- Na co zwrócić uwagę przy wyborze napędu dla bramy wjazdowej?
- Jakie czynniki wpływają na dobór napędu do bramy dwuskrzydłowej?
- Jak wybrać napęd do bramy przesuwnej i jakie parametry są kluczowe?
- Jakie są zalecenia dotyczące konserwacji bramy wjazdowej?
- Jakie są orientacyjne koszty bramy wjazdowej z napędem w 2024 roku?
Mimo że przyszli nabywcy bram mają różnorodne oczekiwania odnośnie funkcjonalności i wyglądu, wspólnym mianownikiem dla wszystkich jest nacisk na wysoką jakość. Produkty od renomowanych marek gwarantują nie tylko trwałość, ale również kompleksową funkcjonalność na lata.
Jednakże, nawet najlepsze bramy nie zadowolą użytkowników, jeżeli nie zostaną wybrane z uwzględnieniem specyfiki miejsca instalacji, odpowiednio zamontowane, eksploatowane zgodnie z zaleceniami oraz regularnie poddawane konserwacji.
Problemy mogą wynikać z niewłaściwie wykonanej, dobranej lub zamontowanej bramy. Właśnie dlatego przygotowaliśmy ten artykuł, aby pomóc uniknąć tych trudności.
Brama wjazdowa – najważniejsze elementy montażu
Podstawa pod bramę jest krytyczna – istnieje zasada, według której fundamenty powinny być głębsze niż linia przemarzania gruntu, zalecana głębokość to 120 cm, choć w zależności od lokalizacji, może ona oscylować w zakresie od 80 do 140 cm.
Ignorowanie tej zasady może przynieść poważne konsekwencje zimą, kiedy to ryzyko tzw. wysadzenia fundamentu wzrasta, co skutkuje zaburzeniem geometrii bramy i utrudnieniem jej otwierania lub zamykania.
Prawidłowe poziomowanie bramy jest równie istotne. Nieprawidłowo zamontowana brama dwuskrzydłowa może nie zamykać się poprawnie, podczas gdy nieodpowiednio ustawiona brama przesuwna może wymagać nadmiernego wysiłku do otwarcia, co negatywnie wpływa na żywotność mechanizmu prowadzącego.
Z kolei, jeżeli chodzi o montaż zawiasów, ich niewłaściwa instalacja lub wybór zawiasów niskiej jakości mogą prowadzić do obniżenia się bramy z czasem, co utrudnia jej prawidłowe zamykanie.
Brama wjazdowa – jak wybrać odpowiedni napęd?
Metoda otwierania bramy, rozmiar jej skrzydeł i słupków są kluczowymi czynnikami wpływającymi na dobór właściwego napędu. Nie mniej ważna jest często niedoceniana kwestia częstości użytkowania bramy, czyli ile razy brama jest otwierana i zamykana.
Ponieważ siła napędu, a co za tym idzie jego koszt, zależy od mocy siłowników, niektórzy oszczędzają, wybierając siłowniki o minimalnie wystarczającej mocy. Takie podejście może jednak skrócić żywotność napędu i powodować problemy z otwieraniem bramy, szczególnie w warunkach silnego wiatru.
Napęd do bramy dwuskrzydłowej
Przy wyborze napędu dla bramy dwuskrzydłowej kluczowe jest zapewnienie, aby siłownik dysponował nie tylko wystarczającą mocą do obsługi takich właściwości jak waga, długość i wysokość skrzydeł bramy, ale również posiadał dodatkowy margines mocy.
Ważnym aspektem jest również materiał, z którego wykonana jest brama. Konstrukcje ażurowe oferują mniejszy opór aerodynamiczny niż bramy pełne, a te wykonane z drewna mogą z czasem zwiększać swoją masę pod wpływem wilgoci.
Dodatkowo, w miejscach nieosłoniętych przez drzewa, narażonych na silne wiatry, siłownik o zbyt małej mocy może nie sprostać wymaganiom. W takiej sytuacji zaleca się wybór napędu o mocy co najmniej 30% wyższej niż minimalnie wymagana.
Gdy słupki bramy są szerokie, konieczny może być siłownik z napędem łamanym lub taki, który może być zainstalowany podziemnie.
Napęd do bramy przesuwnej
Dla bram przesuwnych proces wyboru napędu bywa bardziej bezpośredni. Kluczowe jest skoncentrowanie się na wadze konstrukcji oraz wysokości przejazdu. Istotny jest także współczynnik oporu toczenia, który można znaleźć w specyfikacji technicznej.
Po weryfikacji, czy dolny profil jest zarówno prosty, jak i wystarczająco mocny do zamontowania na nim zębatej listwy, należy rozważyć odpowiednią moc napędu. Dla bram przesuwnych, zarówno samonośnych, jak i podwieszanych, zazwyczaj wystarczający jest 30% margines mocy.
Natomiast bramy jeżdżące po szynach, napotykające na większe przeszkody w postaci piasku, błota lub śniegu na torze, wymagają co najmniej 50% dodatkowej mocy.
Konserwacja bramy wjazdowej z napędem
Aby urządzenia działały bezawaryjnie przez wiele lat, niezbędna jest regularna konserwacja, co w przypadku bram wjazdowych z elektrycznym napędem ma szczególne znaczenie.
Dla zapewnienia ciągłości pracy i utrzymania funkcjonalności bramy, konieczne jest nie tylko dbanie o czystość, w tym tor jazdy oraz elementy ruchome mechanizmu, ale również systematyczne inspekcje pod kątem potencjalnych uszkodzeń, takich jak wgniecenia czy korozja.
Ważne jest także smarowanie kluczowych komponentów, takich jak zawiasy i części ruchome napędu, regulacja toru oraz dokładne naprawy komponentów elektrycznych. Ponadto, należy chronić bramę przed szkodnikami, jak ślimaki, owady czy małe zwierzęta, które mogą uszkodzić ważne dla działania bramy elementy.
Dbając o konserwację mechaniczną i elektroniczną, zaleca się smarowanie części zaangażowanych w ruch automatyczny co pół roku, a także miesięczne testowanie funkcji bezpieczeństwa, na przykład poprzez umieszczenie przeszkody na drodze zamykania bramy i sprawdzenie, czy system automatycznego cofania jest aktywny.
W przypadku wykrycia anomalii, z którymi nie można sobie poradzić samodzielnie, zalecane jest skontaktowanie się z serwisem.
Ile kosztuje brama z napędem w 2024 roku?
Cena bramy wjazdowej jest zależna od szeregu aspektów, takich jak typ konstrukcji, materiał, z którego jest wykonana, jej wymiary, stylistyka, wykorzystane technologie, siła napędu elektrycznego oraz warunki instalacji.
Planując zakup bramy wjazdowej z napędem w roku 2024, należy przygotować się na koszty w przedziale od około 3500 zł do nawet 15 000 zł.
Cena ta może wzrosnąć w przypadku bram o niestandardowych rozmiarach. Najbardziej ekonomiczną opcją jest brama dwuskrzydłowa, podczas gdy najwyższe koszty wiążą się z bramami łamanymi lub teleskopowymi.
Źródło i zdjęcie: Beninca
Komentarze