Jakkolwiek Museo Casa Enzo Ferrari jest pośrednio powiązane z włoską marką, to jednak powstało ono z inicjatywy włodarzy Modeny, którzy sfinansowali projekt wart 18 mln euro. Władze tego miasta liczą, że nowy obiekt, oficjalnie otworzony 10 marca 2012 r., przyciągnie rocznie ok. 200 tys. turystów, będących fanami motoryzacji.
Efektem trwających 5 lat robót budowlanych jest wysoki na 12 m gmach obiektu, którego powierzchnia sięga 6 tys. m2. Jego wyróżnikiem jest aluminiowy dach. Został on pomalowany na kolor żółty, co ma odzwierciedlać logotyp Ferrari, które przedstawia czarnego rumaka na żółtym tle. W pokryciu wycięto dziesięć otworów, co ma symbolizować wloty powietrza, jakie znajdują się w karoseriach sportowych aut.
W ten ciekawy sposób, uzyskano odpowiedni poziom doświetlenia wnętrz. Ponadto wycięcia w połaci stanowią swego rodzaju system wentylacji. Odpowiedni kąt nachylenia otworów w dachu umożliwia swobodną cyrkulację powietrza w budynku.
Koncept Museo Casa Enzo Ferrari stanowi symboliczny łącznik nowoczesności z tradycyjną architekturą starego warsztatu Enzo. Jego autor, Czech - Jan Kapicky, przygotował go w 2003 r. Jednak zanim budowa obiektu dobiegła do końca, czeski architekt zmarł.
Jego dzieło kontynuował Andrea Morgante, który stwierdził: "Kaplicky chciał stworzyć dialog między dwoma budynkami, by podkreślić znaczenie muzeum jako jednolitego kompleksu składającego się z kilku elementów. Byłem temu wierny."
źródła: museocasaenzoferrari.it, tvn24.pl
zdjęcia: museocasaenzoferrari.it
Komentarze