Kupujemy kompresor - na co zwrócić uwagę?

W poszukiwaniu idealnego kompresora sprawdzasz aukcje internetowe i szukasz informacji u sprzedawcy. Przytłoczony nadmiarem informacji decydujesz się na pierwsze z brzegu urządzenie z największą ilością sprzedanych sztuk. Czy twój wybór będzie słuszny? Niekoniecznie.

Kupujemy kompresor - na co zwrócić uwagę?

Zakup odpowiedniego kompresora nie jest prostym zadaniem. Część sprzedawców podaje nieprawdziwe dane dotyczące urządzenia. Najczęściej zawyżanymi parametrami są pojemność butli i wydajność.

Są to też pierwsze elementy, na które potencjalny kupujący zwraca uwagę. Na rynku można jednak spotkać kompresory o prawdziwych parametrach. Na rynku dostępne są trzy typy kompresorów: śrubowe, tłokowe, łopatkowe.

Najczęściej kupowanymi kompresorami są te o pojemności 50-litrów. Dzieje się tak, ponieważ urządzenie z taką butlą zmieści się w większości warsztatów. Jeżeli dodamy do niego odpowiedni silnik, to może nam również posłużyć do malowania natryskowego lub tynkowania.

Pompowanie kół samochodu przy pomocy kompresora warsztatowego.

Jakie parametry kompresora są istotne?

Wchodząc na popularny portal aukcyjny, możemy odnieść wrażenie, że w kategorii kompresorów tłokowych o pojemności 50 litrów urządzenia różnią się jedynie ceną i kolorem. Zważywszy na to, że większość kompresorów na rynku to produkty pochodzące z Chin, możemy z łatwością trafić na “bubel”.

Warto uświadomić sobie, że w przypadku kompresora często cena idzie w parze z jakością. Dzieje się tak, ponieważ rynek chiński daje możliwość wyprodukowania urządzeń wyglądających identycznie, ale składających się z różnej jakości podzespołów. Jest to kusząca oszczędność, z której niektórzy importerzy korzystają.

Przed zakupem warto poprosić sprzedawcę o podanie odległości między spawami dłuższego boku, średnicy dennicy, a także obwodu zbiornika. Mając te wymiary, w łatwy sposób możemy zweryfikować pierwszy parametr, jakim jest pojemność butli.

Pojemność butli jest wartością, która jest wyjątkowo często zawyżana. Zdarza się, że kompresor, który w teorii ma 50 litrów, w rzeczywistości posiada zbiornik o wielkości 40-45 litrów.

Wymiary kompresora Torpeda 2,2kW o pojemności 50-litrów.

Drugim najczęściej zawyżanym parametrem jest wydajność. W opisach produktu znajdziemy informację o wydajności teoretycznej. Parametr ten nie jest niestety dokładny i sposób jego obliczania również może się różnić. Przed zakupem poproś sprzedawcę o wykresy wydajności rzeczywistej i czasu napełniania butli.

Jeżeli jest taka możliwość, to dobrym rozwiązaniem będzie również sprawdzenie kompresora w sklepie lub film pokazujący pracę urządzenia od uruchomienia do nabicia butli do 8 lub 10 BAR (w zależności od urządzenia).

Trzecim elementem, który warto weryfikować jest silnik. W tym przypadku również pojawiają się nieprawidłowości i kupując kompresor z silnikiem 3 kW, możemy otrzymać urządzenie z silnikiem 2,2 kW. Dopiero podczas pracy taki kompresor zaczyna bardzo szybko się przegrzewać i zwyczajnie “nie daje rady”.

Jeżeli jest taka możliwość to poproś sprzedawcę o zdjęcia np. tłoka zastosowanego w kompresorze, a także elementów takich jak kolanka czy przekrój przewodów elektrycznych. Porównując niewielkie elementy, z których składa się urządzenie, możemy wstępnie ocenić jego jakość.

Podczas zakupu koniecznie zapytaj sprzedawcę o materiał, z którego wykonane jest uzwojenie silnika. Na rynku występują zazwyczaj 2 typy uzwojenia: aluminiowe pokryte miedzią i w pełni miedziane.

Drugi typ jest oczywiście lepszy i przekłada się na żywotność urządzenia. Niestety generuje on wyższe koszty produkcji, więc część sprzedawców szuka w tym miejscu oszczędności.

Jaki wybrać kompresor do warsztatu?

Szukając kompresora zastanówmy się do czego właściwie będziemy go używać? W przydomowych warsztatach lub garażach najczęściej wybierane są modele 1 lub 2-tłokowe z butlą o pojemności do 50 litrów. Nie zajmują one dużo miejsca, a pozwalają na wykonywanie wszystkich niezbędnych prac takich jak pompowanie kół, przedmuchiwanie lub nawet lakierowanie.

Do okazyjnego pompowania kół wystarczy kompresor 1-tłokowy. Jednak kupując takie urządzenie, musimy mieć na uwadze, że w przypadku chęci wykorzystania go np. do malowania natryskowego, nie będzie ono wystarczające. W związku z tym często lepszym rozwiązaniem jest zakup kompresora z 2 tłokami.

Miedziane uzwojenie silninka kompresora Torpeda.

Jaki kompresor do malowania i tynkowania?

Osoby, które chcą używać kompresora do malowania natryskowego lub tynkowania, powinny szukać urządzenia pozwalającego na pracę ciągłą. W tym przypadku ważna jest również wydajność rzeczywista. Powinna ona wynosić minimalnie 350 l/min.

Malując natryskowo musimy również pamiętać, aby nasz kompresor był wyposażony w dobrej jakości separator oleju. Dzięki temu unikniemy niechcianych zanieczyszczeń przedostających się do natryskiwanej substancji.

Prace malarskie lub tynkarskie zazwyczaj trwają kilka godzin. W tym czasie hałas kompresora również może być mało komfortowy. Podczas zakupu porównaj również parametr, jakim jest głośność urządzenia. Pomiar głośności powinien być wykonywany przez jednostkę notyfikowaną, która wystawia odpowiedni dokument po przeprowadzonym teście.

Kompresor jest urządzeniem kupowanym raz na kilka lat. Niektóre modele nawet po 10 lub 15 latach nadal pozostają sprawne. W związku z tym warto poświęcić czas na dokładne przeanalizowanie parametrów oferowanych na rynku kompresorów.


źródło i zdjęcia: Agrekom

Komentarze

FILMY PRZESŁANE PRZEZ FIRMĘ
FILMY OSTATNIO DODANE
Copyright © AVT 2020 Sklep AVT