W imieniu belgijskiego producenta, zaproszonych gości przez dzieje ogrzewania przeprowadziła dr Krystyna Łuczak-Surówka, historyk sztuki i krytyk designu. Pięknym blaskiem świeciły przywołane w tym kontekście klasyki marki Jaga takie jak Heatwave, Iguana czy Geo.
W kontekście historii ogrzewania z marką Jaga zapoznała gości dr Krystyna Łuczak-Surówka, historyk sztuki i krytyk designu. Architekci i dekoratorzy wnętrz na wybranych z historii przykładach mogli prześledzić sposób, w jaki człowiek ujarzmiał ciepło i uświadomić sobie, jak bardzo jest ono niezbędne w codziennym życiu.
To właśnie potrzeba ciepła była jedną z inspiracji Jana Krielelsa, właściciela firmy Jaga, do rozpoczęcia produkcji grzejników. Jednym z miejsc, do których trafił w czasie swoich licznych podróży po świecie była mongolska jurta, gdzie doświadczył jak bardzo ważne jest ciepło, a ogień równa się życie. Szacunek do ciepła związany z tym przeżyciem stał się jedną z podstaw filozofii Jaga.
Kolejnymi były ekologiczne i twórcze poszukiwania, również mające swoje źródło w podróżach, międzykulturowej wymianie idei i głębokich refleksjach nad kondycją świata (inicjatywy takie jak Uchronia, Burning Man i in). Dzięki temu dla belgijskiego producenta tak samo ważne jak ekonomia i wydajność technologiczna jest to, jakie emocje będzie w użytkowniku budził produkt i jaki ślad zostawi w środowisku.
Zdaniem Jaga kluczem do sukcesu jest design, a artystyczny pierwiastek przedłuża życie przedmiotom, również grzejnikom. Dlatego też Jaga nie boi się sięgać po niestandardowe formy i materiały, które - jeśli się dobrze zastanowić - mają pierwotne korzenie. Są nimi na przykład drewno i kamień wykorzystywane przez Jagę do wytwarzania obudów grzejników (Knockonwood i Geo). Niezwykłe formy grzejników Iguana i Heatwave również mają swoje źródło w naturze i najbliższym otoczeniu człowieka. Na przykład kształt grzejnika Iguana zainspirowany został dziecięcym rysunkiem słońca. Prosty szkic stał się kanwą innowacyjnego kształtu profili grzejnych, pozwolił też na dużą elastyczność w procesie produkcyjnym. Również w formie najbardziej oryginalnego grzejnika Jaga, którym jest Heatwave można odnaleźć wzory czerpane z natury.
Grzejniki Jaga zdobyły wiele wyróżnień za design (m.in. Design Plus, Red Dot czy iF) i stałe miejsce eksponatów w muzeach, galeriach oraz domach przyszłości prezentujących innowacyjne rozwiązania. Zdobyły też serca klientów, o czym świadczy fakt ponad 10 mln ekologicznych wymienników ciepła Low-H2O sprzedanych przez Jagę.
źródło i zdjęcie: Jaga
Komentarze