Układ chłodzenia odpowiada za odpowiednią temperaturę pracy silnika. Jest to niezwykle ważne o każdej porze roku. Latem płyn chłodniczy dba o to, aby silnik nie uległ przegrzaniu, natomiast zimą chroni przed zamarzaniem.
Nie warto zaniedbywać regularnej wymiany płynu chłodniczego, ponieważ jego brak może prowadzić do poważnych awarii. Bez płynu do chłodnicy może dojść do takich usterek jak uszkodzony blok, pęknięta uszczelka nad głowicą, a nawet całkowita awaria silnika, który będzie nadawał się tylko do wymiany.
Wymiana płynu chłodniczego krok po kroku
Warto przede wszystkim pamiętać, że wymiana płynu w chłodnicy powinna być wykonywana wyłącznie przy zimnym silniku, aby zapobiec oparzeniu się rozgrzaną cieczą. Auto powinno być też ustawione na równej powierzchni.
Do prawidłowej wymiany płynu chłodniczego potrzebny jest nowy płyn, a także woda destylowana, preparat płuczący, lejek oraz pojemnik lub wiadro do zlewania brudnej wody i starego płynu.
Jak spuścić płyn z chłodnicy?
Na początku należy otworzyć zawory (korki chłodnicy i zbiornika wyrównawczego). Następnie musisz spuścić stary płyn z chłodnicy. Jak to zrobić? Otwórz zawór spustowy, który znajduje się w dolnej części chłodnicy.
Teraz wystarczy podstawić pojemnik i czekać, aż układ chłodniczy się opróżni. Pojemnik powinien być dosyć spory, ponieważ przeciętny układ chłodnicy mieści od 6 do 10 litrów płynu.
Płukanie układu chłodzącego
Płukanka chłodnicy jest czynnością zalecaną podczas wymiany płynu chłodniczego. Płukanie całego układu pozwoli na gruntowne oczyszczenie wszystkich zakamarków, w których zalegać mogą osady wytrącone z płynu chłodniczego.
Ich obecność wpływa na zmniejszoną szczelność układu, co wpływa na pracę pompy wodnej oraz silnika. Płukanka chłodnicy powinna być wykonywana każdorazowo przy okazji wymiany płynu, używając do tego specjalnego płukacza.
Taki preparat szybko i skutecznie pozbędzie się kamienia kotłowego, rdzy, osadów i innych zanieczyszczeń. Do płukania można użyć też wody destylowanej (około 10-20 litrów).
Gdzie wlać płyn chłodniczy?
Wyczyszczony i przepłukany układ chłodzący jest gotowy na nowy płyn. Gdzie wlać płyn do chłodnicy? Powinien być on uzupełniany w zbiorniczku wyrównawczym, a także w chłodnicy. Po odkręceniu zaworu chłodnicy należy wlewać płyn tak długo, aż będzie on całkowicie napełniony (do maksymalnego poziomu według kontrolki na zbiorniku wyrównawczym).
Następnie należy uruchomić auto i gorący nawiew, aby płyn rozprowadził się równomiernie po chłodnicy. Jeśli wartość płynu na kontrolce spadnie poniżej maksymalnego poziomu, musisz go dolać. Czasami trzeba powtórzyć napełnianie kilka razy – do czasu, aż ilość płynu chłodniczego będzie utrzymywać się na równym poziomie.
Jak często wymieniać płyn chłodniczy?
Wiesz już, jak ważny jest płyn do chłodnicy i gdzie należy go wlać. Samodzielna wymiana płynu do chłodnic nie jest tak trudnym zadaniem, jak mogłoby się wydawać. Można wygospodarować wolne popołudnie i zrobić to na własną rękę lub skorzystać z usług specjalisty. Ceny nie są wygórowane i wymiana płynu jest dostępna już od 100 zł.
Jak często warto wymieniać płyn? Tak naprawdę wiele zależy od instrukcji danego samochodu – producenci mają różne zalecenia, których warto się trzymać. Wymiana całego płynu w chłodnicy nie musi być na szczęście przeprowadzana zbyt często. Jeśli korzystasz z zaawansowanych technologicznie, sprawdzonych środków, to płyny do chłodnic powinno wymieniać się co około 5 lat.
Wiesz już, jak prawidłowo wymienić płyn w chłodnicy. Teraz czas na zaopatrzenie się w odpowiedni produkt. Jako producent płynów motoryzacyjnych wiemy, jak ważna jest regularna wymiana płynów. Dzięki stosowaniu sprawdzonych i profesjonalnych środków masz pewność, że Twoje auto będzie działać bez zarzutu o każdej porze roku!
źródło i zdjęcia: Boryszew ERG
fot. otwierająca: Pixels
Komentarze