Wjazd na posesję

Umożliwienie wygodnego wjazdu na posesję z drogi publicznej lub wewnętrznej wymaga uwzględnienia możliwości manewrowych własnych pojazdów i niezbędnych do obsługi posesji. Formalnie jego lokalizacja przy zjeździe z drogi publicznej jest określona na planie zagospodarowania działki, co niekiedy wymaga uzgodnień z zarządcą drogi. Zależnie od lokalnych warunków musimy też odpowiednio dostosować ogrodzenie i wybrać bramę wjazdową, a także zbudować drogę wewnętrzną do miejsca parkowania lub garażu.

Wjazd na posesję

Miejscowe utrudnienia

Zbyt wąska droga dojazdowa, rów odwadniający czy inne przeszkody terenowe mogą sprawiać problemy z wjazdem na teren działki, a ułatwienie dojazdu będzie wtedy wymagać zmiany usytuowania bramy lub dostosowania ogrodzenia kosztem powierzchni własnej nieruchomości.

Jeśli chcemy zmienić lokalizację zjazdu, powinniśmy wystąpić do zarządcy drogi (np. gminy, rejonu dróg powiatowych) o wyrażenie zgody, dołączając projekt nowej lokalizacji, mimo że budowa zjazdu z takiej drogi nie wymaga uzyskania pozwolenia na budowę ani nawet konieczności tego zgłaszania.

Jednak działania te z pewnością obejmą pas drogowy, co wymaga uzyskania pozytywnej opinii jej właściciela, a prace będziemy musieli zrealizować na własny koszt. Również wykorzystując teren tylko własnej posesji, możemy ułatwić wjazd, cofając odpowiednio bramę wjazdową od drogi, a przylegające do niej odcinki ogrodzenie ustawiamy skośnie.

Zjazd z drogi nieutwardzonej na nieutwardzona działkę. fot. portal budujemydom.pl
Zjazd z drogi nieutwardzonej na nieutwardzoną nawierzchnię posesji. fot. portal budujemydom.pl

Przy względnie łatwym zjeździe z drogi na działkę szerokość bramy przyjmuje się w granicach 3,5-4 m, chyba, że blisko ogrodzenia umieszczone są stanowiska postojowe dla kilku pojazdów, to wtedy lepiej zamontować bramę szerszą.

Istotne będzie również zabezpieczenie wjazdu przed ewentualnym napływem wody spływającej po utwardzonej nawierzchni drogowej. Przy ulewnych deszczach - co zdarza się coraz częściej - nawet niewielkie nachylenie powierzchni drogowej powoduje tworzenie się wartkiego strumienia, którego poziom może sięgać ponad nawierzchnię wjazdu, doprowadzając do zalania posesji.

Przy potencjalnych zagrożeniach takim zjawiskiem powinniśmy utworzyć próg lub muldę na wjeździe, podnosząc odpowiedni poziom nawierzchni. Przy tego rodzaju zabezpieczeniach istotne jest ustalenie linii granicy naszej działki - często bowiem część pasa drogowego przechodzi przez naszą działkę i wtedy niezbędne roboty na tym odcinku możemy przeprowadzić bez ustaleń z zarządcą drogi.

Trzeba tez pamiętać, że przy remoncie lub modernizacji drogi jej zarządca zobowiązany jest do odtworzenia istniejących zjazdów znajdujących się w granicach linii rozgraniczenia pasa drogowego i formalnie powinien być zapewniony zjazd do każdej działki ewidencyjnej znajdującej się w dokumentacji geodezyjnej.

Jakie ogrodzenie?

Ograniczenia w dowolności tworzenia ogrodzeń od strony drogi zawarte są często w lokalnych przepisach - zwłaszcza w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego (MPZP) - i przed budową trzeba to sprawdzić w urzędzie gminy, gdyż mimo braku konieczności zgłaszania jego budowy, nie może być ono niezgodne z miejscowymi wymaganiami.

Ogrodzenie łupane GORC® de Luxe GL22. fot. firma Joniec®
Ogrodzenie łupane GORC® de Luxe GL22. fot. firma Joniec®

Ustawowym ograniczeniem jest jego wysokość do 2,2 m, a także niedopuszczalność mocowania na wysokości poniżej 1,8 m niebezpiecznych przedmiotów, np. kolców, drutu kolczastego czy tłuczonego szkła. Lokalne ograniczenia najczęściej dotyczą formy stawianych przęseł np. nie można stawiać pełnych pokryć z elementów betonowych czy blachy.

