Ostatni rok umocnił rolę akustyki w aranżacji wnętrz użyteczności publicznej. Od dawna problem kształtowania przyjaznej akustyki coraz silniej dostrzegają inwestorzy z rynku biurowego, a przede wszystkim architekci realizujący powierzchnie firmowe. Ostatnie kilkanaście miesięcy przyniosło jednak potwierdzenie nowego trendu - dobór odpowiednich materiałów, by wnętrze było przyjazne pod względem otaczających dźwięków, dotyczy już nie tylko prywatnych inwestycji na rynku biurowym, ale również obiektów publicznych. Dyrektorzy placówek państwowych także zaczynają widzieć konieczność zadbania o akustykę.
Tak jest np. w szpitalach, gdzie sufit podwieszany przestał być postrzegany jako element, który zakrywa instalacje techniczne. Szefowie szpitala chcą, by pacjenci dochodzili do zdrowia w spokojnym otoczeniu, bez hałasu i uciążliwych szpitalnych dźwięków dobiegających z korytarzy, przyznaje Maciej Kiepal, szef sprzedaży w polskim oddziale firmy Armstrong. Jednym z przykładów inwestycji tak zaprojektowanej jest oddany w 2015 r. szpital pediatryczny Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. To największy i najnowocześniejszy szpital dla dzieci w Polsce. W kształtowaniu przyjaznej akustyki praktycznie we wszystkich pomieszczeniach - od korytarzy po sale operacyjne - decydujące znaczenie miał montaż akustycznych płyt Armstrong.
W innym obiekcie zrealizowanym z państwowych funduszy w 2015 r. Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie na suficie zamontowano metalowe sufity podwieszane Armstrong. Perforowany sufit zainstalowano w kantynie. W AGH postawiono też na wystrój wnętrza, sufit miał być także elementem, który wizualnie dominuje w stonowanym, szarym wnętrzu, wyjaśnia Maciej Kiepal. I jak podkreśla to również nowy trend mijającego roku. Do tej pory uczelnie niezbyt często pozwalały architektom wnętrz na zabawę formą, miało być raczej szybko i tanio.
Ekologiczne remonty biur
Mijający rok przyniósł też nową falę ekologii w biurowcach. Po projektowaniu nowych budynków zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju oraz wprowadzaniu ekologicznych certyfikacji LEED i BREEAM przyszedł czas na ekologiczne remonty. Wiele biurowców i siedzib poszczególnych firm wymaga obecnie gruntownych modernizacji. Widać to po rosnącej licznie relokacji, które miały miejsce w 2015 r. Stare budynki poddawane są unowocześnieniu. Ale także te całkiem nowe chcą być jeszcze bardziej przyjazne dla ludzi i środowiska.
Przykładem takich działań jest generalny remont, który wiosną przeprowadzono w warszawskim biurze PwC. Wymiana starych sufitów na nowe realizowana była wspólnie z Armstrong w ramach pierwszego w Polsce programu recyklingu sufitów. Firma jako jedyny producent sufitów powieszanych od kilku lat głównie w krajach zachodniej Europy prowadzi ich upcykling. Stare płyty są przez Armstrong odbierane i wykorzystywane w nowym cyklu produkcyjnym. Program pozwala nie tylko minimalizować ilość odpadów budowlanych, ale przyczynia się też do tego, że nowe produkty są bardziej ekologiczne, gdyż zawierają w sobie znaczną część materiału pochodzącego z recyklingu.
Dodatkowo nowe sufity, które zamontowaliśmy w siedzibie PwC posiadają Certyfikat Cradle to Cradle®, to symbol jednej z najbardziej zaawansowanych ogólnoświatowych idei zrównoważonego wytwarzania, czyli produkcji w formie "od kołyski z powrotem do kołyski", dodaje Maciej Kiepal.
Biura PwC to nie jedyna ekologiczna modernizacja, która miała miejsce w minionym roku. W sumie Armstrong pomógł wyremontować w sposób przyjazny środowisku aż 7 biur, głównie w Warszawie, i jedno w Gdańsku. 2015 r. to zdecydowany przełom. Inwestorzy i szefowie firm zobaczyli korzyści, które daje realizacja remontu w ramach naszego programu recyklingu sufitów. To najlepszy dotychczasowy wynik od momentu wdrożenia programu w Polsce, przyznaje przedstawiciel Armstrong.
Dobra akustyka w czasie zakupów
Armstrong dostarczył sufity nie tylko do największego szpitala pediatrycznego w Polsce i największej ekologicznej modernizacji biura, ale też do najnowszego centrum handlowego w Warszawie - otwartego jesienią MODO Domy Mody. MODO to najświeższy w naszym kraju koncept butikowego centrum zakupów. W sumie do dyspozycji kupujących oddano 350 butików. Wyspy sufitowe Armstrong - w kształcie kół, trójkątów, sześciokątów i elips - stworzyły designerski wystrój wnętrz i znacznie podniosły komfort akustyczny. Dbanie o to, by hałas nie męczył w czasie zakupów staje się wyznacznikiem jakości centrum handlowego. Im bardziej świadomy deweloper, tym większą przykłada do tego wagę. Oceniamy, iż trend ten utrzyma się w 2016 roku, mówi Kiepal.
źródło i zdjęcie: Armstrong
Komentarze