Jeśli zapytamy Polaków o znane im marki branży elektronicznej Bosch wymieniany jest na pierwszym miejscu. Taką odpowiedź podaje aż 95% respondentów. Dział Elektronarzędzi Bosch rozpoczął swoją działalność w Polsce w 1992 r. i właśnie obchodzi jubileusz 25-lecia. Szacuje się, że przez ten czas ponad 2,5 mln Polaków zaopatrzyło się w wiertarki, wkrętarki, szlifierki kątowe, młoty obrotowe i inne elektronarzędzia Bosch. Skalę zmian pokazuje też porównanie obecnej sprzedaży do poziomu z początku działalności - w 1992 r. firma sprzedała w Polsce 4 000 sztuk elektronarzędzi, natomiast w 2016 220 000 sztuk, czyli aż 55 razy więcej.
W latach 90-tych Bosch zasłynął z wprowadzenia na polski rynek młotów z mocowaniem SDSplus i SDS max, stanowiących przełom w elektronarzędziach dedykowanych do pracy w betonie i żelbecie. Opracowana przez firmę technologia ułatwiła pracę profesjonalistom, którzy mogli w końcu porzucić uciążliwe wiertarki udarowe. Dzięki innowacyjnemu sprzętowi, Bosch zyskał wielu zwolenników, którzy do tego stopnia cenili sobie produkt, że firma utworzyła tzw. "klub młotkowy" skupiający dealerów, którzy mieli go w swojej ofercie.
Przełomowe elektronarzędzia
Kolejnym rewolucyjnym rozwiązaniem było wprowadzenie do oferty Bosch elektronarzędzi akumulatorowych w technologii litowo-jonowej. Pierwszym takim modelem na rynku była łatwa w użyciu wkrętarka dla majsterkowiczów: Bosch IXO. Do dziś - a obecnie oferowana jest już piąta jej wersja - na całym świecie sprzedało się 13,5 mln sztuk tej wyjątkowo udanej wkrętarki. Wkrętarka IXO pokazała, jak duże znaczenie w elektronarzędziach ma prostota i wygoda ich użytkowania. Nic więc dziwnego, że kolejnym krokiem Bosch było wypuszczenie w 2015 roku pierwszego elektronarzędzia ładowanego indukcyjne (System Bosch Wireless Charging). Wyjątkowy system, dzięki specjalnemu akumulatorowi i indukcyjnej ładowarce, umożliwia szybkie ładowanie narzędzia podczas przerw w pracy, bez konieczności posiadania dodatkowej baterii.
Zasługą Bosch jest też zbudowanie w Polsce rynku elektronarzędzi pomiarowych wśród konsumentów prywatnych. Dalmierz, tak jak kiedyś zwykła miarka, stał się sprzętem postrzeganym w polskich domach jako niezbędny, tak samo jak pralka czy lodówka. W 2017 r. już ponad 63% zapytanych osób potwierdziło znajomość kategorii dalmierzy laserowych firmy Bosch.
Digitalne innowacje Bosch
Bosch co roku wprowadza na polski rynek wiele nowości produktowych, oprócz tego mocno stawa na rozwój i wykorzystanie technologii digitalnych, ułatwiających pracę profesjonalistom i majsterkowiczom. Dostępne są rozwiązania, w których wybrane elektronarzędzia łączy się z aplikacjami instalowanymi w smartfonach lub tabletach. Jedną z najwcześniejszych takich innowacji było zastosowanie w dalmierzach laserowych Bosch technologii Bluetooth. Dzięki niej uzyskane pomiary są przesyłane na smartfon lub tablet, a następnie mogą tam być zapisywane, obrabiane i wysyłane dalej dzięki specjalnej aplikacji Bosch. Ołówek i kartka papieru przestają być potrzebne.
Elektronarzędzia nowych pokoleń
Ten kierunek rozwoju Działu Elektronarzędzi szczególnie docenia pokolenie obecnych 25-latków, którzy wkraczają w samodzielność i na rynek pracy. Z badania* przeprowadzonego z okazji 25-lecia firmy Robert Bosch w Polsce wyłania się obraz pokolenia uzależnionego od technologii. Na co dzień badani są wręcz otoczeni ekranami smartfonów, komputerów i innych urządzeń elektronicznych. Ponad dwie trzecie z nich deklaruje, że w Internecie spędza co najmniej 4 godziny dziennie. Między innymi dla nich Bosch otworzył ostatnio własny internetowy sklep elektronarzędzi przeznaczonych dla majsterkowiczów. Intensywnie wspiera też partnerów handlowych oferujących produkty Bosch w tym kanale, co przyczynia się do stałych dwucyfrowych wzrostów sprzedaży elektronarzędzi w obszarze online. Będąc w awangardzie zmian rynkowych, Bosch pozostaje wierny swoim zasadom: wciąż stawia na jakość i budowanie długofalowych relacji z klientem, choć obecnie coraz częściej kontakty i wymiana informacji odbywają się online.
* Badania ilościowe i jakościowe zostały przeprowadzone na zlecenie Bosch przez ośrodek badawczy Danae na przełomie kwietnia i maja br. Wzięło w nich udział 527 osób w wieku 25 lat.
źródło i zdjęcie: Bosch
Komentarze