Podjazd jest dla każdej posesji miejscem „strategicznym”. Oprócz dopasowania estetycznego do architektury domu powinien równocześnie w nienaganny sposób spełniać swoją rolę użytkową. To wymaga przed wszystkim starannej realizacji z zachowaniem zasad sztuki budowlanej.
"Do podstawowych błędów wykonawczych podczas układania kostki brukowej w tym miejscu, należy źle wykonana podbudowa. Zachowanie podłoża, ruchy gruntu - są złożonym procesem. Dlatego przed przystąpieniem do układania podjazdu może być potrzebna opinia geologa" - tłumaczy Piotr Kułagowski, koordynator ds. rozwoju rynku Libet.
Gdy mamy do czynienia ze słabszymi gruntami konieczna jest ich dodatkowa stabilizacja. Specjalista pomoże nam określić, jaka metoda zabezpieczająca będzie w danym przypadku najbardziej skuteczna. Zdarza się, że potrzebne są specjalne zaczyny piaskowo- cementowe lub dodatkowe dreny. Trzeba też pamiętać, że warstwa ułożonego kruszywa nie może być zbyt cienka. W przypadku podjazdu jej grubość powinna wynosić przynajmniej 40 cm. Również grubość kostki ma tu znaczenie. W miejscu, po którym poruszać się będą samochody osobowe, musi wynosić od 6 do 8 cm. Natomiast jeśli będzie się na podjeździe z kostki brukowej odbywał również ruch ciężkich samochodów ciężarowych kostka powinna mieć grubość około 10 cm.
"Koniecznie trzeba też pamiętać o właściwym, etapowym zagęszczaniu i utwardzaniu nawierzchni. Najlepiej zagęszczać poszczególne warstwy etapami - o grubości ok. 20 cm każdy. Zbyt słabe zagęszczenie najczęściej prowadzi do powstania kolein lub pofalowania nawierzchni" - dodaje Kułagowski.
Równie ważne jest także prawidłowe jej wyprofilowanie. Zbyt małe lub zbyt duże spadki (prawidłowo ok 3%) albo ich niewłaściwy kierunek (prawidłowo na zewnątrz posesji) będą powodowały kłopoty z odprowadzaniem wody.
Błędy przy budowie podjazdu mogą zepsuć nie tylko jego styl i urodę, ale przede wszystkim funkcjonalność. Warto o tym pamiętać przy doborze ekipy wykonawczej.
źródło i zdjęcia: Libet
Komentarze