Problemy z pracą bramy skrzydłowej - gdzie szukać awarii?

Przełom zimy i wiosny w Polsce często stanowi poważny test dla bramy wjazdowej, zwłaszcza tej wyposażonej w napęd automatyczny. Typowe dla tego okresu towarzystwo w postaci śniegu, deszczu, mrozu i odwilży może wpłynąć niekorzystnie zarówno na elementy mechaniczne, jak i elektroniczne. O czym warto więc pamiętać, aby móc spać spokojnie i cieszyć się w pełni sprawną bramą w nadchodzącym sezonie?

Problemy z pracą bramy skrzydłowej - gdzie szukać awarii?

Wyrok w zawiasach

Problemy z pracą bramy zazwyczaj sprowadzają się do tego, że ciężko ją otworzyć lub domknąć. Zanim główne podejrzenie padnie na automatykę, warto przeanalizować konstrukcję jako całość i przyjrzeć się elementom mechanicznym. Na początek inspekcji powinniśmy poddać wyważenie i wypoziomowanie bramy. Nawet z pozoru nieduża pomyłka instalacyjna może urosnąć do rangi dużego problemu w obliczu trudnych warunków atmosferycznych. Nierówne obciążenie elementów mechanicznych, wspólnie z zalegającym na podjeździe śniegiem, może doprowadzić do przedwczesnego zużycia się łożysk, przez co brama będzie "ciężko chodzić".

Opory w pracy bramy skrzydłowej, którym towarzyszy skrzypienie, niechybnie wskazują z kolei na problem z zawiasami. Jeśli elementy te wykonano ze słabej jakości materiałów, nie zostały odpowiednio przygotowane na mrozy bądź nie są po prostu przystosowane do pracy na danym obciążeniu, to z dużym prawdopodobieństwem będą się mścić w dalszym etapie eksploatacji. Zarówno zimą, jak i wczesną wiosną warto je zabezpieczyć za pomocą odpornych na wilgoć, gęstych smarów maszynowych (towot), które są przystosowane konkretnie do konserwacji łożysk ślizgowych.

Podejrzenie (z) automatu

Obfite opady deszczu i śniegu czy siarczyste mrozy mogą dać w kość także posiadaczom bram automatycznych. Zwłaszcza, jeśli jest to dla nich pierwsza zima, podczas której korzystają z napędu. Nieznajomość kilku podstawowych zasad użytkowania w tym okresie może być przyczyną nieprawidłowej pracy, a nawet awarii bramy, aczkolwiek wiele z problemów może mieć też dość prozaiczne podłoże i równie banalne rozwiązanie.

Przykładowo - kiedy brama zaczyna się zachowywać podejrzanie, warto rzucić okiem na stan fotokomórek odpowiedzialnych za wykrywanie przeszkód wokół podjazdu. Zasypane lub zalepione śniegiem, mogą powodować niepoprawne funkcjonowanie całego systemu. Do odśnieżania w żadnym wypadku nie można jednak używać skrzydeł bram.

Wszelkie przeszkody, takie jak piach, błoto, grudki zbitego śniegu czy inne ślady kończącej się zimy, należy na bieżąco usuwać ręcznie. Wielu użytkowników wykorzystuje bramy automatyczne jako łopaty do odśnieżania, a to prosta droga do urwania zawiasów lub przeciążenia konstrukcji. Napęd, pracujący z większym obciążeniem, szybciej się eksploatuje, a to prowadzi do niepotrzebnych kosztów naprawy lub nawet wymiany urządzenia. Sprawcą kłopotów może być także mróz.{logo}

W przypadku urządzeń wątpliwej jakości, niskie temperatury mogą skutkować zamarzaniem wyłączników krańcowych, które określają, w którym miejscu kończy się cykl otwarcia i zamknięcia bramy. W takich sytuacjach niezbędna jest interwencja fachowcy. Nowoczesne automaty, takie jak napęd hydrauliczny hybrydowy FAAC S450H, mogą pracować nawet w 40-stopniowym mrozie, dlatego praktycznie żadna zima nie będzie im straszna.

Pierwsze promienie wiosennego słońca, choć towarzyszy im zdradliwy mróz, stanowią dobrą okazję, by zweryfikować stan domowej automatyki wjazdowej. Odrobina troski zazwyczaj wystarczy, by cieszyć się bezproblemową pracą bramy przez cały rok.

Zdjęcie: FAAC

Komentarze

01 Mar 2024, 12:19

2 godziny temu, Zdaniem Czytelnika napisał: Witam może wie ktoś w czym tkwi mój problem z bramą dwuskszydlowa.Brama nie domyka jednej strony dopiero po kilku próbach powtarzania cyklu bramą zamyka się do końca.    Do sprawdzenia przede wszystkim ustawienie ...

Trzeba sprawdzić czy  gdzieś nie napotyka na opór przy zamykaniu albo nie ma gdzieś zbyt dużych luzów. Do skontrolowania i ew. wymiany mogą być też wyłączniki krańcowe (te są dość tanie). Bardzo wątpię żeby problem tkwił w centrali. 

01 Mar 2024, 10:14

Komentarz dodany przez Daniel: Witam może wie ktoś w czym tkwi mój problem z bramą dwuskszydlowa.Brama nie domyka jednej strony dopiero po kilku próbach powtarzania cyklu bramą zamyka się do końca.Wszystkie sprawy mechaniczne czyli pion poziom oraz siłowniki są w 100%sprawne.Czy muszę ...

23 Gru 2022, 16:15

Wszystko jest kwestią ustawienia i regulacji. Ale jeśli skrzydła usuwają śnieg, to nie chciałbym, aby latem dziecko weszło pomiędzy zamykające się skrzydła.  Ja sobie tak ustawiłem, że zatrzymują się, kiedy podstawię buta.

23 Gru 2022, 15:50

Bratu się wyłącza i wraca z powrotem nawet jak jest 1cm śniegu za wysoko.Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka

23 Gru 2022, 15:42

Cytat Wielu użytkowników wykorzystuje bramy automatyczne jako łopaty do odśnieżania, a to prosta droga do urwania zawiasów lub przeciążenia konstrukcji. Napęd, pracujący z większym obciążeniem, szybciej się eksploatuje, Takie "wykorzystanie" bramy wskazuje ...

Wiecej na Forum BudujemyDom.pl
Pokaż wszystkie komentarze
FILMY OSTATNIO DODANE
Copyright © AVT 2020 Sklep AVT