Wybieramy bramę wjazdową z napędem

Brama wjazdowa powinna pasować do charakteru ogrodzenia oraz budynku mieszkalnego. Warto zadbać, aby była odpowiednio szeroka i miała automatyczny napęd, co umożliwi sterowanie nią bez wychodzenia z domu czy samochodu.

Wybieramy bramę wjazdową z napędem

Bramę wjazdową najlepiej umiejscowić naprzeciwko garażu, bez względu na to, czy jest on wolno stojący, czy znajduje się w bryle budynku mieszkalnego. Jej typ często uwarunkowany jest kształtem i położeniem działki, ale o tym będzie mowa za chwilę. Obok bramy warto zostawić miejsce na furtkę, która powinna znajdować się w linii prostej z drzwiami wejściowymi do domu. Dzięki temu będzie można łatwiej sprawdzić, kto próbuje dostać się na naszą posesję.

W oferowanych przez producentów bramach z napędem często można zaprogramować tzw. funkcję furtki. Polega ona na tym, że brama otwiera się tylko częściowo, umożliwiając wejście stojącej przed nią osobie. Dlatego też coraz więcej inwestorów rezygnuje z furtki w ogóle. Czy jest to dobry pomysł? Z jednej strony można ograniczyć nieco koszty, z drugiej jednak z furtki poręczniej jest korzystać np. podczas awarii zasilania elektrycznego (awaryjne otwieranie bramy z napędem jest z reguły bardziej kłopotliwe).

Zgodnie z prawem budowlanym, brama nie powinna być węższa niż 2,4 m, zaś furtka węższa niż 0,9 m. W praktyce szerokość wjazdu dla samochodu nie powinna być mniejsza niż 4-5 m. Dużo zależy tu od położenia posesji względem drogi dojazdowej. Jeśli droga ta jest wąska i przebiega przy samej bramie, wówczas wjazd powinien być odpowiednio szerszy, aby nie było problemów z manewrowaniem.

Innym rozwiązaniem, oczywiście o ile dysponujemy wystarczającą ilością miejsca, jest cofnięcie bramy w głąb posesji. Przy szerokiej drodze i znajdującym się przed nieruchomością podjeździe wjazd może być nieco węższy.

Kolejna kwestia dotyczy rodzaju wjeżdżających na posesję samochodów. Jeśli będą to również wozy asenizacyjne czy ciężarówki dostarczające ziemię ogrodową lub drewno do kominka, to żeby zapewnić im wygodę, wjazd powinien być odpowiednio szerszy. Warto przy tym pamiętać, że zarówno brama, jak i furtka nie mogą otwierać się na zewnątrz posesji oraz że wjazd nie powinien mieć nierówności, utrudniających poruszanie się osobom na wózkach inwalidzkich.

Brama wjazdowa przesuwna
Gdy podjazd jest niewielki i nie ma miejsca na rozwieranie skrzydeł bramy, najlepiej wybrać wersję przesuwną. Trzeba tylko zapewnić miejsce na jej ruch wzdłuż ogrodzenia. (fot. Wiśniowski)

RODZAJE BRAM WJAZDOWYCH

Bramy wjazdowe mogą otwierać się na dwa sposoby. Bramy rozwierane występują w wersji jedno- lub dwuskrzydłowej, przy czym bardziej popularne są te drugie. Dwa krótsze, symetryczne do siebie skrzydła o szerokości od 2 do 3 m są lżejsze i stawiają mniejszy opór podczas otwierania. Bramy takie dobrze sprawdzą się, gdy front działki jest wąski lub wjazd na nią znajduje się blisko granicy z posesją sąsiada. Wymagają długiego, płaskiego podjazdu (zimą należy go odśnieżać), aby otwierające się na boki skrzydła o nic nie zawadzały.

Planując lokalizację wjazdu, warto zadbać, aby po bokach nie było drzew czy dużych krzewów, o które mogłyby zaczepiać otwierające się skrzydła (przeważnie otwierają się pod kątem od 90 do nawet 180°). Brama rozwierana wymaga zastosowania dwóch siłowników.

