Płyty betonowe wielkogabarytowe na podjazd, chodnik i taras. Jak się układa, jakie mają cechy?
Płyty wielkoformatowe Bruk-Bet. Śmiało można powiedzieć - przebój, jeśli chodzi o wykończenie podjazdu i chodników przed domem. Płyty wielkoformatowe są dziś także materiałem do wykończenia tarasu. Dom o tak jednolitej stylistyce, staje się niezwykle elegancki... Co zadecydowało o sukcesie płyt wielkoformatowych Bruk-Bet? Moda na nowoczesność w architekturze i otoczeniu domu. Minimalizm w projektowaniu budynków i przestrzeni wokół nich. Dom świetnie prezentuje się w otoczeniu wielkoformatowych gładkich płyt, których utrzymanie w czystości nie zabiera wiele czasu. To drugi powód sukcesu - płyty o dużym formacie są bardzo praktyczne w codziennym użytkowaniu i utrzymaniu. Z prostego powodu - mają niewiele fug...
Kolekcja wielkogabarytowych płyt brukowych NOVATOR Bruk-Bet to płyty o formatach od 20x20 cm do 100x100 cm. Płyty są wytrzymałe i na obciążenia fizyczne (wjazd auta), i na zabrudzenia.
Płyty w procesie produkcji otrzymują specjalną powłokę o nazwie Perlon Lamino. To warstwa licowa, trwale zabezpieczająca. Na powierzchni płyt Bruk-Bet nie występują wykwity wapienne, kolor nie blaknie, nie porastają mchy ani algi. Płyty nie wymagają renowacji ani też specjalnej pielęgnacji. Łatwo usunąć z powierzchni nawet tak trudne zabrudzenie, jak plamy po oleju silnikowym.
Płyty wielkoformatowe układa się nie tylko na podjeździe, ale też na tarasie i na chodnikach. Wielki format na tarasie? To i uroda, i wygoda dla inwestora, kiedy można za jedną zleconą pracą wykonać całe (trwałe) otoczenie domu.
Jak wykonuje się nawierzchnię z płyt wielkoformatowych?
Pierwszym etapem jest pomiar terenu i wyznaczenia granic układanej nawierzchni oraz poziomu bruku.
Na wytyczonym obszarze należy usunąć humus i wybrać ziemię do głębokości 25-50 cm. Grunt powinien być jednorodny i nośny, przepuszczalny i niewysadzinowy. Trwałość nawierzchni z płyt Bruk-Bet zależy od prawidłowo wykonanej podbudowy. Podbudowę wykonuje się albo z kruszyw naturalnych i łamanych, albo mieszanki żwirowopiaskowej zagęszczonej warstwowo. Podbudowa o grubości 15-20 cm dla nawierzchni dla ruchu pieszego; 25-40 cm dla nawierzchni dla ruchu pojazdów mechanicznych. Na podbudowie powinien być utrzymany spadek 1-3%.
Płyty układane są według projektu, z zachowaniem spoiny o szerokości 3-10 mm.
Szczeliny wypełnia się na koniec fugą żywiczną, płukanym piaskiem lub granofugą, czyli mieszanką szlachetnych kruszyw o frakcji 0,5-2,0 mm. Innym trwałym rozwiązaniem jest spoinowanie fugą na bazie żywic. Jedną z najbardziej popularnych jest fuga żywiczna Prestige także marki Bruk-Bet.