W ciągu trzech kwartałów 2018 roku Grupa Kapitałowa Śnieżka osiągnęła skonsolidowane przychody ze sprzedaży w wysokości 484,3 mln zł, o 2,2% wyższe niż przed rokiem.
Za ten okres Grupa wypracowała także rekordowe zyski: 81,3 mln zł (+ 15,6% r/r) na działalności operacyjnej, 95,1 mln zł (+15,2% r/r) na poziomie EBITDA oraz 64,5 mln zł (+13,9% r/r) skonsolidowanego zysku netto.
Dominujący udział w całkowitych przychodach ze sprzedaży Grupy (77,6%) miała sprzedaż krajowa. W raportowanym okresie wzrosła ona o 3,6% r/r do 375,6 mln zł.
- W porównaniu z ostatnimi latami, na rynku farb i lakierów widać było pewne ożywienie koniunktury, które przełożyło się na wyższy popyt na produkty premium oraz te ze średniej półki cenowej. Równocześnie skurczył się segment najtańszych farb. To czynniki, które wsparły wzrost naszej sprzedaży w Polsce - mówi Witold Waśko, wiceprezes zarządu, dyrektor ds. ekonomicznych FFiL Śnieżka SA.
Lepsze tegoroczne wyniki Grupy na polskim rynku to także efekt podniesienia cen produktów, dokonanego w pierwszych miesiącach 2018 roku, rekompensującego rosnące ceny surowców, w szczególności bieli tytanowej - podstawowego surowca używanego do produkcji farb.
Ukraina wiodącym rynkiem eksportowym
W ciągu trzech kwartałów 2018 roku Grupa osiągnęła o 2,3% wyższe niż rok wcześniej obroty na rynku ukraińskim, który z udziałem na poziomie 12,7% stanowił jej kluczowy rynek eksportowy. W raportowanym okresie przychody ze sprzedaży Grupy na Ukrainie wyniosły 61,7 mln zł.
- W minionym kwartale obserwowaliśmy kontynuację procesu odbudowy rynku farb i lakierów na Ukrainie po wcześniejszym kryzysie. Co ciekawe, również u naszych wschodnich sąsiadów stopniowo rósł popyt na farby i lakiery z wyższych segmentów cenowych - mówi Witold Waśko.
Wyższe przychody niż rok wcześniej Grupa odnotowała także w Mołdawii, a niższe m.in. na Białorusi (gdzie pomimo symptomów ożywienia gospodarczego, siła nabywcza białoruskich konsumentów pozostawała niska) i w Rosji (co wynikało z ograniczenia działalności Grupy na tamtejszym rynku).
Optymistyczne prognozy dla Śnieżki na 2019 rok
W omawianym okresie Grupa kontynuowała zaplanowane zadania inwestycyjne, przygotowując się na spodziewaną dalszą poprawę koniunktury na rynku farb i lakierów.
W okresie od stycznia do końca września 2018 roku łączna wartość nakładów poniesionych na inwestycje przez spółki należące do Grupy wyniosła 58,5 mln zł. Środki te zostały przeznaczone m.in. na modernizację i rozbudowę linii produkcyjnych oraz zakup działki pod budowę nowego Centrum Logistycznego.
Ponadto Grupa kontynuowała restrukturyzację w Radomskiej Fabryce Farb i Lakierów SA.
Zarząd Śnieżki oczekuje, że kolejne miesiące na rynku farb i lakierów w Polsce, a także na Ukrainie, przyniosą kontynuację trendów w preferencjach konsumentów, widocznych w trzecim kwartale 2018 roku - w tym wyższy popyt na droższe, charakteryzujące się wyższą jakością produkty marek premium oraz produkty ze średniego segmentu cenowego.
Śnieżka to wiodący producent farb i lakierów w Polsce i jedna z czołowych marek m.in. na rynku ukraińskim, białoruskim czy mołdawskim. Jako jedyna w kraju Śnieżka posiada Akredytowane Laboratorium Badawcze i jako jedyna firma z branży jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.
Spółka wyróżnia się, między innymi, innowacyjnością, funkcjonowaniem w oparciu o jasno zdefiniowany system wartości oraz wieloletnim zaangażowaniem w działalność na rzecz lokalnej społeczności.
Nowoczesne zakłady produkcyjne Śnieżki, zlokalizowane w Polsce, na Ukrainie oraz Białorusi, produkują rocznie 140 mln litrów różnego rodzaju wyrobów chemii budowlanej, które cieszą się zaufaniem odbiorców.
Źródło i zdjęcia: Śnieżka
Komentarze