W obrębie wjazdu najczęściej budowane są słupy ogrodzeniowe, pełniące jednocześnie rolę zamocowań do bramy wjazdowej, furtki, a także miejsca zainstalowania skrzynki na listy czy domofonu.

Słupek ogrodzeniowy z domofonem i "skrzynką na listy". fot. O.B.A. Guardi
Słupek ogrodzeniowy z domofonem i "skrzynką na listy". fot. O.B.A. Guardi

Zależnie od konstrukcji bramowej słupki mogą być stawiane jako murowane lub betonowe z dekoracyjną okładziną. Istotne będzie połączenie ich zbrojonym fundamentem - zwłaszcza w przypadku gruntów wysadzinowych - co w okresie zimy uchroni nas przed problemem źle funkcjonującej bramy, gdy w wyniku deformacji podłoża słupki będą się niezależnie odchylać.

Z kolei zamocowania do zamontowania bramy powinny być konstrukcyjnie połączone ze słupkami, np. w postaci zabetonowanej konstrukcji stalowej z wyprowadzonymi elementami umożliwiającymi przykręcenie lub przyspawanie, np. zawiasów bramy rozwiernej.

Niekiedy alternatywnie do zamocowań wykorzystywane są rozprężne kotwy stalowe lub chemiczne, ale przy dynamicznych obciążeniach połączeń ich stabilność z czasem może być naruszona.

Podjazd wyłożony kostką brukową. fot. Semmelrock Stein+Design
Podjazd wyłożony kostką brukową. fot. Semmelrock Stein+Design

Zależnie od lokalizacji garażu czy miejsca przeznaczonego do parkowania samochodów konieczne będzie pobudowanie również odpowiedniej drogi oraz zapewnienie utwardzonej powierzchni do manewrowania pojazdem umożliwiającej wygodną zmianę kierunku przy wyjeżdżaniu z garażu.

Nawierzchnie dróg wewnętrznych pokrywane są najczęściej ozdobną kostką betonową na odpowiednio ustabilizowanym i ukształtowanym podłożu. Przy wyborze rodzaju nawierzchni musimy brać pod uwagę przewidywane obciążenia, jeśli oprócz wjazdu samochodów osobowych cyklicznie przyjeżdżać będą ciężkie pojazdy, np. opróżniające szambo lub dowożące płynny gaz czy olej opałowy.

Droga dojazdowa do garażu wykonana z betonowych płyt ażurowych. fot. Polbruk
Droga dojazdowa do garażu wykonana z betonowych płyt ażurowych. fot. Polbruk

Nawierzchnie podjazdów trzeba również dostosować do warunków terenowych i rodzaju podłoża. Przy dojeździe do posesji drogą gruntową, nawierzchnia wjazdu na działce powinna umożliwiać łatwe usunięcie naniesionego kołami błota, np. w postaci ażurowych płyt betonowych.

Wybór bramy wjazdowej

Pod względem funkcjonalnym mamy do wyboru dwa typu bram - rozwierne lub przesuwne. Ich wybór poza - własnościami użytkowymi - uzależniony jest od możliwości ich zamontowania ze względu na konieczność zapewnienie wolnej przestrzeni przy jej otwieraniu.

Założenie bramy przesuwnej wymaga zapewnienia wolnego prześwitu wzdłuż ogrodzenia na odcinku o długości odpowiadającej szerokości bramy plus 30-40% tej wartości, co odpowiada długości tzw. przeciwwagi. Zatem dla bramy czterometrowej wzdłuż płotu musi być wolne miejsce o długości ok. 5,5 m pozwalające na jej pełne otwarcie.

Natomiast bramy rozwierne - najczęściej dwuskrzydłowe - można założyć niemal w każdych warunkach terenowych, a otwierane do środka skrzydła nie ograniczają szerokości przejazdu.

Jedynie w skrajnie niekorzystnych warunkach, gdy za ogrodzeniem w odległości mniejszej niż 1,5-2 m znajduje się już garaż, trzeba zrezygnować z takiego rozwiązania. Bramy rozwierne doskonale nadają się do wjazdów cofniętych, gdy umieszczamy je poza linią ogrodzenia, ułatwiając w ten sposób wjazd na posesję.

