OKNOPLAST zdecydował się na wejście na rynek włoski w 2006 r., ponieważ poszukiwał obszaru działania, który nie byłby uzależniony od sezonowości, szczególnie ze względu na pogodę. Od początku Włochy były jednym z kluczowych rynków ekspansji dla firmy. Obecnie wartość rynku okien PVC w Italii szacuje się na 832 mln euro. Co więcej, liczba produktów PVC sprzedawanych we Włoszech stale rośnie: w 2006 r. - 13%, a w 2016 r. - już 35%.
10 lat od wejścia OKNOPLAST na rynek włoski, firma jest jedną z najlepiej rozpoznawalnych marek polskich we Włoszech. Przychód Grupy OKNOPLAST na rynku włoskim w 2015 r. to 160 mln zł - firma sprzedała aż 315 tys. jednostek okiennych. Na naszą pozycję we Włoszech pracowaliśmy 10 lat. To co nas wyróżnia na tle konkurencji to nieporównywalnie większe doświadczenie w produkcji okien PVC, mówi Mikołaj Placek, Prezes Grupy OKNOPLAST. Włosi specjalizują się w drewnie i aluminium, a materiał PVC zaczął być modny dopiero kilka lat temu. Nasze argumenty to jakość, dużo lepsze wyposażenie, sprawna obsługa klienta, profesjonalny serwis pogwarancyjny oraz oczywiście innowacje. Tym wyprzedzamy innych.
Firma w ciągu 22 lat opracowała około 30 innowacyjnych rozwiązań. Dzięki niekonwencjonalnemu myśleniu, OKNOPLAST kreuje trendy w branży okiennej w Polsce i za granicą i wyznacza kierunki rozwoju rynku na przestrzeni kolejnych lat.
Włoski klient różni się od polskiego
Kluczem do sukcesu firmy jest umiejętność dopasowania oferty produktów do danego rynku. Jak mówi Mikołaj Placek, Prezes OKNOPLAST.
Każdy rynek zagraniczny się różni, co oznacza, że konsumenci mają inne zapotrzebowania. Przykładowo, to co sprawdza się we Włoszech niekoniecznie będzie dobre dla konsumenta pochodzącego z Polski. Dla naszych rodaków termoizolacja jest bardzo ważna, ale również zwracają uwagę na jakość oraz technologię wykonania. We Włoszech natomiast najważniejszy jest design, okno jest elementem aranżacji wnętrz, dużo sprzedaje się okien kolorowych. Najmodniejszy kolor to sheffield oak. Dla Włochów istotne są również szczegóły - okno musi być bardzo dobrze dopracowane. Dlatego też najchętniej kupowanym produktem w Italii jest okno Prolux, które dostarcza do wnętrza aż 22% więcej światła.
Na sukces firmy na rynku włoskim niewątpliwie wpłynęły także podjęte niestandardowe działania marketingowe.
By nadać prestiż firmie i naszym produktom podjęliśmy współpracę z legendarnym włoskim klubem - Interem Mediolan, który jest marką znaną i cenioną w Europie oraz w świecie, a my mając świetne zaplecze - w postaci wysokiej klasy produktu, doskonale funkcjonującej i nowoczesnej fabryki chcieliśmy budować swoją markę, mówi Magdalena Cedro-Czubaj, Dyrektor Marketingu Grupy OKNOPLAST. Partnerstwo z Inter Mediolanem stanowiło uwiarygodnienie kondycji firmy jako solidnego partnera, z którym wiążą się najwięksi i było mocnym punktem w rozmowach z nowymi partnerami handlowymi.”
Obecna strategia marketingowa OKNOPLAST na rynku włoskim skupia się na rozwoju kompetencji w sieciach sprzedażowych i samym rozwoju produktów, w szczególności poprzez innowacje. Opiera się na 4 głównych filarach: klientach, których firma chce pozyskać, wyspecjalizowanej obsłudze customer service, innowacyjnych produktach, a także mocnej komunikacji. Na rynku włoskim Grupa OKNOPLAST współpracuje z lokalnymi agencjami zajmującymi się marketingiem oraz PR-em. Dzięki takim działaniom, obecnie produkty firmy dostępne są we Włoszech w kilkuset punktach sprzedażowych, a rozpoznawalność brandu OKNOPLAST według najnowszych badań osiągnęła aż 40%.
Firma oraz jej produkty zostały także docenione w prestiżowych konkursach - w 2016 roku okno Prolux zostało odznaczone Produktem Roku we Włoszech. Grupa OKNOPLAST otrzymała także nagrodę Centaur Polskiego Eksportu do Włoch w 2014 roku.
źródło i zdjęcie: OKNOPLAST
Komentarze