E-commerce oznacza dla klientów dostęp z dowolnego miejsca i wygodny sposób składania zamówień, szczególnie gdy te powtarzają się cyklicznie. Możliwość stałego podglądu poprzednich dyspozycji i dostawa towarów w wyznaczone miejsce zagwarantowały platformom e-commerce duży udział w rynku. W Polsce obserwujemy ciągle rosnące zainteresowanie tym kanałem sprzedaży. Dobre warunki do jego rozwoju w maju zapewnił również rząd, nie obejmując e-handlu podatkiem od sprzedaży. Rynek materiałów budowlanych dopiero zaczął korzystać z tego modelu, ale już może pochwalić się znaczącymi zyskami.
Zeszły rok był dla branży dobrym zwiastunem i obiecującą prognozą na przyszłość. Dzięki dedykowanym rozwiązaniom, widzimy rosnące zainteresowanie zarówno wśród małych firm, jak i dużych przedsiębiorstw budowlanych. Dla nich, współpraca z firmą z 50 oddziałami stacjonarnymi i nowoczesnym systemem e-commerce to bardzo duże udogodnienie. Sprzedaż internetowa umożliwia nie tylko zakupy 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, ale także wiele innych udogodnień, jak ponowienie zamówienia jednym kliknięciem, mówi Bartosz Pilch, Dyrektor E-commerce w firmie SIG.
Miniony rok był czasem dynamicznego rozwoju platform e-commerce w Polsce. Sprzedaż internetowa odnotowała przyrost na poziomie od 15 do 19%, w zależności od źródeł. Jest to duży postęp, w porównaniu do reszty gałęzi gospodarki. Był to też przełomowy okres dla branży budowlanej, która stawiała swoje pierwsze kroki na rynku e-commerce. Pierwsze rozwiązania e-commerce w tej dziedzinie SIG zapoczątkował latem 2016 r., inicjując pilotażowy system, by w listopadzie wystartować z pełną platformą, dedykowaną klientom biznesowym.
Już po pierwszych miesiącach od wdrożenia w naszej firmie systemu e-commerce widzimy, że polski rynek sprzedaży materiałów budowlanych potrzebował tego typu narzędzia. Dostrzegamy wyraźny trend wzrostu sprzedaży tych produktów właśnie tym kanałem, dodaje Pilch.
Prognozy dla rynku materiałów budowlanych w ciągu 2-3 lat zapowiadają duży wzrost zakupów dokonywanych przez internet. W wielu firmach przez ten czas nastąpi też zmiana pokoleń. Dla tego młodszego, zakupy internetowe są naturalnym elementem codziennego życia, a także dużym ułatwieniem. Jednak osoby nie mające do tej pory styczności z taką formą, zachęcone jej popularnością, coraz chętniej będą z niej korzystać. Przewiduje się, że również zakupy m-commerce, czyli z wykorzystaniem urządzeń mobilnych, staną się w kolejnych latach bardziej popularne, niż te robione za pomocą komputerów czy laptopów.
Prowadzenie handlu omnichannel, czyli wielokanałowego, jest obecnie bardziej opłacalne, choć stawia wyzwania związane z zauważaniem potrzeb klientów oraz z korzyściami, jakie należy stworzyć kupującym. Firmy muszą również rozwiązać problemy logistyczne związane z dostarczeniem usługi do klienta oraz ze zwrotami towarów. Droga do sukcesu nie jest łatwa i wymaga wielu dodatkowych działań i przewidywań odnośnie zwrotu poniesionych kosztów.
Prognozy na najbliższy czas kształtują się obiecująco. Będzie to bardzo ważny okres dla e-commerce w branży budowlanej.
źródło i zdjęcie: SIG
Komentarze