Badania przeprowadzone przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju wykazały, że stężenie CO2 w polskich szkołach już po kilkudziesięciu minutach od rozpoczęcia lekcji może przekraczać normy nawet 4,5-krotnie. Takie warunki negatywnie wpływają na naukę, obniżając koncentrację i zdolności intelektualne uczniów.
Dodatkowo, w wielu szkołach stwierdzono przekroczenia norm stężenia radonu – rakotwórczego gazu, który jest drugim po paleniu tytoniu czynnikiem ryzyka wystąpienia nowotworu płuc.
W szkole w Święcicy już dwa lata temu pomiary wykazały podwyższony poziom radonu. Wówczas jednak nie podjęto żadnych działań zaradczych.
Dopiero po niedawnym ujawnieniu skali przekroczenia norm, dzieci skierowano na nauczanie zdalne, a następnie miały kontynuować naukę w sąsiedniej placówce.
– Również problem radonu nie dotyczy jednej szkoły, o czym świadczą wyniki projektu „Szkolna radonowa mapa Polski”. Po przebadaniu prawie 50 placówek w całym kraju okazało się, że choć średnia ze wszystkich detektorów wyniosła 99 beklerów (Bq)/ m3, to były pomieszczenia, w których odczyt wskazał aż 907 Bq/m3, a maksymalna średnia w budynku wyniosła 705 Bq/m3. To wartości nawet dziesięciokrotnie przekraczające dopuszczalne norm. Ponad połowa zbadanych szkół powstała przed 1970 rokiem, a tylko trzy wybudowano po roku 2000 – komentuje Jarosław Popadyk, Menedżer ds. Wentylacji w Stiebel Eltron.
Zdrowe powietrze w szkołach - co można zrobić?
Najskuteczniejszym rozwiązaniem poprawiającym jakość powietrza w szkołach jest instalacja wydajnej wentylacji mechanicznej z rekuperacją. Taki system nie tylko usuwa nadmiar CO2 i radonu, ale także kontroluje wilgotność powietrza i filtruje szkodliwe pyły oraz aerozole.
- Zarządzający szkołami podchodzą do problemu odpowiedzialnie. W odpowiedzi na ich potrzeby producenci wprowadzają do oferty dostosowane stricte do potrzeb szkół i obiektów publicznych system wydajnej decentralnej wentylacji - mówi Jarosław Popadyk, ekspert Stiebel Eltron, wytwórcy rozwiązań wentylacyjnych i grzewczych.
Istotne jest również regularne wietrzenie sal lekcyjnych, zwłaszcza podczas przerwy w zajęciach.
W przypadku szkół, w których występuje problem z radonem, zaleca się uszczelnienie fundamentów.
Poprawa jakości powietrza w szkołach
- Naścienne czujniki CO2 – automatycznie regulują wydajność nawiewu i wyciągu powietrza, utrzymując jego optymalny poziom.
- Dodatkowo można stosować naścienny czujnik mierzący stężenie CO2 w pomieszczeniu. Całkowicie automatycznie reguluje on wydajność nawiewu i wyciągu powietrza, żeby poziom CO2 był poniżej ustawionej wartości. W razie pożaru lub zaniku napięcia przytrzymywane przez sprężyny zawory powietrza zewnętrznego i zużytego zamykają kanały przepływowe, przyczyniając się do ograniczenia rozprzestrzeniania się pożaru i dymu w budynku - wyjaśnia Jarosław Popadyk ze Stiebel Eltron
- Decentralne wentylatory - zapewniają nawiew i wyciąg powietrza bez systemu orurowania, co ułatwia montaż w istniejących budynkach.
- Filtry powietrza - usuwają z powietrza szkodliwe pyły, aerozole, bakterie i wirusy.
Zdrowie i bezpieczeństwo uczniów to priorytet
Zapewnienie zdrowego i czystego powietrza w szkołach jest obowiązkiem dyrekcji i organów prowadzących.
Inwestycja w nowoczesne systemy wentylacyjne oraz regularne pomiary jakości powietrza są kluczowe dla stworzenia komfortowych i bezpiecznych warunków do nauki dla wszystkich uczniów.
Źródło i zdjęcia: Stiebel Eltron Polska
Komentarze