Ekstremalne warunki atmosferyczne nie pozostają bez wpływu na działanie bramy segmentowej. A ta – nieprzygotowana lub nieodpowiednio przygotowana do zimy, może zawieść w najmniej oczekiwanym momencie i zaciąć się lub w ogóle nie uruchomić.
Jak dbać o bramę krok po kroku
Eksperci Novoferm, w siedmiu punktach, podpowiadają, jak zadbać o bramę garażową zimą:
1. Warunkiem koniecznym prawidłowego działania bramy segmentowej w czasie mrozów jest regularne usuwanie śniegu, błota pośniegowego oraz wody z okolic bramy, zwłaszcza dolnej uszczelki. Dzięki temu zabezpieczymy uszczelkę, okucia bramy i zabezpieczenia linek przed przymarznięciem oraz chronimy się przed niedomykaniem się bramy (jeśli napotka ona na progu na wał zamarzniętego śniegu). W przypadku bram uchylnych usuwanie śniegu i błota pośniegowego chroni też dolne rygle przed przymarznięciem.
2. W czasie zimy może pojawić się problem z fotokomórkami montowanymi przed bramą garażową – pamiętajmy o ich regularnym odśnieżaniu, co zapewni ich prawidłowe działanie. Wygodnym (i bezpieczniejszym) rozwiązaniem jest zamontowanie fotokomórek w świetle bramy – gwarantują bezpieczeństwo osobom i przedmiotom znajdującym się pod bramą, a dzięki montażowi w ościeżnicy, nie wymagają odśnieżania zimą (a jedynie oczyszczania z brudu).
3. Odśnieżenie podjazdu jest o tyle ważne, że ogranicza przeniesienie/wywiezienie śniegu do garażu, który jest zwykle słabiej wentylowany. Śnieg wewnątrz znacznie zwiększa wilgotność w pomieszczeniu, a tym samym powoduje wzrost ryzyka korozji karoserii samochodu oraz pojawienia się rdzy na metalowych elementach bramy, takich jak sprężyny, zawiasy czy rolki. Z tego samego powodu pamiętajmy o odśnieżeniu samochodu przed wjechaniem do garażu.
4. W czasie mrozów należy również unikać zbyt długiego pozostawiania bramy garażowej w pozycji otwartej. Poza wychłodzeniem garażu może to bowiem skutkować również uszkodzeniem napędu (części elektronicznych).
Brama garazowa Novoferm - uszczelka dolna
5. W czasie dużych mrozów warto przeprowadzić dodatkową konserwację elementów ruchomych bramy, czyli wyregulować je i nasmarować. Szczególnie ważne jest przesmarowanie uszczelek smarem silikonowym, zwłaszcza dolnej. Już podczas montażu bramy garażowej należy zwrócić uwagę, czy „dłuższe pióro” uszczelki wychodzi na zewnątrz (sytuacja prawidłowa, dzięki której zabezpieczamy garaż przed przedostawaniem się do środka wody i śniegu).
6. Przegląd bramy powinien być wykonany raz w roku (jest elementem niezbędnym dla utrzymania gwarancji). Warto zaplanować go przed zimą, dlatego że w warunkach ekstremalnych zwykle ujawniają się wszelkie usterki – a tym lepiej im zapobiec.
7. Osuszanie bramy garażowej – choć może się to wydać oczywiste – ostrożności nigdy nie za wiele – pamiętajmy, aby zimą nie czyścić bramy „na mokro”, a jeśli już jest taka konieczność, aby dokładnie osuszyć czyszczone powierzchnie.
Na koniec mamy jeszcze jedną poradę – pamiętajmy, aby w okolicy bramy (na podjeździe do garażu lub na chodniku) nie używać soli, gdyż nie pozostaje ona obojętna na powierzchnię bramy i może doprowadzić do jej uszkodzenia.
źródło i zdjęcia: Novoferm Polska, P.P.H.U. Nitus Piotr Nowak
Komentarze