Drugim wariantem bram wjazdowych są bramy przesuwne. Wrota takie otwierają się na bok, równolegle do ogrodzenia. Jeśli zdecydujemy się na furtkę, powinny rozsuwać się na drugą stronę, aby jej nie przesłaniały. Jedynym wymogiem przy montażu takiej bramy jest konieczność zapewnienia kilku metrów wolnej przestrzeni w obrębie ruchu skrzydła. Model przesuwny nie wymaga długiego i równego podjazdu. Może być samonośny (to rozwiązanie stosowane jest częściej) lub opierać się na rolkach, które poruszają się we wmontowanej w podłoże szynie.

Przy pierwszym rozwiązaniu integralnym elementem ruchomego skrzydła jest tzw. przeciwwaga, która wydłuża bramę o około 30%. Czasami można zastosować przeciwwagę nieco krótszą, ale wówczas musi być ona masywniejsza, aby zrównoważyła ciężar skrzydła. Taka brama ma jeden punkt oparcia (znajduje się na wysięgniku umocowanym na słupku prowadzącym, który utrzymuje całą konstrukcję w pionie), a jej dolna krawędź nie dotyka podłoża, poruszając się około 8-10 cm powyżej jego poziomu. Dzięki temu bramy nie blokują piasek, liście, trawa, drobne gałęzie czy śnieg.

Na przeciwległym słupku należy zainstalować odbojnik, o który opiera się skrzydło, utrzymując wrota we właściwej pozycji. Brama poruszająca się na rolkach jest tańsza, krótsza i co za tym idzie lżejsza, ponieważ nie wymaga przeciwwagi. Kłopotliwa może być natomiast znajdująca się między słupkami szyna. Raz, że przemieszczające się w niej rolki mogą generować hałas, dwa - w prowadnicy często zbierają się różnego rodzaju zanieczyszczenia, jak piasek, liście, śnieg czy lód, które - aby brama sprawnie i bez oporów działała - należy na bieżąco usuwać.

Brama wjazdowa dwuskrzydłowa
Bramy z napędem docenimy na co dzień - zwłaszcza podczas nieprzyjemnej pogody, gdy możemy obsługiwać je zdalnie. (fot. Krispol)

BRAMY WJAZDOWE - WYGLĄD WAŻNA RZECZ

Liczący się producenci mają w ofercie nawet kilkanaście modeli bram wjazdowych, które można dopasować do charakteru ogrodzenia i posesji. Wypełnienie ramy stanowią najczęściej ocynkowane i pomalowane, stalowe elementy, przeważnie wykonane z profili zamkniętych. Decydujące o wyglądzie bramy wypełnienia mogą mieć różną grubość, kształt i wykończenie. Elementy proste pasują do ogrodzeń i domów nowoczesnych. Kute, z licznymi motywami ozdobnymi, nadają się raczej do ogrodzeń murowanych i dużych domów o dworkowym charakterze.

Zamawiany przez nas, konkretny model, na etapie produkcji może zostać także proszkowo pomalowany na jeden z kolorów z palety RAL. Bramy mogą być albo ażurowe, albo mieć konstrukcję zamkniętą, chroniącą domowników przed wzrokiem ciekawskich. Wypełnienie mogą stanowić szerokie, mocowane pionowo lub poziomo aluminiowe panele albo drewniane deski (zwykle kupuje się puste skrzydło i mocuje je do ramy we własnym zakresie). Trzeba jednak pamiętać, że są one cięższe od paneli z aluminium i wymagają okresowych zabiegów konserwacyjnych.

