Obowiązki kupującego według regulaminów gwarancyjnych
Skupmy się przez chwilę na niektórych obowiązkach kupującego które mogą pojawić się w kartach gwarancyjnych:
- prawidłowe składowanie - nie za długo od daty zakupu,
- prawidłowy montaż - może się zdarzyć że muszą być użyte materiały tylko z katalogu producenta w przeciwnym razie gwarancję tracimy.
- przeglądy gwarancyjne – w ściśle określonych terminach,
- Odesłanie w ściśle określonym czasie prawidłowo wypełnionej gwarancji często z podpisem i pieczątką firmy dekarskiej. Dobry znajomy, który jest dekarzem z dziada pradziada, ale nie ma zarejestrowanej firmy, dachu nam nie położy. Przynajmniej z gwarancją.
- Posiadanie druku gwarancji. Duplikatów zwykle się nie wydaje, więc warto ją skserować bądź zeskanować.
Wróćmy do przykładu kilkudziesięciu lat gwarancji. Bez wskazywania konkretnych producentów, przeważnie mamy tutaj w uproszczeniu gwarancję na lakier i perforacje (podobnie jak w branży motoryzacyjnej). Gwarancja na powłokę jest przeważnie krótka i wynosi 5 - 10 lat, na perforacje może sięgać nawet pół wieku. Tyle tylko, że partycypacja kupującego może wynieść, przy długich okresach gwarancyjnych, nawet 80 % kosztów naprawy lub wymiany pokrycia. Dopytujmy sprzedawcę, czytajmy warunki gwarancji przed zakupem. Będziemy mogli wówczas ocenić, warto przepłacić kilkanaście/kilkadziesiąt procent za długą gwarancję. Ustrzeże nas to od rozczarowań, nerwów czy niepotrzebnych kosztów.
źródło i zdjęcia: Hanbud
Komentarze