Pierwszy krok - czyszczenie
Przed nadejściem mrozów właściciele bram segmentowych powinni dokładnie wyczyścić poszczególne panele bramy. Zaleca się, aby zewnętrzną powierzchnię skrzydła odświeżać miękką gąbką przy użyciu niedrażniących środków myjących.
Do konserwacji bramy doskonale nadają się delikatne detergenty, na przykład przeznaczone do mycia samochodów. Stosowanie płynów czyszczących, które w swoim składzie posiadają rozcieńczalniki nitro, rozpuszczalniki chlorowane, salmiak lub inne materiały ścierne, może powodować uszkodzenie i zmatowienie bramy. Po umyciu preparat należy spłukać letnią wodą a powierzchnię wysuszyć miękką tkaniną.
W przypadku bram lakierowanych jednym z newralgicznych miejsc jest łączenie panelu z uszczelkami. Jeśli będzie ono czyste i odpowiednio nasmarowane, wyeliminujemy ryzyko ścierania powłoki lakieru z panelu bramy. Zadbajmy też o ozdobne aplikacje ze stali szlachetnej. Powinniśmy je przeczyścić minimum raz na 3 miesiące preparatem przeznaczonym do czyszczenia stali szlachetnej. Należy przy tym zwrócić uwagę, by płyn nie miał kontaktu z płaszczem bramy.
Uszczelka - mała, ale istotna rzecz
Przed nadejściem pierwszego śniegu, posiadaczom bram segmentowych zaleca się sprawdzenie stanu uszczelek na całym obwodzie bramy. Niskie temperatury i wilgoć mogą bowiem mieć negatywny wpływ na elementy gumowe, a powstałe mikrouszkodzenia, takie jak pęknięcia lub wgniecenia, przyczynią się do wnikania zimnego powietrza do garażu.
Uszczelki powinny być utrzymane w czystości, a częstotliwość ich mycia zależna jest od warunków pogodowych oraz tego, jak intensywnie używamy bramę. Producenci bram zalecają smarowanie ich preparatami silikonowymi raz w miesiącu, dzięki czemu zachowują one swoje elastyczne właściwości.
Sprawna mechanika
Przed okresem zimowym wszystkie bramy wymagają konserwacji elementów mechanicznych. Drobiny takie jak piasek, cement czy kurz przyspieszają korozję metalowych części i zużycie łożysk oraz sprężyn. Smar stosowany do ochrony elementów metalowych powinien być dedykowany do bram garażowych.
Dobrze, jeśli dodatkowo będzie przeznaczony do użytku zewnętrznego. Zyskamy wówczas gwarancję ochrony przed wilgocią i niekorzystnymi dla elementów sterujących wahaniami temperatury. Smar powinniśmy zastosować także na prowadnicach, zawiasach oraz łożyskach rolek. Po nałożeniu preparatu, skrzydło bramy należy kilkakrotnie zamknąć i otworzyć, aby ułatwić dokładną penetrację smaru. Jego nadmiar usuwa się szmatką.
Dla naszego bezpieczeństwa oraz sprawnego funkcjonowania bramy, przynajmniej raz do roku powinniśmy zwrócić uwagę na stan zawiasów, łożysk i rolek, zamocowanie wału bramy oraz zużycie linek i sprężyn. Wszystkie istotne informacje dotyczące prawidłowej konserwacji bramy znajdują się w instrukcji obsługi zakupionego modelu. Przestrzegając zaleceń producenta niezawodną bramą będziemy cieszyć się przez cały rok.
Zdjęcie: Dako
Komentarze