BRAMY WJAZDOWE - WAŻNE AUTOMATYCZNE OTWIERANIE

Na system automatyki, umożliwiającej samoczynne otwieranie i zamykanie bramy, składają się silnik (inaczej siłownik), centrala sterująca (odbiornik) oraz mechanizm przenoszący siłę ciągu silnika na bramę. Jest to wysięgnik (lub wysięgniki) w przypadku bram rozwieranych oraz listwa zębata znajdująca się u dołu bram przesuwnych. Ostatnim elementem systemu jest pilot zdalnego sterowania. Najlepiej kupić od razu bramę z przeznaczoną do niej automatyką. Jeśli jednak nie stać nas jednorazowo na taki wydatek, zestaw służący do samoczynnego otwierania bramy można zamówić później. Na etapie budowy warto natomiast podciągnąć do wjazdu instalację elektryczną o napięciu 230 V.

Dobór odpowiedniego napędu powinniśmy zlecić specjalistom z firmy, w której kupujemy bramę. Oni najlepiej dopasują moc (zwykle zawiera się w przedziale 300-600 W) i rodzaj silnika do ciężaru bramy, jej wymiarów oraz intensywności pracy. W bramach przesuwnych moc siłownika powinna być o 50% większa niż wynika z bazowych wyliczeń, a w rozwieranych - o 30%. Ta rezerwa zapewni prawidłowe funkcjonowanie wrót w trudnych warunkach pogodowych, np. podczas wichury, i przełoży się na mniejsze zużycie silnika.

Bramy przesuwne zawsze mają jeden silnik, zaś rozwierane - przeważnie dwa. W tych pierwszych stosuje się tzw. motoreduktory, które przenoszą siłę na wał zakończony kołem zębatym. Obracające się koło zahacza o listwę mocowaną wzdłuż dolnej krawędzi skrzydła, co wprawia bramę w ruch. W bramie przesuwnej warto zwrócić uwagę na konstrukcję listwy zębatej. Te wykonane z tworzywa sztucznego są bezgłośne, ale szybciej się zużywają i trzeba co jakiś czas je wymieniać. Z kolei metalowe są nieco głośniejsze, ale bez problemu będą służyć nam latami.

Silnik mocowany jest albo w słupku prowadzącym, albo obok niego na betonowym lub stalowym podwyższeniu. W bramach rozwieranych siłowniki, których ramię może być proste lub łamane, przytwierdza się do słupków i do skrzydeł (lub skrzydła). Przy słupkach stalowych siłowniki przykręca się do wspawanych uchwytów, przy murowanych zaś stosuje specjalne kotwy. Mocując siłowniki do rozwieranych, starych bram, należy zadbać najpierw o ich stan techniczny.

Chodzi o to, aby sprawdzić czy są wystarczająco sztywne (w przeciwnym razie mogą się deformować), płynnie pracują i lekko obracają się na zawiasach, co ułatwia pracę automatyce. Niekiedy napęd może być zamontowany w hermetycznej skrzynce pod powierzchnią ziemi co sprawia, że jest praktycznie niewidoczny. Takie rozwiązanie stosuje się jednak rzadko, choćby z tego powodu, że jest ono drogie.

Silniki znajdujące się przy bramach wjazdowych powinny mieć szczelną obudowę, chroniącą mechanizm przed zanieczyszczeniami i wilgocią. Oprócz tego należy dobrze przymocować je do elementów konstrukcyjnych, co skutecznie zniechęci złodziei (siłowniki bram rozwieranych zabezpiecza się specjalnymi blokadami osłaniającymi śruby).

Napęd do bramy wjazdowej skrzydłowej
Kupując napęd do bramy skrzydłowej należy dokładnie zmierzyć długość skrzydła, bramy, jej wagę oraz wysokość i głębokość osadzenia. Źle dobrany napęd pod względem wymiarów bramy spowoduje, że jego praca będzie niestabilna - brama będzie szarpać i nie będzie w stanie otworzyć się w pełni. (fot. BFT Polska)
Brama wjazdowa przesuwna z napędem
Podczas wyboru napędu do bramy skrzydłowej należy pamiętać nie tylko o jego funkcjonalności, lecz także o podstawowych parametrach, które mają wpływ na jego prawidłowe działanie, takich jak wielkość skrzydeł bramy, wymagany kąt otwarcia oraz intensywność użytkowania. (fot. Nice)