Dwuskrzydłowa brama aluminiowa. fot O.B.A. Guardi
Dwuskrzydłowa brama aluminiowa. fot O.B.A. Guardi

Przy podobnych walorach funkcjonowania bram wjazdowych przesuwnych i rozwiernych - obie działają automatycznie po uruchomieniu pilotem - istotną cechą uwzględnioną przy ich wyborze będzie niezawodność działania w zmiennych warunkach atmosferycznych i odporność na uszkodzenia.

Bramy rozwierne pod względem działania nie różnią się od zwykłych ręcznie otwieranych furtek czy wjazdów, jedynie napęd odbywa się poprzez dołączony mechanizm. Na ich funkcjonowanie nie wpływa więc pogoda - np. oblodzenie, intensywne opady śniegu czy niskie temperatury z reguły nie powodują problemów z działaniem bramy.

Nawet w przypadku awarii mechanizmu napędowego bramę taką łatwo otwiera się czy zamyka ręcznie po rozłączeniu napędu.

Bramy przesuwne ze względu na sposób ich prowadzenia poprzez wózki umieszczone na poziomie gruntu są mniej odporne na ekstremalne warunki pogodowe.

Dość często dochodzi m.in. do zamarznięcia mechanizmu jezdnego, gdy słońce stopi zalegający śnieg, a nocą woda zamarznie. Mogą też wystąpić problemy spowodowane deformacją podłoża (np. w wyniku wysadzin mrozowych), co skutkuje niedomykaniem się bramy, gdy nie trafia ona w słupek dojazdowy.

Przesuwna brama wjazdowa. fot. Wiśniowski
Przesuwna brama wjazdowa. fot. Wiśniowski

Istotne znaczenie ma również ograniczone bezpieczeństwo użytkowania, gdyż standardowa ochrona ogranicza się jedynie do strefy w świetle bramy, pozostawiając niezabezpieczony przesuw w linii ogrodzenia.

Potencjalne zagrożenie zależy przede wszystkim od rodzaju poszycia płotu i skrzydła bramy, gdyż np. popularne sztachety pozwalają na włożenie między nie ręki, co przy przemieszczającym się skrzydle działa jak gilotyna, a przy braku bezpośredniej obserwacji i sterowaniu na odległość pilotem może dojść do poważnego wypadku.  

Montaż automatycznej bramy rozwiernej polega na zamocowaniu zawiasów na stabilnych słupkach, a mechanizm siłowników dobiera się stosownie do ciężaru skrzydła.

Ze względu na wymagane ich rozmieszczenie warto pozyskać dokumentację dla wybranego automatu bramowego, co umożliwi odpowiednie dostosowanie jej konstrukcji i znacząco ułatwi późniejszy montaż.

Dokumentacja zawiera, np. zalecane rozmieszczenie mocowania siłownika na słupku i skrzydle, a także wymagania odnośnie doprowadzenia instalacji elektrycznej, co - w przypadku słupków murowanych - pozwoli na wcześniejsze zabetonowanie rurek instalacyjnych pod przewody elektryczne.

Decydując się na zakup gotowej bramy przesuwnej, otrzymamy w komplecie zestaw niezbędnych elementów pozwalających na ręczy jej przesuw, ale mechanizm napędowy z reguły kupujemy oddzielnie, a jego moc uzależniona jest od ciężaru bramy.

Producenci bram z reguły do zakupionego produktu dołączają szczegółową instrukcję montażową, która podaje m.in. wymagany sposób fundamentowania, osadzenia rolek nośnych i górnej rolki prowadzącej, słupka dojazdowego oraz regulacji i montażu zamka hakowego.

Z kolei zamontowanie automatu bramowego wymaga osadzenia mechanizmu napędowego na poszerzonym fundamencie - najlepiej w połowie rozstawienia wózków nośnych - i zamocowaniu na skrzydle listwy zębatej. Konieczne jest również rozprowadzenie instalacji elektrycznej zasilającej mechanizm napędowym, skąd rozprowadzana jest do bariery ochronnej działającej na podczerwień, lampy sygnalizacyjnej czy dodatkowego oświetlenia wjazdu.

Autor: Redakcja BudownicwaB2B

Opracowanie: Aleksander Rembisz

Zdjęcia: Polbruk, Wiśniowski, Firma Joniec®, DoorHan, O.B.A. Guardi, Semmelrock Stein+Design, portal budujemydom.pl

Komentarze

FILMY OSTATNIO DODANE
Copyright © AVT 2020 Sklep AVT