Dlaczego napęd do bramy przestaje działać?

Automatyka do bram zdecydowanie ułatwia codzienne korzystanie z bramy wjazdowej lub bramy garażowej. Bywa jednak, że brama odmawia posłuszeństwa. Poznaj najczęstsze przyczyny!

Dlaczego napęd do bramy przestaje działać?

Automatykę tworzą siłowniki i pozostałe elementy sterujące, które odpowiadają za prawidłowe działanie całego systemu. Napęd bramy (skrzydłowej, bramy przesuwnej czy innej) to mechanizm, a każdy mechanizm może ulec awarii na skutek nieprawidłowego użytkowania lub konserwacji bramy. Ręczne otwieranie bramy, kiedy dochodzi do awarii, potrafi być frustrujące - nie po to przecież inwestowaliśmy w napęd, żeby wysiadać z auta do otwarcia i zamknięcia bramy. Przyczyny problemów z systemem automatycznego otwierania bram często są prozaiczne. Dlaczego automatyka do bramy nie działa? Sprawdź, jak zabrać się za usunięcie usterki! 

Usterki przez nieprawidłowe użytkowanie bramy Jedną z częstszych przyczyn awarii napędów bram wjazdowych jest… niewłaściwe ich użytkowanie. Na czym najczęściej polega problem?

Dlaczego napęd do bramy przestaje działać?

Zabrudzenia fotokomórek

Brama garażowa i wjazdowa wymaga sprawnych fotokomórek do działania. Kiedy fotokomórki są przybrudzone lub znajdują się w zbyt nasłonecznionych miejscach, brama może pewnego dnia przestać się zamykać. Nagromadzone na powierzchni fotokomórki śnieg, kurz, piasek, błoto lub liście mogą sprawić, że wiązka podczerwieni nie będzie miała, jak dotrzeć z nadajnika do odbiornika. Taka przeszkoda w świetle bramy wystarczy, aby mechanizm otwierania nie zadziałał. Niezależnie od typu napędu fotokomórki, elementy mechaniczne i części zawiasów bramy należy okresowo czyścić. Ma to szczególne znaczenie w okresie zimowym. Fotokomórka jest czysta, a napęd do bramy nie działa? Być może fotokomórki są zamontowane w zbyt nasłonecznionym miejscu. Zbyt intensywne nasłonecznienie może zakłócać fale podczerwieni w fotokomórce.

Nieprawidłowa regulacja fotokomórek

Nie możesz otworzyć bramy pilotem? Problem może leżeć w montażu fotokomórek. Nadajnik albo odbiornik mógł się przemieścić albo zostać niewłaściwie zamontowany lub wyregulowany. Wystarczy, że nie będą w jednej linii do siebie, a fotokomórka nie zadziała. Kiedy skrzydło bramy ani drgnie, zadzwoń do serwisanta bramy, który prawidłowo wyreguluje fotokomórki.

Uszkodzony kabel zasilający

Bramy garażowe i wjazdowe z automatyką to mechanizmy połączone przewodami, a kable są narażone na uszkodzenia. Jeśli przerwaniu albo uszkodzeniu ulegnie kabel od zasilania, brama nie będzie odpowiadać na przyciskanie pilota, a diody i wyświetlacz nie będą się świecić. W takim wypadku dość łatwo odgadnąć źródło problemu. Jednak w sytuacji, kiedy uszkodzi się kabel od lampy czy innej części, praca bramy ulegnie tylko zakłóceniu, a zlokalizowanie przyczyny może być trudniejsze. Jeżeli inne opcje zawiodą, a brama dalej nie działa, zawsze sprawdź styki kabli - czy nie są złamane, zaśniedziałe albo przerwane.

Problemy z samą bramą

Siłownik może przestać działać w wyniku mechanicznego uszkodzenia samej bramy. Jeżeli napęd nie działa, upewnij się, że problemem nie jest uszkodzenie bramy. Czy skrzydło nie przymarzło po ostrym ataku zimy? Być może jest uszkodzone albo nie jest prawidłowo zamocowane na rolce przesuwnej? Zobacz, czy bramę możesz otworzyć ręcznie. Sprawdź stan listwy (być może wpadł tam kamień), zawiasy i zaczepy oraz usuń przeszkody, które uniemożliwiają pracę skrzydła bramy, a tym samym automatu. Jeżeli usterka jest poważniejsza, wezwij serwisanta.

Przerwa w dostawie prądu

Czasem przyczyna jest tak prosta jak… brak prądu. Przyjeżdżasz do domu i bezskutecznie chcesz otworzyć bramę, a potem okazuje się, że w sieci brakowało napięcia. W takiej sytuacji warto sprawdzić, czy w całym domu nie ma prądu, zerknąć na bezpieczniki i kabel zasilający. Większość napędów ma zasilanie awaryjne na wypadek braku zasilania z sieci. Jeżeli Twój napęd nie ma takiego systemu, pozostaje Ci jego ręczne odblokowanie.

Niedziałający pilot do bramy

Warto wspomnieć, że również piloty do bram mogą czasem być źródłem problemu. Wystarczy rozładowana bateria! Aby uniknąć takiej sytuacji, zwróć uwagę na to, żeby bateria zawsze była naładowana. Nie trzymaj pilota w gorącym albo lodowatym samochodzie, wymieniaj baterie co ok. 6 miesięcy. 

Jak widzisz, przyczynę problemów z działaniem napędu często możesz w prosty sposób usunąć lub w ogóle zapobiec awarii. W przypadku samodzielnych napraw napędu z aktualną gwarancją pamiętaj zawsze, że taka naprawa może skutkować jej utratą. Jeżeli zależy Ci na profesjonalnym usunięciu usterki, skorzystaj z pomocy doświadczonego serwisanta!

Źródło i zdjęcie: Beninca

 

Komentarze

FILMY PRZESŁANE PRZEZ FIRMĘ
FILMY OSTATNIO DODANE
Copyright © AVT 2020 Sklep AVT