Planowanie perspektywiczne
Budując dom, zwykle myślimy perspektywicznie, zakładając np. powiększenie się rodziny, a więc i dodatkową przestrzeń, która w takiej sytuacji będzie niezbędna. W podobny sposób powinniśmy podejść do planowania garażu.
Nawet jeśli w momencie budowy nasza rodzina ma jedno, niewielkie auto, nie musi tak być zawsze. Pojawienie się dzieci wpływa przecież na wielkość samochodu. Dlatego już podczas budowy lepiej założyć więcej niż mniej przestrzeni w garażu, bo jednak częściej zmieniamy samochody niż domy.
Ekspert, Rafał Błażuk, zaznacza, że warto również zwrócić uwagę na montaż drzwi łączących garaż z częścią mieszkalną.
– Zasadniczą kwestią, którą należy uwzględnić, jest strona, w którą będą otwierać się drzwi. Najbezpieczniej jest, jeśli otwierają się do wewnątrz domu – wówczas unikamy niebezpieczeństwa otarcia zbyt blisko zaparkowanego samochodu. A takie zagrożenie może pojawić się za jakiś czas, gdy np. zmienimy samochód na większy, lub gdy w garażu zaczną pojawiać się różne dodatkowe sprzęty.
Jeśli mamy dwa samochody, oczywiste jest, że potrzebny będzie garaż dwustanowiskowy lub dwa garaże jednostanowiskowe. Wszystko zależy od projektu, naszych potrzeb oraz usytuowania garażu. Pamiętajmy, że wjazd do garażu też trzeba zaprojektować!
Jeśli, aby wjechać do garażu, musimy trochę pomanewrować, zaplanujmy szerszy podjazd oraz oczywiście szerszą bramę garażową (nawet do 5,5 m szerokości dla garaży dwustanowiskowych).
Gdy wjazd jest prosty, a garaż jednostanowiskowy, przeznaczony na postój małego samochodu, brama garażowa o szerokości 2,5 m w zupełności wystarczy.
Tym, którzy dysponują szerokim wjazdem i miejscem na duży garaż, radzimy, aby zastanowili się nad dwoma garażami lub szerokim garażem z dwoma osobnymi wjazdami i dwiema bramami. To naprawdę wygodne rozwiązanie.
Rozmiar bramy ma znaczenie
Szerokość bramy garażowej to jedno, ale nie zapominajmy o wysokości. Z naszych obserwacji wynika, że parametr ten bywa traktowany trochę po macoszemu. A jest bardzo istotny! Jeszcze niedawno standardem była brama segmentowa o wysokości 2,25 m, dziś częściej zamawiane są bramy o wysokości 2,375 m, a nawet 2,5 m.
Dlaczego? Bo jeździmy (lub zamierzamy jeździć w przyszłości) większymi, wyższymi autami. Poza tym coraz częściej korzystamy z boksów bagażowych na dachu samochodu.
Pamiętaj! Pomiary, które określają rozmiar bramy, powinny być wykonane już po wykończeniu garażu – po nałożeniu tynków i izolacji ścian, wykończeniu instalacji elektrycznej, po wylaniu posadzki.
Ważne, aby zrobić to przed założeniem ewentualnych podwieszanych sufitów i innych wykończeń regipsowych, na których montaż bramy garażowej nie jest wskazany (po prostu się nie utrzyma).
Rafał Błażuk przestrzega:
– Wykonując pomiar, pamiętajmy, że światło wjazdu nie zawsze jest równoznaczne z rozmiarem bramy. Jeśli nie zdecydujemy się na bramę segmentową z napędem, a wybierzemy ręczne otwieranie, brama zawsze zabierze nam kilka centymetrów światła wjazdu, co w efekcie może spowodować, że wysoki samochód pod nią nie przejedzie”. Stąd nasza rada: pomiary zawsze zlecaj specjalistom Novoferm, którzy uwzględnią wszystkie niuanse!
Tajniki montażu bramy
Dlaczego wykończenie garażu przed montażem bramy garażowej jest ważne? Dlatego, że bramy segmentowe montuje się najczęściej od wewnątrz, a więc za otworem – wówczas konieczne są węgarki, co najmniej po 10 cm z każdej strony bramy.
Wiemy, że w życiu bywa różnie i czasem bramę trzeba zamontować w otworze. Rozwiązaniem są specjalne S-kotwy (warunkiem ich użycia jest wykończenie posadzki).
Jeśli podczas obmiaru okaże się, że otwór jest większy (szerszy i wyższy) od zaplanowanego standardowego rozmiaru bramy garażowej, stosuje się akcesoria Novoferm, które umożliwiają montaż typowej bramy garażowej w otworze szerszym i wyższym nawet o 9 cm!
Bramy segmentowe otwierają się do góry, przesuwając pod sufitem. W mniejszych bramach garażowych, do 3 m szerokości, mogą być stosowane sprężyny naciągowe, ale również – jako opcja – skrętne; w większych bramach montuje się tylko sprężyny skrętne.
W przypadku sprężyn skrętnych i napędu podsufitowego potrzebujemy 25 cm wolnego miejsca pod sufitem. Jeśli nie posiadamy tyle miejsca, sprężyny skrętne możemy zamontować z tyłu bramy. Przy sprężynach naciągowych minimalna wysokość nadproża to 15 cm.
Przeznaczenie garażu
Jakie funkcje pełni współczesny garaż? Rzadko wyłącznie parkingową. O wiele częściej jest także schowkiem na rowery, motocykle, narty, narzędzia ogrodnicze lub kosiarki, bywa warsztatem a nawet spiżarnią. Gdy nasz garaż ma docelowo pełnić także dodatkowe funkcje, zaplanujmy go właśnie pod tym kątem.
Jeśli będzie pomieszczeniem wielofunkcyjnym – przyda nam się szersza brama garażowa, dzięki której będziemy mogli np. wyprowadzić kosiarkę bez konieczności każdorazowego wyjeżdżania z garażu lub bez ryzyka porysowania samochodu. Warto także przemyśleć miejsce wjazdu do garażu.
Chcąc wygospodarować dodatkową przestrzeń użytkową, lepiej jest zaprojektować garaż niesymetryczny, to znaczy taki, w którym brama montowana jest nie na środku ściany frontowej, ale nieco z boku.
Dzięki temu wewnątrz tworzy się naturalna boczna przestrzeń magazynowa lub użytkowa (np. na warsztat). Gdy dodatkowo zadbamy o to, aby garaż był głęboki, po zaparkowaniu samochodu uzyskamy dodatkowe miejsce na swobodne poruszanie się, więc wyprowadzenie roweru czy kosiarki nie będzie sprawiać żadnych problemów.
Garaż – wydawałoby się prosty budynek, który ma spełniać jedną funkcję. To prawda, ale zwykle pełni funkcje dodatkowe, a budując go, powinniśmy dostrzegać i planować je wszystkie.
źródło i zdjęcia: Novoferm Polska
Komentarze