Ekstremalna wytrzymałość mocowań fischer

Co łączy dno Morza Północnego, świątynię Ateny na Akropolu i najdłuższy na świecie tunel kolejowy Brenner Base? W każdym z nich zastosowane zostały rozwiązania fischer, które zadbały o bezpieczeństwo zamocowań.

Ekstremalna wytrzymałość mocowań fischer

Zamocowania fischer pod wodą

W ciężkich warunkach takich jak: lodowata woda i prawie zerowa widoczność, nurek badawczy Markus Brand najczęściej montuje mocowania na głębokości do dziesięciu metrów. Tak jak w przypadku 36 czworoboków zatopionych na Morzu Północnym u wybrzeży wyspy Heligoland.

Czujniki i metalowe pojemniki na próbki, zawierające małże przymocowane są do bloków, w ramach projektu badawczego "MarGate" Instytutu Alfreda Wegenera, który sprawdza wpływ zmian klimatu na Morze Północne oraz jego florę i faunę.

Metalowe próbki z małżami przymocowane na dnie Morza Północnego
Metalowe próbki z małżami przymocowane na dnie Morza Północnego. Fot. fischer Polska  

Instalacje podwodne zyskały na znaczeniu i popularności, w ostatnich latach - mówi Bernd Wetzel odpowiedzialny za doradztwo techniczne w fischer. - Szczególnie pożądane stały się porady dotyczące montażu w obszarze podwodnym, pod powierzchnią ziemi lub na dużych wysokościach.

To samo tyczy się kotew, które muszą wytrzymać w ekstremalnych warunkach pogodowych lub zamocowań stosowanych w budynkach historycznych.

Nasi klienci słyszeli odmowy od konkurencji, która bezradnie rozkłada ręce w przypadku nietypowych montaży - stwierdza Wetzel - W fischer mierzymy się najbardziej nawet ekstremalnymi tematami: jak choćby w przypadku instalacji podwodnych (projekt „MarGate”, Morze Północne), odbudowy (Akropol, Ateny), projektów infrastrukturalnych ("Le Grand Paris") czy konstrukcji tunelowych (tunel Brenner Base).

Początkowo, przy realizacji projektu "MarGate", nurkowie używali śrub z plastikowymi koszulkami rozporowymi. Nie trwało to jednak długo -  wyjaśnia Markus Brand. Dostęp do podwodnych otworów można uzyskać wyłącznie przy dużym wysiłku, dlatego mocowanie musi być niezawodne i trwałe - nawet na wzburzonym morzu.

Zwróciliśmy się do fischer, gdzie Bernd Wetzel zarekomendował nam zastosowanie kotwy sworzniowej fischer FBN II, do zamocowania prętów gwintowanych wyposażonych w czujniki.

Z kolei tytanowe słupki przymocowano do beczek z małżami za pomocą zaprawy iniekcyjnej FIS EM i kotwy sworzniowej FAZ II.

Czułe urządzenia pomiarowe na Akropolu zamocowane z fischerem

Nawet na Akropolu w Atenach stosowane są urządzenia pomiarowe oraz kotwa sworzniowa FAZ II. Przez lata ten skarb kultury został dotknięty trzęsieniami ziemi, bombardowaniami i oblężeniami, a także interwencjami ludzi i nieuchronnym wpływem mijającego czasu.

Do monitorowania deformacji ścian i obszarów szczególnie zagrożonych, zainstalowano tam w 2016 roku światłowodową siatkę Bragga. Czujniki zamontowane zostały przy użyciu kotwy fischer FBN II.

Montaż był wyjątkowo szybki, a geometria śruby umożliwiła idealne rozłożenie obciążenia - wyjaśniają specjaliści od inżynierii montażu fischer.

Rozbudowa podziemnego transportu publicznego w Paryżu

"Le Grand Paris" to projekt, który ma połączyć stolicę Francji z wieloma sąsiadującymi aglomeracjami. Istniejąca sieć metra i RER( fr. Réseau Express Régional - sieć kolei regionalnych) rozbudowana zostanie o około 200 kilometrów nowych tras i 68 nowych przystanków.

Aktualną trasę rozszerzono już o sześć kilometrów i pięć nowych przystanków. Do zamocowania systemu konsoli linii zasilających wykorzystano przelotowe kotwy śrubowe fischer HFH II-I.

„Grand Paris” - rozbudowa linii metra w Paryżu
„Grand Paris” - rozbudowa linii metra w Paryżu. Fot. fischer Polska 

Przed montażem wykonano liczne próby wyrywania, w różnych segmentach budowy. Testy te zapewniły, że wykorzystane materiały będą najodpowiedniejsze, ponieważ w prefabrykowanych częściach zastosowano specjalistyczne wiercenia.

Tunel bazowy Brenner - maksymalne bezpieczeństwo usług kolejowych

Budowa najdłuższego na świecie podziemnego połączenia kolejowego Brenner, ma zostać ukończona w 2027 roku.

Rozwiązania firmy fischer przekonały klienta, ponieważ pasują do wymiarów, są ekonomiczne, trwałe, łatwe w użyciu i wysokiej jakości. Są to decydujące cechy, szczególnie na wymagających budowach, takich jak Brenner Base Tunnel - mówi Manfred Rabl, doradca techniczny fischer w Austrii, który jest odpowiedzialny za projekt.

Zaprawa iniekcyjna FIS SB służy do montażu prętów zbrojeniowych, szyn prowadzących, elementów szalunkowych i uchwytów mocujących do linii zasilających. Wykorzystano także śruby do betonu fischer ULTRACUT FBS II, wysokiej wydajności mocowania tymczasowe.

Budowa tunelu Brenner
Budowa tunelu Brenner. Fot. fischer Polska 

Próba nieustających obciążeń - wieża testowa windy Rottweil

264-metrowa wieża testowa Thyssenkrupp w Rottweil ma 17 000 metrów kwadratowych okładziny wykonanej z powleczonej polimerem tkaniny z włókna szklanego.

Konstrukcja stalowa składa się z rur stalowych, kabli, ram A i płyt kotwiących, które łączą okładzinę elewacji z betonową ścianą. fischer opracował specjalistyczne rozwiązania dla tego projektu, uwzględniające różne grubości ścian i klasy wytrzymałości betonu.

Konstrukcja służy do testowania i certyfikacji nowej technologii wind
Konstrukcja służy do testowania i certyfikacji nowej technologii wind. Fot. fischer Polska 

Rozwiązania fischer odegrały kluczową rolę w przydzieleniu nam kontraktu - powiedział Stephan Gießer, wówczas kierownik projektu - Towarzyszyliśmy planistom, inspektorom i technikom podczas całego procesu tworzenia i budowy.

Źródło i zdjęcia: fischer Polska 

Komentarze

FILMY OSTATNIO DODANE
Copyright © AVT 2020 Sklep AVT