BRAMA WJAZDOWA Z NAPĘDEM - UDOGODNIENIA PODNOSZĄCE WYGODĘ I BEZPIECZEŃSTWO

Każda brama wjazdowa ma możliwość ręcznego otwierania w przypadku awarii napędu lub przerwy w dostawie energii elektrycznej. Zwykle wystarczy posłużyć się kluczem, który wkłada się do zamka w siłowniku i przekręca, zwalniając blokadę skrzydła (w bramach przesuwnych podnosi się koło zębate, co umożliwia ręczne odsunięcie wrót). W droższych i bardziej nowoczesnych modelach zwolnienie blokady może być realizowane elektronicznie, np. za pomocą wprowadzonego na klawiaturze kodu czy karty zbliżeniowej.

Dobrym pomysłem jest wyposażenie wrót w funkcję awaryjnego zasilania poprzez podłączenie do napędu specjalnego akumulatora. Gromadzi on energię z sieci i wykorzystuje ją, gdy niespodziewanie zabraknie prądu.

Zwykle takie urządzenia mają niewielkie rozmiary i wystarczają na 10-15 cykli otwarcia i zamknięcia bramy. Markowe produkty trzeba wymienić co około 5 lat, bo pracują w ekstremalnych warunkach pogodowych. Ich ceny wahają się w granicach 200-300 zł.

Ważnym elementem bramy wjazdowej jest pulsująca na żółto lub pomarańczowo lampa sygnalizacyjna, znajdująca się w widocznym miejscu u góry słupka. Ostrzega ona jadących drogą kierowców, że z posesji zaraz wyjedzie auto, które będzie chciało włączyć się do ruchu. Migające światełko może być także podpowiedzią dla osoby obsługującej bramę. Informuje ono, że wrota otwierają się lub zamykają, czego nie widać zwłaszcza nocą.

Bezpieczeństwo użytkowników podnosi także fotokomórka w postaci nadajnika i odbiornika promieni podczerwonych, które umieszczane są przeważnie kilkadziesiąt centymetrów nad ziemią, po przeciwległych stronach wjazdu (na słupkach). Kiedy, podczas ruchu skrzydła, w świetle wiązki zatrzyma się jakiś obiekt, np. samochód, pies czy dziecko, skrzydło bramy automatycznie zatrzymuje się i zmienia kierunek.

Innym przydatnym rozwiązaniem jest zabezpieczenie przeciw przycięciu przez bramę, zwane czasami zabezpieczeniem przeciwzgnieceniowym. Może ono być uzupełnieniem fotokomórki i działa w ten sposób, że gdy brama natrafi na przeszkodę, znajdujący się w centrali sterującej specjalny moduł reaguje na wzrost siły potrzebnej do zamknięcia się skrzydła zablokowaniem go i zmianą kierunku ruchu.

Bramę wjazdową można zaprogramować tak, aby po kilkudziesięciu sekundach od przejazdu samochodu sama się zamykała, co również jest wygodnym rozwiązaniem.

Przekrój siłownika
Aby napęd dobrze działał, kupujmy urządzenia sprawdzonych marek. Zastosowanie elementów wysokiej jakości zapewnia niezawodną i bezawaryjną pracę. (fot. Beninca)

GWARANCJA NA BRAMY WJAZDOWE Z NAPĘDEM

Dostępne na rynku bramy wjazdowe na ogół objęte są gwarancją od 2 do 5 lat na napęd oraz do 10 lat na powłokę. Czasami producent może udzielić przedłużonej gwarancji, ale prawie zawsze wiąże się to z koniecznością dokonywania okresowych, płatnych przeglądów technicznych. Kiedy już zdecydujemy się na konkretny model wrót, warto zlecić ich instalację wykwalifikowanej ekipie, polecanej przez producenta lub dystrybutora bramy. Jest to o tyle ważne, że potem nie będziemy mieli problemów z wyegzekwowaniem gwarancji.

Tomasz Wojciuk
fot. otwierająca: Hörmann

Komentarze

FILMY OSTATNIO DODANE