Nigdy więcej rys! Mycie auta na dwa wiadra - poznaj ten prosty sposób!

Każdy właściciel pojazdu pragnie, aby jego samochód prezentował się bez zarzutu. Wśród metod pielęgnacji karoserii zyskuje na popularności technika mycia "na dwa wiadra". Dowiedz się, na czym ona polega.

Nigdy więcej rys! Mycie auta na dwa wiadra - poznaj ten prosty sposób!

Lakier współczesnych aut charakteryzuje się niezbyt dużą grubością oraz tendencją do łatwego uszkadzania, co sprawia, że jest on szczególnie narażony na zarysowania, głównie z powodu nieprawidłowej pielęgnacji.

Regularne korzystanie z automatycznych myjni szczotkowych może prowadzić do utraty połysku lakieru. Z tego względu, bezpieczniejszą alternatywą jest dokładne ręczne czyszczenie karoserii, pod warunkiem, że wykonuje się je z należytą starannością.

W tradycyjnym myciu ręcznym wykorzystuje się pojedyncze wiadro, do którego wraca się z zabrudzoną gąbką, by zanurzyć ją ponownie w wodzie z szamponem. Niestety, taka metoda może być ryzykowna dla karoserii. W miarę płukania, woda staje się coraz bardziej zanieczyszczona, a zanieczyszczenia mogą być ponownie nanoszone na lakier, co prowadzi do powstawania rys.

Aby uniknąć takich uszkodzeń, opracowano technikę mycia "na dwa wiadra", udoskonalając ją poprzez wprowadzenie specjalnych separatorów brudu, znanych jako Grit Guard.

Separatory to kratki umieszczane kilka centymetrów nad dnem wiadra, wyposażone w nóżki, które umożliwiają odseparowanie brudu i piasku od wody. Dzięki temu zanieczyszczenia nie mogą swobodnie pływać w wodzie, lecz osadzają się na dnie naczynia.

Technika ta, pierwotnie stosowana przez profesjonalne myjnie samochodowe, obecnie znajduje zastosowanie również wśród amatorów.

Lista niezbędnych akcesoriów do mycia samochodu metodą "na dwa wiadra":

  • Dwa wiadra wyposażone w separatory brudu,
  • Rękawice do mycia, gąbki lub szmatki przeznaczone specjalnie do tego celu,
  • Szampon przeznaczony do pielęgnacji karoserii,
  • Wąż z dostępem do bieżącej wody dla spłukiwania lub alternatywnie myjka ciśnieniowa,
  • Ręczniki o dużej gramaturze do dokładnego osuszenia pojazdu.

Mycie na dwa wiadra – co należy przygotować?

Zaleca się, aby przed rozpoczęciem mycia umieścić samochód w miejscu zacienionym, co zapobiega szybkiemu wysychaniu szamponu na powierzchni karoserii. W sytuacji braku możliwości parkowania w cieniu, pojazd powinien być myty etapami, natychmiast po umyciu danego fragmentu należy go spłukać i wysuszyć.

Należy również usunąć luźne zabrudzenia z powierzchni pojazdu przed rozpoczęciem właściwego mycia.

Przygotuj dwa wiadra z separatorami, szampon do lakieru o neutralnym pH oraz wąż z bieżącą wodą. Dla silniejszych zabrudzeń polecany jest szampon o lekko kwaśnym pH (5-6), który lepiej radzi sobie z myciem i odtłuszczaniem.

Dostępne są również szampony zawierające odżywki lub dodatki polimerowe i naturalne woski, które nie tylko czyszczą, ale i chronią lakier, podkreślając jego estetyczne walory.

Konieczne będzie również zaopatrzenie się w dwie szmatki, gąbki lub rękawice z mikrofibry lub wełny – jedną do delikatnych części karoserii, a drugą do bardziej zabrudzonych miejsc, jak felgi, progi czy zderzaki.

Rękawice z mikrofibry są bardziej przystępne cenowo i łatwiejsze w utrzymaniu, podczas gdy wełniane są droższe, ale lepiej chłoną wodę. Ważne jest, aby wybrać rękawicę z długimi włóknami, bezszwową i najlepiej dwustronną.

Koszt rękawic z mikrofibry zaczyna się od 20 zł, zaś specjalistyczne rękawice wełniane mogą kosztować od 50 zł wzwyż, często oferowane są w zestawach z szamponem. Cena za wiadro z separatorem to około 50 zł, a komplet dwóch wiader z gąbką to koszt około 130 zł.

Można także zakupić sam separator za około 20 zł. Wybierając wiadra, zaleca się wybór wiader w różnych kolorach, co ułatwi odróżnienie wiadra z czystą wodą od tego z brudną wodą.

Na czym polega mycie samochodu na dwa wiadra?

Mycie samochodu metodą "na dwa wiadra" opiera się na użyciu dwóch wiader: jednego z roztworem szamponu i drugiego z czystą wodą.

Rozpoczynamy od przygotowania mieszanki wodnej z szamponem w jednym wiadrze, dodając do niego odpowiednią ilość szamponu zalecaną przez producenta, a następnie wodę, aby wytworzyła się piana. Drugie wiadro wypełniamy czystą wodą, która posłuży do płukania szmatki lub rękawicy używanej do mycia.

Proces mycia rozpoczynamy od górnych partii pojazdu, co zapobiega przemieszczaniu się brudu w dół karoserii. Przy użyciu rękawicy zanurzonej w roztworze szamponu, systematycznie myjemy samochód, począwszy od dachu, przez maskę, klapę bagażnika, aż po szyby, drzwi i błotniki.

Części znajdujące się najniżej, takie jak zderzaki, progi, felgi oraz inne trudno dostępne miejsca, wymagają osobnej uwagi i mogą być czyszczone inną, mniej delikatną rękawicą lub szmatką.

Po umyciu poszczególnych segmentów pojazdu, brudną rękawicę płuczemy w wiadrze z czystą wodą, aby potem ponownie zanurzyć ją w wiadrze z roztworem szamponu. Dzięki zastosowaniu separatorów brudu w wiadrach, zanieczyszczenia pozostają na dnie i nie mieszają się z czystą wodą, co zapobiega ponownemu nanoszeniu brudu na karoserię.

W przypadku bardzo zabrudzonych miejsc, zaleca się intensywne przecieranie rękawicy o kratkę separatora podczas płukania. To pozwala skuteczniej usunąć zanieczyszczenia i piasek. Częste płukanie szmatki minimalizuje ryzyko porysowania lakieru.

Na zakończenie, auto należy obficie spłukać, zaczynając od dachu, aby usunąć pozostałości szamponu i zanieczyszczenia. Należy także dokładnie osuszyć karoserię ręcznikiem o wysokiej chłonności, skupiając się na szybach i lakierowanych powierzchniach, aby uniknąć zacieków. Końcowym etapem jest wysuszenie opon i felg, używając do tego celu innego ręcznika.

Opracowanie: BudownictwoB2B.pl

Fot. otwierająca: Pixels

Komentarze

FILMY OSTATNIO DODANE
Copyright © AVT 2020 Sklep AVT