Krok 1 – wykończenie ścian garażu
Idealną sytuacją byłoby zamontowanie bramy garażowej po całkowitym wykończeniu garażu, tym bardziej, że sam montaż bramy należy do wyjątkowo „czystych” prac. Nie zawsze jest to możliwe, dlatego zwracamy uwagę na wykończenie przede wszystkim tych części garażu, które są naprawdę kluczowe dla montażu bramy i które widać na ilustracji.
Nadproże i węgarki to ważne części garażu, do których będzie przymocowana konstrukcja bramy. Powinny być wytynkowane i pomalowane przed montażem, ponieważ potem dostęp do nich będzie ograniczony. Muszą też być proste i tworzyć równoległą płaszczyznę.
W ten sposób zapewnisz warunki dla prawidłowego montażu prowadnic czy wału napędowego bramy. W przeciwnym razie rozkład sił w zamontowanej bramie nie będzie równy, co może doprowadzić do szybszego zużycia bardziej obciążonych elementów.
Jeśli będziesz malował pozostałe ściany garażu już po zamontowaniu bramy, pamiętaj o tym, aby zapewnić odpowiednią wentylację w garażu i często go wietrzyć. W ten sposób pozbędziesz się nadmiaru wilgoci ze świeżo położnych tynków i farb i zapobiegniesz jej osiadaniu na bramie.
W trakcie jakichkolwiek prac budowlanych, w tym w szczególności podczas malowania ścian garażu i wykonywania elewacji zewnętrznej domu, zadbaj o maksymalną ochronę bramy przed kurzem i pyłem, a także przed zachlapaniem tynkiem, zaprawą murarską lub farbą. Bramę bardzo dokładnie zabezpiecz folią.
Jeśli już na poszycie bramy dostanie się farba lub tynk przede wszystkim nie dopuść do ich zaschnięcia! Jak najszybciej delikatnie usuń wszelkie zabrudzenia z powierzchni paneli, a następnie przemyj je miękką gąbką zwilżoną wodą z łagodnym środkiem myjącym.
Krok 2 – wykończenie sufitu garażu
Pamiętaj o wytynkowaniu sufitu, ponieważ po zamontowaniu prowadnic jego dokładne i równomierne wykończenie będzie sprawiało trudności.
Krok 3 – ocieplenie ościeża
Planując ocieplenie ścian budynku pamiętaj o wnętrzu ościeża bramy. Warstwa izolacji położona w tym miejscu zapobiega powstawaniu mostków termicznych. Ocieplenie ościeża już po zamontowaniu bramy, a bez wcześniejszych ustaleń może wpłynąć na wygląd bramy, np. zasłonić uszczelki lub krawędź przeszklenia.
Krok 4 – przygotowanie posadzki
Posadzka w garażu powinna przede wszystkim mieć równą płaszczyznę i prawidłowy poziom w stosunku do ścian – w tym do nadproża i węgarków, na których będzie zamontowane prowadzenie bramy. Wydaje się to oczywiste, ale niestety nadal można spotkać garaże, w których otwór wjazdowy nie ma zachowanych właściwych przekątnych.
Jeśli unikniesz tego błędu, zyskasz:
- najlepsze warunki dla niezakłóconej pracy bramy,
- szczelność bramy – brak szczeliny pomiędzy posadzką a dolnym panelem bramy chroni np. przed przedostawaniem się do garażu wody czy kurzu z zewnątrz.
Pamiętaj też, że określenie ostatecznego poziomu posadzki jest niezbędne dla precyzyjnego wyregulowania bramy i zaprogramowania napędu pod względem położeń krańcowych bramy, czyli jej pozycji przy całkowitym otwarciu i zamknięciu. Jeśli przed montażem bramy posadzka nie będzie wylana, niezbędna będzie ponowna wizyta serwisu po jej wykończeniu.
Krok 5 – przygotowanie instalacji pod napęd
Bramy automatyczne są już standardem. Napęd można oczywiście zamontować na późniejszym etapie użytkowania bramy, ale warto się do tego wcześniej przygotować.
Bardzo ważne jest, aby przed otynkowaniem garażu pamiętać o położeniu instalacji elektrycznej przeznaczonej dla napędu, w tym gniazdka w suficie – pozwoli to uniknąć późniejszego ponownego rozkuwania ścian lub sufitu.
Układ instalacji będzie uzależniony od rodzaju zaplanowanego napędu, a także jego wyposażenia w dodatki, np. fotokomórki czy włącznik klawiszowy.
Najlepiej po prostu sprawdzić aktualną ofertę automatyki u profesjonalnego wykonawcy, który doradzi, jakie rozwiązanie będzie dla Ciebie najwygodniejsze. Fachową pomoc znajdziesz u Twojego najbliższego Partnera Handlowego KRISPOL.
źródło i zdjęcia: Krispol
Komentarze