1. Źle wymierzony otwór
Najczęstszą przyczyną problemów przy montażu bram garażowych są źle wykonane pomiary otworu wjazdowego. Kiedy otwór wjazdowy jest w rzeczywistości mniejszy (węższy i/lub niższy) niż podał inwestor, problem będzie szczególnie poważny w przypadku bramy uchylnej, której skrzydło w trakcie otwierania przechodzi przez światło otworu - zbyt mały otwór będzie przyczyną zacinania się bramy lub całkowicie uniemożliwi jej ruch.
Z kolei zbyt duży otwór spowoduje powstanie luzów (dotyczy każdego rodzaju bram) po bokach i u góry i trudności ze stabilnym osadzeniem bramy. Dlatego za duży otwór trzeba zmniejszyć za pomocą systemowych profili albo wstawić belkę drewnianą.
Pomiarów otworu garażowego dokonuje się w garażach całkowicie wykończonych. Pod uwagę należy wziąć:
- szerokość i wysokość otworu (S i H);
- szerokość ścianek bocznych (W1 i W2);
- wysokość nadproża (N);
- głębokość garażu.
2. Brak węgarka
W przypadku bram uchylnych i ościeży z węgarkiem, odległość między najbardziej wystającymi elementami powinna być ok. 4 cm większa, niż szerokość skrzydła takiej bramy. Jeśli się do tego nie zastosujemy, bramy nie będzie można otworzyć.
Natomiast w przypadku bram segmentowych, wykończony węgarek ma nie wystawać poza prowadnice. Inaczej może stać się przyczyną blokowania ruchu bramy przez ewentualne zanieczyszczenia, np. gałązki.
3. Złe wypoziomowanie podłoża w pobliżu wjazdu
Jeżeli garaż znajduje się poniżej poziomu gruntu, posadzka powinna być tam ukształtowana z lekkim spadkiem w kierunku podjazdu, w innym razie podczas opadów woda deszczowa będzie przenikać do wnętrza, a przed bramą będą się tworzyć kałuże.
Dlatego jeśli dotąd mieliśmy podobny problem, warto podczas remontu w warstwie zaprawy cementowej wykonać spadki w kierunku odwodnienia.
4. Nierówno przymocowane prowadnice bramy
Montaż prowadnic dotyczy wszystkich, oprócz rozwieranych, rodzajów bram. W przypadku bram uchylnych, mocuje się je do sufitu garażu, w segmentowych górnych do ściany frontowej (od wewnątrz) i sufitu, segmentowych bocznych do dwóch sąsiadujących ścian, a w rolowanych do bocznych ościeży otworu wjazdowego.
Niezwykle istotne, aby prowadnice były zamontowane równolegle względem siebie. W innym razie funkcjonowanie mechanizmu otwierającego będzie niemożliwe.
Równie ważne jest poprawne mocowanie prowadnic - za słabe przytwierdzenie może przyczyniać się do ich wyważenia i uszkodzenia bramy i tym samym zagrażać bezpieczeństwu użytkowników. Podczas mocowania prowadnic nie można dopuścić do odkształcenia się profili w trakcie ich dokręcania.
W razie błędów, korektę należy przeprowadzić, używając regulowanych kątowników i uchwytów montażowych oraz plastikowych podkładek dystansowych.
Prowadnice pionowe trzeba przytwierdzać do ścian za pośrednictwem kątowników montażowych - minimum w czterech punktach. Dolne kątowniki montuje się nie niżej niż 30 cm od posadzki, a górne nie bliżej niż 20 cm od nadproża. Prowadnice podsufitowe mocuje się natomiast w dwóch punktach do sufitu (w przypadku wąskich garaży - także do ścian, również w dwóch punktach).
Przy montowaniu prowadnic górnych do sufitu w stropach gęstożebrowych, istotny jest prawidłowy dobór łączników. Podłoże w takich stropach jest niejednorodne i punkt zamocowania może wypaść na belce żelbetonowej lub na pustaku, stanowiącym wypełnienie w takich stropach:
- w betonowym podłożu prowadnice mocuje się kołkami metalowymi (dyblami);
- w pustakach należy użyć kotew skrzydełkowych.
Prowadnice podsufitowe muszą być montowane idealnie prostopadle do ściany, w której jest otwór wjazdowy i trzymać poziom.
5. Odwrotne założenie sprężyn
Każda brama wyposażona jest w układ sprężyn (naciągowych lub skrętnych), wspomagających poruszanie skrzydłem; montowane są one w różnych miejscach - zależnie od typu bramy.
Prawidłowo założona sprężyna podczas naciągania zmniejsza swoją średnicę i prostuje się; założona odwrotnie zwiększa średnicę, przeskakuje na uchwycie, skręca się i faluje, co może prowadzić do jej uszkodzenia i konieczności wymiany. Brama z założonymi niepoprawnie sprężynami nie daje się do końca otworzyć ani szczelnie domknąć.
Równie istotne jest właściwe wyregulowanie sprężyn. Aby sprawdzić, czy linki poruszające bramę są dobrze naciągnięte, trzeba otworzyć skrzydło do połowy wysokości otworu wjazdowego - jeśli nie opada, to znaczy, że sprężyny zostały optymalnie naciągnięte.
6. Tynkowanie ościeża otworu po montażu bramy
Montaż bramy należy przeprowadzać po wyschnięciu tynków. W większości konstrukcje bram wykonane są ze stali lub aluminium, w związku z czym trzeba chronić je przed korozją.
Wilgotny tynk gipsowy może być przyczyną powstawania korozji, a także uszkodzić i odbarwić materiał wykończeniowy bramy (drewno, lakierowaną blachę stalową, panele PVC, siding winylowy). Przed ostatecznym malowaniem garażu, bramę należy zabezpieczyć folią na odpowiedniej taśmie.
7. Za mocne dociśnięcie bram do uszczelek
Zbyt mocne dociśniecie bram do uszczelek może powodować, że brama będzie się ciężko otwierała i zamykała, a poza tym jej elementy będą się intensywnie zużywały w miejscach styczności z uszczelkami.
Po zamontowaniu uszczelek, należy opuścić skrzydło bramy i sprawdzić docisk uszczelek - w przypadku zbyt mocnego dociskania uszczelek do skrzydła bramy (a także stwierdzenia szczelin), dopasowuje się położenie skrzydła.
Autor: Emilia Rosłaniec
Fot. otwierająca: Hörmann
Zdaniem Czytelnika
23 Paź 2024, 08:41
Komentarz dodany przez G: Dlatego u nas nigdy inwestor nie podaje wymiarów tylko sami jedziemy na pomiar.
Gość Chmiak
23 Wrz 2019, 17:02
Brama, bramą ale warto pomyśleć też o samym napędzie do niej. Niby bajer ale po pierwszej zimie z napędem każdy zmienia zdanie. Szybsze wjechanie do garażu to też mniejsze straty ciepła. Szczególnie gdy garaż w bryle domu. My mamy na wjeździe i w garażu. Sterowane jednym pilotem. ...