Wpływ pandemii na kształt konkursu jumpthegap®
Przełom 2020 i 2021 roku, z uwagi na pandemię koronawirusa, przyniósł wiele zmian w życiu gospodarczym i społecznym niemal wszystkich krajów świata. Dlatego każda aktualnie realizowana inicjatywa musi brać pod uwagę nowe wyzwania i patrzeć w przyszłość.
Tak też jest w przypadku konkursu jumpthegap®. Tegoroczna edycja nawiązuje do Agendy ONZ 2030 na rzecz zrównoważonego rozwoju w zakresie opieki zdrowotnej, higieny, ochrony planety, poszanowania różnorodności lub równego dostępu do postępu technologicznego. Wyznacza także nowy etap w rozwoju międzynarodowego konkursu projektowego Roca, napędzany kluczowymi wyzwaniami, przed którymi stoimy dzisiaj zarówno jako jednostki, jak i jako społeczeństwo.
Koncepcja "przyszłości" uległa zmianie - mówi Marc Viardot, dyrektor ds. Marketingu i projektowania korporacyjnego Grupy Roca - Pojawiają się nowe wyzwania związane z pandemią, podczas gdy inne mają rosnące i żywotne znaczenie, takie jak ochrona planety, wspieranie jej różnorodności czy walka z nierównościami. jumpthegap® ewoluował, aby bardziej bezpośrednio reagować na te problemy, poszukując pomysłów, które są technicznie wykonalne, wnoszą wartość dodaną do innowacji i pokazują różnorodność, zrównoważony rozwój, ponadczasowość i zdolność adaptacji - wartości, które zawsze były częścią DNA Roca.
Szczegóły dziesiątej edycji konkursu jumpthegap®
Konkurs został podzielony na cztery nowe kategorie:
- Wellness & Health – obejmuje projekty zapewniające użytkownikom nowy poziom komfortu i spokoju, odnoszące się do takich wartości jak równowaga i harmonia;
- [Un]neutral design – projekty podkreślające indywidualizm natury ludzkiej i chęć niezależności, które w kreatywny sposób nawiązują do różnorodnych uzdolnień ludzi;
- Water & Energy – projekty w duchu eko, które doceniają potrzebę inteligentnego i świadomego wykorzystania zasobów naszej planety;
- Crisis & Emergency – projekty, które, dzięki wykorzystaniu elastycznych i powtarzalnych materiałów i technologii, stanowią odpowiedź na wyzwania związane z permanentnym kryzysem i sytuacjami nadzwyczajnymi.
Termin zgłaszania projektów (indywidualnych bądź w dwuosobowych zespołach): do 6 września 2021
Wyłonienie zwycięzców: do 30 września 2021
Wybranie najlepszego projektu: do 7 października 2021
Wirtualna ceremonia wręczenie nagród została zaplanowana na 14 października 2021. Jury wyłoni w tym roku aż 13 laureatów. Przyznane zostaną aż 4 nagrody po 2000 euro dla zwycięzcy w każdej kategorii, 8 nagród po 500 euro dla pierwszego i drugiego wicemistrza w każdej kategorii, oraz nagroda główna w wysokości 5000 euro dla projektu „Best of the Best”, wybranego spośród czterech zwycięzców.
Należy dodać ze 10. edycja konkursu jumpthegap® nie zakończy się jednak ceremonią wręczenia nagród. Będzie ona kontynuowana aż do 2022 roku z serią publicznych okrągłych stołów i debat, podczas których będą badane innowacyjne rozwiązania zapewniające bardziej zrównoważoną przyszłość, podczas których tegoroczni finaliści i zwycięzcy będą mieli możliwość omówienia swoich przełomowych projektów.
Jury dziesiątej edycji konkursu jumpthegap®
Projekty konkursowe oceniać będzie jury w składzie:
- Shigeru Ban – japoński architekt i zdobywca nagrody Pritzkera z 2014 roku, przewodnicząca kapituły konkursowej (Japanese architect and 2014 Pritzker Prize winner, Jury President);
- Somi Kim – starszy dyrektor ds. rozwiązań opieki zdrowotnej w Johnson & Johnson (J&J) (Design Senior Director, Healthcare Solutions at Johnson & Johnson (J&J) Design);
- Paul Priestman – projektant, prezes PriestmanGoode (Designer, Chairman of PriestmanGoode);
- Andrea Trimarchi i Simone Farresin – założyciele studia projektowego Formafantasma (Founders of Formafantasma design studio);
- Deborah Seward – dyrektor Regionalnego Centrum Informacyjnego ONZ w Belgii (Director of United Nations Regional Information Centre in Belgium);
- Mariana Amatullo – prezes Cumulus International Association of Universities and Colleges of Art, Design and Media (President of Cumulus International Association of Universities and Colleges of Art, Design and Media);
- Isabel Roig – dyrektorka wykonawcza Centrum Designu w Barcelonie i prezes World Design Weeks (Executive Director of BcD Barcelona Design centre and President of World Design Weeks);
- Marc Viardot – dyrektor ds. marketingu i projektowania korporacyjnego Grupy Roca (Roca Group’s Corporate Marketing and Design Director).
źródło i zdjęcie: Roca
Komentarze