Ogólnopolskie badanie świadomości technologicznej, przeprowadzone na grupie 2,5 tys. aktywnych poszukiwaczy nieruchomości, dotyczyło m.in. znajomości pojęcia „smart home”.
Ankietowani, którzy wzięli udział w badaniu, odpowiadali na pytanie: „Jak dobrze rozumiesz określenie smart home (inteligentny dom)?”.
Wyniki pokazują, że 29% oceniło swoją wiedzę jako „bardzo dobrą”, 23% jako „dobrą”, 28% jako „średnią”, 8% jako „minimalną”, a 12% przyznało się do braku wiedzy w tym zakresie.
– Możemy tutaj widzieć szklankę do połowy pełną, ale i do połowy pustą. Z jednej strony 52% ankietowanych twierdzi, że dobrze lub bardzo dobrze wie, co kryje się pod określeniem smart home. To niezły wynik, ale z drugiej strony wciąż mamy niemałe grono osób niedoinformowanych lub o zerowej świadomości w tej kwestii. To ważna informacja dla deweloperów, którzy w swoich inwestycjach oferują właśnie takie nowoczesne rozwiązania technologiczne wpływające na bezpieczeństwo, wygodę czy oszczędność energii. Zarówno w samych mieszkaniach i domach, jak i w częściach wspólnych” - mówił podczas Kongresu Deweloperskiego w Krakowie Rafał Bieńkowski z portalu Nieruchomosci-online.pl.
Zdaniem Bartosza Gussa, dyrektora generalnego Polskiego Związku Firm Deweloperskich, wciąż pozostaje więc przestrzeń do dalszej edukacji klientów.
– To może zaskakiwać, że aż 48% osób poszukujących nieruchomości ma zdawkową wiedzę na ten temat. To dla deweloperów sygnał, że warto inwestować nie tylko w technologie, ale także w informowanie klientów o korzyściach, jakie te technologie przynoszą – mówi.
Z badania przeprowadzonego przez Nieruchomosci-online.pl wynika, że najwyższa świadomość pojęcia smart home występuje wśród mieszkańców miast liczących powyżej 500 tys. osób.
Badacze sprawdzili także, jak inteligentne technologie oceniają osoby, które miały już doświadczenie z rozwiązaniami smart home. Według ankietowanych, najbardziej przydatne okazały się urządzenia podnoszące wygodę, oszczędzające czas oraz pomagające zmniejszyć koszty domowe.
W badaniu zapytano również użytkowników smart home, czy napotkali trudności w obsłudze inteligentnych urządzeń. Aż 64% respondentów stwierdziło, że nie miało żadnych problemów, 23% wskazało na drobne trudności, a 13% zmagało się z poważniejszymi problemami.
– Zainteresowanie smart home rośnie, co widzimy na rynku. Coraz więcej inwestycji deweloperskich wprowadza te rozwiązania, także w projektach o bardziej przystępnych cenach. Młode pokolenie, bardziej otwarte na innowacje, może być impulsem do dalszego rozwoju inteligentnych technologii, które wkrótce staną się standardem, a nie wyjątkiem – dodaje Bartosz Guss, dyrektor generalny Polskiego Związku Firm Deweloperskich.
Źródło: Nieruchomosci-online.pl, PAP MediaRoom
Opracowanie: BudownictwoB2B.pl
Fot. otwierająca: Adobe Stock
Komentarze