O ile zwykle wiosną i latem z otwieraniem bram wjazdowych nie mamy problemu, tak zimowe mrozy potrafią uszkodzić bramę. Regularne oczyszczanie, konserwacja i serwis są ważne nie tylko w okresie zimowym, a o bramę wjazdową warto dbać zawsze. Wszystko po to, by uniknąć ryzyka awarii w najmniej spodziewanym momencie, kiedy brama i napęd są narażone na najbardziej skrajne warunki pracy.
Regularna konserwacja bram wjazdowych
Odpowiedni montaż, usuwanie śniegu i innych przeszkód z podjazdu, odśnieżanie obudowy fotokomórek, smar na zawiasy – to wszystko niezbędne działania, jakie musisz podjąć, aby Twoja brama działała bez zarzutu w sezonie zimowym. Ale zalegający śnieg to nie jedyne zagrożenie, na jakie musisz uważać. Zaniedbana brama może popsuć się nawet w środku gorącego lata.
Bramy wjazdowe i bramy garażowe należy regularnie konserwować. Każda brama przynajmniej raz w roku powinna przejść przegląd techniczny. Elementy konstrukcji bramy – od zawiasów po napędy – z biegiem lat ulegają zużyciu. Regularne przeglądy serwisowe mają na celu wykrycie problemów zanim te spowodują uszkodzenia całego mechanizmu. Są też oczywiście rzeczy, które można sprawdzić na własną rękę.
Brama przesuwna i skrzydłowa – co sprawdzić?
Konserwacja bramy będzie się nieco różnić w zależności od jej rodzaju. W przypadku bramy przesuwnej sprawdź przede wszystkim szynę jezdną. Zimą mróz może uszkodzić jej elementy, ale przez resztę roku szyna wciąż jest narażona na zanieczyszczenia: piasek, żwir czy liście. Aby szyna działała bez zarzutu, należy regularnie je usuwać. W przeciwnym wypadku uszkodzeniu może ulec napęd albo mechanizm jezdny bramy.
WAŻNE! Nie próbuj smarować rolek tradycyjnym smarem! Piasek i inne zanieczyszczenia będą się wtedy do niego przyklejać, a w efekcie mogą zablokować działanie całego mechanizmu.
Brama skrzydłowa z napędem (brama uchylna) wymaga kontroli zawiasów. Zawiasy podtrzymują skrzydła bramy i są najbardziej narażone na przeciążenia, szczególnie zimą, kiedy sypie śnieg! Dlatego każde ze skrzydeł bramy trzeba regulować i smarować smarem maszynowym, który będzie odporny na działanie wilgoci. Skrzydło bramy ma się poruszać płynnie.
Co można zrobić samemu, co zlecić fachowcom?
Konstrukcja bramy zwykle jest na tyle prosta, żeby właściciel mógł przeprowadzić proste prace konserwacyjne na własną rękę. Pewne elementy konserwacji lepiej jednak powierzyć specjaliście. Co sprawdzi fachowiec? Przede wszystkim mocowanie wału bramy, stan zawiasów, łożyska, rolek i sprężyn oraz poziom zużycia linek. Czynności serwisowe dotyczące tych elementów pozostaw serwisantowi. A czym możesz zająć się samodzielnie?
Co około trzy miesiące warto posmarować zawiasy i sprężyny środkiem do konserwacji. W ten sposób zmniejszy się tarcie, a więc wydłuży się żywotność mechanizmu, a całość zostanie dodatkowo zabezpieczona przed działaniem wilgoci.
Regularnie sprawdzaj, czy na szynie nie ma drobinek piasku, błota, pnączy lub liści. Jeśli widzisz na swojej bramie (np. garażowej) uszczelki, pamiętaj, aby od czasu do czasu poddać je myciu specjalnym środkiem.
Na koniec warto przemyć cały płaszcz bramy z resztek piachu i błota. O takie elementy łatwo zadbać samemu, a wszystkie te czynności są tak samo ważne jak sezonowy przegląd serwisanta.
Jak skontrolować automatykę do bramy?
Wiesz już, jak dbać o bramy wjazdowe – teraz pora na kontrolę napędów. Co możesz zrobić?
- Wysprzęglić siłownik i skontrolować, czy proces otwierania i zamykania bramy bez napędu jest płynny bez żadnych oporów.
- Oczyścić fotokomórkę z zabrudzeń.
- Sprawdzić, czy do obudowy napędu nie dostały się zanieczyszczenia.
- Sprawdzić stan izolacji przewodów.
Częstotliwość konserwacji napędu należy dopasować do intensywności użytkowania bramy, ale też do panujących warunków. Brama wjazdowa automatyczna może wymagać więcej pracy przed i po sezonie zimowym, niż latem. Warto mieć też na uwadze, że większość napędów zapewnia prawidłową pracę w określonym zakresie temperatur. Regularnie serwisowane będą działać sprawnie przez wszystkie pory roku.
Czym smarować elementy bramy?
Jakiego smaru użyć do konserwacji bramy wjazdowej? Unikaj klasycznych smarów, które są mocno lepkie i oleiste. Najlepiej wykorzystać szybkoschnący smar, np. silikonowy. W ten sposób unikniesz ryzyka przyklejenia się zabrudzeń do elementów mechanizmu.
źródło i zdjęcia: Beninca
Komentarze