Debata odbyła się z udziałem Mikołaja Placka (OKNOPLAST), Kacpra Sosnowskiego (KROSS S.A.), Michała Wojasa (Wojas S.A.) oraz Joanny Nagadowskiej (Google Polska). Dla firm rodzinnych założonych po 1989 roku nadszedł czas zmiany pokoleniowej. Sukcesja jest skomplikowanym, długim i wieloetapowym procesem, wymagającym strategicznego planowania i zarządzania. Prelegenci opowiadali m.in. jak poradzić sobie z wdrożeniem procesu sukcesji oraz w jaki sposób budować autorytet wśród pracowników.
Z firmą Oknoplast jestem związany od dziecka, ojciec długo przygotowywał mnie do roli Prezesa, mówi Mikołaj Placek, Prezes Grupy OKNOPLAST. Niemal codziennie przebywałem w firmie, przeszedłem w przedsiębiorstwie wszystkie szczeble kariery, dzięki czemu poznałem zarówno firmę jak i branżę od przysłowiowej podszewki. W momencie, gdy przejmowałem stanowisko Prezesa firmy, czułem duże zobowiązanie, ponieważ w moje ręce zostało przekazane prężnie działające przedsiębiorstwo, z dużymi perspektywami rozwoju. Wziąłem odpowiedzialność za ludzi, którzy u nas pracują, a także ich rodziny. Dla mnie ważne było zbudowanie pozycji firmy kreującej trendy w branży okiennej, a także polskiej marki, liczącej się w Europie.
OKNOPLAST to rodzinna firma, która od wielu lat buduje silny wizerunek kraju na rynkach zagranicznych
Grupa OKNOPLAST to firma rodzinna, która została założona przez Adama Placka w 1994 roku. Dzięki sprawnemu zarządzaniu oraz znalezieniu niszy na rynku, OKNOPLAST zaczął się rozwijać zarówno w Polsce jak i za granicą. W 2008 roku Prezesem firmy został Mikołaj Placek. Proces sukcesji trwał 14 lat. Obecnie firma plasuje się na piątym miejscu jako największy producent okien PVC w Europie, dystrybuując swoje innowacyjne produkty w 13 krajach europejskich, do których należą m.in.: Niemcy, Francja, Włochy czy kraje skandynawskie.
Od początku za cel postawiłem sobie rozwój firmy oraz wchodzenie na nowe rynki zagraniczne. Uważam, że jeśli firma się nie rozwija, to zaczyna się cofać, podkreśla Mikołaj Placek, Prezes OKNOPLAST. Trzeba ciągle szukać możliwości rozwoju, co doradzałbym też sukcesorom przejmującym rodzinne biznesy. Bardzo ważnym elementem jest zaangażowanie w budowanie firmy zarówno właścicieli jak i całej załogi. Firmę trzeba prowadzić z pasją, która sprawia przyjemność. Nie da się prowadzić dobrej firmy, bez pasji właścicieli oraz dobrego zespołu lub co gorsze, jeśli jedynym parametrem jej rozwoju jest zarabianie pieniędzy.
Istotnym elementem dla rozwoju firmy jest także zbudowanie autorytetu nowego Prezesa wśród pracowników. Ważnym czynnikiem jest odpowiednie przygotowanie sukcesora, szczególnie w kwestii kompetencji zarządczych oraz pewności siebie, co pozwala skutecznie budować zespół.
Swój autorytet budowałem przez wiele lat pracując na stanowisku Dyrektora Handlowego. W tym okresie również przyczyniłem się do sukcesu firmy, wprowadzając ją m.in. na rynki UE. Dlatego przejmując fotel Prezesa, mój autorytet był już zbudowany, mówi Mikołaj Placek, Prezes Grupy OKNOPLAST. Dzięki temu i wieloletniemu doświadczeniu w firmie jestem postrzegany jako kompetentny manager, bez względu na młody wiek.
Sprawnie przeprowadzona sukcesja w biznesie powinna być kolejnym etapem w życiu firmy. Prawidłowe i świadome wdrożenie rozwiązań sukcesyjnych pozwala na przygotowanie firmy na różnego rodzaju zdarzenia losowe oraz na warianty dalszego rozwoju.
Dla mnie rozwój firmy był od początku głównym celem, który także napędzał moje działania. Innowacyjność jest jednym z kluczowych elementów rozwoju naszej firmy, ponieważ produkty oferowane przez nas są z segmentu premium i charakteryzują się najwyższą jakością. Jesteśmy także firmą, która kształtuje trendy, a bez innowacyjności nie byłoby to możliwe, tłumaczy Mikołaj Placek, Prezes Grupy OKNOPLAST.
Oknoplast w ciągu 22 lat opracował około 30 innowacyjnych rozwiązań. Dzięki niekonwencjonalnemu myśleniu, firma kreuje trendy w branży okiennej i odgaduje co będzie dominowało na rynku na przestrzeni kolejnych lat. To wszystko spowodowało, że obecna pozycja Oknoplast to ścisła czołówka producentów PVC w Europie. Oknoplast posiada także trzy fabryki na terenie Polski - dwie w Ochmanowie: Oknoplast i Alluhaus i jedną w Rąbieniu: WnD.
Podczas Kongresu Next Generation prelegenci odpowiadali również na pytania dotyczące przewagi firmy rodzinnej nad korporacją. Prezes Oknoplast, Mikołaj Placek tłumaczył: Dzięki rodzinności firmy klienci i partnerzy wiedzą kto stoi za firmą, darzą nas większym zaufaniem. Rodzinność umożliwia również kontynuację budowy społeczności, grupy, relacji opartych na wartościach zapoczątkowanych przez mojego ojca.
źródło i zdjęcie: OKNOPLAST
Komentarze