż na montaż bramy?

Przed montażem bramy garaż musi mieć położone tynki nie tylko z powodów estetycznych, ale również praktycznych. Po założeniu bramy nie ma dostępu do powierzchni pod wałem prowadnicy, poza tym tynki mogą zanieczyścić mechanizmy i w skrajnym przypadku nawet unieruchomić bramę. Aby montaż przebiegał bez problemów, należy zadbać o wypoziomowanie podłogi.

Gdybyśmy wylewkę zrobili po montażu, konieczna byłaby ponowna regulacja bramy, gdyż zmieniłaby się wysokość otworu wjazdowego. Trzeba również pamiętać o przygotowaniu, czyli wypoziomowaniu nadproża, węgarków i ościeży oraz tej ściany, na której będzie montowana brama (ściana powinna być prosta, bez wybrzuszeń).

- Wiele osób podczas budowy walczy z czasem, dlatego dążą do jak najszybszej instalacji bramy tuż po położeniu tynków i po malowaniu. W takiej sytuacji radzę pamiętać o zapewnieniu pomieszczeniu odpowiedniej wentylacji - tynki i farby muszą wyschnąć. Dobrze sprawdzi się więc brama posiadająca napęd z funkcją wentylacji pomieszczenia, na przykład napęd podsufitowy Novomatic 563 S - podkreśla Rafał Błażuk.

I dodaje jeszcze jedną radę: po wytynkowaniu, a przed montażem oraz po samym montażu koniecznie trzeba dokładnie odkurzyć pomieszczenie oraz samą bramę z pyłów. 

Źródło: Novoferm i Rafał Mysiak - pracownia projektowa Home of Houses

Zdjęcie i film: Novoferm

 

Komentarze

FILMY PRZESŁANE PRZEZ FIRMĘ
FILMY OSTATNIO DODANE
Copyright © AVT 2020 Sklep AVT