Jaki napęd do bramy wybrać?
Nie tylko takie aspekty, jak materiał, ciężar czy wymiary bramy. Równie istotna jest konstrukcja słupków, które ją podtrzymują. Jeśli są one wyjątkowo masywne i brama osadzona jest w nich głęboko, rozejrzeć należy się za napędami z ramieniem łamanym. W przypadku ciężkich bram o eleganckich, kutych zdobieniach warto pomyśleć nad napędem podziemnym. Siłowniki te zapewniają szybką pracę oraz minimalną ingerencję w ogólną estetykę bramy, lecz trzeba pamiętać o ich sprawnym odwodnieniu.
Zamarzająca w zimie woda może wyrządzić poważne szkody samemu urządzeniu. Dobre osiągi zapewniają również stosunkowo najtańsze napędy śrubowe, które możemy spotkać w wariantach z obudową lub bez (te pierwsze wymagają większej precyzji przy montażu), a także napędy hybrydowe z siłownikami hydraulicznymi, które lepiej radzą sobie z bramami intensywnie użytkowanymi.
Co z akcesoriami? Czy muszę instalować w bramie skrzydłowej fotokomórki i lampki ostrzegawcze?
Standardowo instalowane w napędach moduły przeciwzgnieceniowe na niewiele się zdadzą, jeśli na bramie i jej okolicy nie spocznie spokojny wzrok fotokomórek. Te nierzucające się w oczy urządzenia monitorują sytuację na podjeździe w momencie otwierania bądź zamykania skrzydła. Kiedy w nieodpowiednim czasie i miejscu znajdzie się przeszkoda - np. pojazd lub człowiek - zatrzymują one ruch bramy, uniemożliwiając zderzenie.
Szczególnie bezpieczne pod tym względem są napędy hydrauliczne - np. FAAC S450H, który dodatkowo ma bardzo czułe zawory zwrotne oraz zintegrowany encoder odwracający ruch zamykanej bramy w momencie wykrycia przeszkody. Lampki ostrzegawcze, które informują o pracy siłowników, nie są koniecznością, aczkolwiek przydają się w przypadku bram wychodzących bezpośrednio na ulicę - nie tylko tych skrzydłowych.
Jaki pilot wybrać?
Piloty do bram automatycznych działają na dwóch podstawowych częstotliwościach - 433 MHz i 868 MHz. Droga radiowa o większej częstotliwości cechuje się mniejszą penetracją przez obiekty, jednak dzięki większej odporności na zakłócenia elektromagnetyczne tak naprawdę może pochwalić się większym zasięgiem. Dodatkowo spotyka się piloty wykorzystujące kod stały i kod zmienny. W przypadku tego pierwszego, każde wciśnięcie guzika na pilocie spowoduje wygenerowanie i odczytanie w centralce napędu tego samego sygnału.
Oznacza to, że jeśli pilot sąsiada z naprzeciwka używa podobnej częstotliwości, wciśnięciem jednego guzika możemy otworzyć... obydwie bramy. Pilot o kodowaniu zmiennym ma tę przewagę, że za każdym razem wysyła sygnał, który zdolny jest odczytać tylko nasz napęd i który za każdym razem wygląda inaczej. Dlatego też próby ewentualnego skopiowania sygnału przez włamywaczy spalą na panewce.{logo}
Jak zabezpieczyć wjazd na zimę?
Zdarza się, że użytkownicy domowej automatyki z niezrozumiałych względów traktują swoje bramy wjazdowe jako zdalne urządzenie do odśnieżania podjazdu. Stąd dość prosta droga do przeciążenia i w efekcie - uszkodzenia siłowników, urwania zawiasów i nadmiernego zużycia się mechanizmów.
Czy to podczas jesiennej pluchy, czy zimowej aury, zawsze starajmy się, by w świetle naszego podjazdu nie znajdowały się żadne zanieczyszczenia - piach, błoto, liście, śnieg czy lód. Jeśli w tym okresie zauważymy, że fotokomórki działają inaczej niż zwykle, prawdopodobną przyczyną mogą być zanieczyszczenia znajdujące się w ich "polu widzenia".
Zdjęcie: Faac
Gość Guzik
25 Wrz 2019, 16:51
Z kutymi bramami jest ten problem, że swoje ważą. Nie każdy napęd, daje sobie z nimi radę. Nawet jak na początku wszystko działa, to przez spore przeciążenie taki napęd szybciej pada. Niestety przeważnie już po gwarancji. Lepiej od razu dać trochę przewymiarowany mocowo w górę ...