Wirtualny klucz do wymarzonego mieszkania
Młodzi ludzie wykazują chęć korzystania z technologii już na wczesnym etapie procesu zakupu nowego mieszkania, zaczynając od jego poszukiwań. Innowacyjne narzędzia mają ułatwić im podjęcie decyzji o wyborze wymarzonego lokum.
Z badań „Młodzi a technologia”, opublikowanych w Barometrze Archicom „Wyjątkowo Mieszkać”, wynika, że 66% ankietowanych pozytywnie ocenia możliwość wirtualnego spaceru po potencjalnym mieszkaniu.
Dla 49% respondentów równie istotne jest poznanie najbliższej okolicy za pomocą tej samej technologii. Nowoczesne narzędzia cyfrowe odgrywają również ważną rolę w projektowaniu wnętrz – 63% badanych stwierdziło, że możliwość aranżacji wnętrza online byłaby dla nich istotnym kryterium przy zakupie mieszkania.
– Wirtualna rzeczywistość już dziś odgrywa istotną rolę w procesie zakupowym na rynku nieruchomości, a jak pokazują wyniki badania w Barometrze Archicom - w przyszłości tylko zyskają na znaczeniu. Tego rodzaju rozwiązań oczekują młodzi ludzie, którzy w perspektywie najbliższych lat będą coraz częściej podejmować decyzje dotyczące wyboru własnego mieszkania. Dzięki wizualizacjom 3D potencjalni nabywcy mają możliwość dokładnego przyjrzenia się każdemu szczegółowi lokalu, ale także części wspólnych, budynku czy otoczenia, co umożliwia im zapoznanie się z układem przestrzennym, funkcjonalnościami i udogodnieniami bez względu na etap realizacji konkretnej inwestycji. W kontekście zmieniających się preferencji kupujących i oczekiwań debiutującego stopniowo na rynku młodego pokolenia, standard obsługi klienta powinien być wyznaczany przez zastosowanie zróżnicowanych innowacyjnych rozwiązań. Należy jednak pamiętać, aby nie bazować na narzędziach, które szybko ulegają >>przeterminowaniu<<. 60% ankietowanych ma dziś obawy wobec stosowania technologii, która szybko się zestarzeje i będzie wymagała wymiany. Rozwiązaniem jest wykształcenie w organizacji otwartości na innowacje, śledzenie trendów i podejmowanie prób skutecznego prognozowania przyszłości - mówi Dawid Wrona, Chief Operating Officer w Archicom.
Cyfrowa rewolucja w mieszkaniach
Technologiczne narzędzia wspierające decyzję o zakupie mieszkania to dopiero początek. Młodzi ludzie chcą korzystać z nich również po zamieszkaniu w nowym lokalu. Pokolenie Z chętnie sięga po aplikacje do zarządzania swoją przestrzenią.
Z badań Barometru wynika, że blisko 85% ankietowanych wyraziło gotowość zainstalowania oprogramowania rekomendowanego przez dewelopera, które umożliwia kontrolę zużycia prądu, zarządzanie temperaturą czy oświetleniem.
Taki wysoki odsetek odzwierciedla ogólny trend wykorzystywania technologii do ułatwiania codziennego życia i podnoszenia jego komfortu, co coraz częściej dotyczy także rynku nieruchomości.
Nowoczesne mieszkania powinny oferować właścicielom możliwość personalizacji oraz integracji z inteligentnym ekosystemem technologicznym.
Respondenci oceniają jakość technologicznego wyposażenia lokalu, biorąc pod uwagę m.in. AGD sterowane smartfonem lub głosem (18%), systemy zarządzania temperaturą (17%), oświetleniem (12%), a także systemy bezpieczeństwa, inteligentne urządzenia AGD, smart home i kontrolę zużycia energii.
Zrównoważone mieszkania dla pokolenia Z
Dla pokolenia Z kwestie ekologiczne są również niezwykle ważne, co potwierdzają wyniki wspomnianego badania. Aż 83% respondentów deklaruje, że ekologiczne życie ma dla nich kluczowe znaczenie, co przełoży się na ich decyzje przy wyborze mieszkania.
Poszukując nowego lokum, będą zwracać uwagę na "zielone" wartości, wybierając nieruchomości energooszczędne, wykorzystujące odnawialne źródła energii oraz zbudowane z materiałów przyjaznych dla środowiska.
– Co ciekawe - młodzi ludzie deklarują ekologiczne aspiracje, jednak często nie wdrażają ich w życie. Ponad 70% respondentów naszego badania twierdzi, że w ostatnich latach nie zmieniło nic w swoim mieszkaniu, tak by było bardziej przyjazne środowisku. Bez wątpienia wynika to z faktu, że natrafiają na różne bariery, które im takie działania uniemożliwiają - przede wszystkim praktyczne i finansowe. Uważam, że to przestrzeń do wypełnienia przez deweloperów, którzy powinni dostarczać wszelkich ułatwień mieszkańcom do podejmowania prośrodowiskowych działań i kształtowania nawyków. Spodziewam się, że już wkrótce tego rodzaju praktyki mogą budować przewagę konkurencyjną firm deweloperskich - dodaje Dawid Wrona.
Wraz z pojawieniem się pokolenia Z na rynku nieruchomości, sektor ten przechodzi stopniową transformację, zmieniając nasze postrzeganie mieszkalnictwa i technologii.
Dla młodych konsumentów zakup wymarzonego mieszkania to nie tylko transakcja, ale również poszukiwanie harmonii między ekologicznym, zrównoważonym stylem życia a nowoczesnymi technologiami, które zapewniają komfort i innowacyjność.
Barometr w pełnej wersji jest dostępny do pobrania na stronie Archicom.
Wyniki badania pt. „Młodzi a technologia” opublikowane w Barometrze Archicom pt. „Wyjątkowo Mieszkać” w 2024 r.
Źródło: PAP MediaRoom, Archicom
Opracowanie: BudownictwoB2B.pl
Fot. otwierająca: Adobe Stock
Komentarze