Sławomir Rutczyńsk - doradca technologiczny z Lafarge Cement S.A., tłumaczy na co zwrócić uwagę przy budowie ścieżek ogrodowych, jak je odpowiednio wkomponować w teren wokół domu i przy użyciu jakich materiałów je wykonać.
Planując zagospodarowanie przestrzeni wokół domu musimy przede wszystkim rzetelnie oszacować jaką powierzchnię mamy do dyspozycji. Wielkość terenu wpływa bezpośrednio na projekt i układ ścieżek, a także na wybór konkretnych rozwiązań. W przypadku dużych powierzchni można szczegółowo rozplanować dróżki, ścieżki czy podjazdy. Natomiast w przypadku małych ogrodów często musimy ograniczyć się do prostej, lecz ozdobnej drogi prowadzącej od furtki do wejścia domu. Pamiętajmy, że w każdym przypadku musimy zachować umiar, ponieważ zbyt duże nagromadzenie elementów ozdobnych może dać zupełnie odwrotny efekt.
Miękkie, betonowe, drewniane, a może klasyczne twarde na bazie kamienia czy kostki brukowej? Ze względu na szeroki wybór nawierzchni dostępnych na rynku każdy znajdzie idealny dla siebie materiał. Pamiętajmy, że w zależności od wybranej nawierzchni należy odpowiednio przygotować podłoże. Powierzchnie twarde, charakteryzujące się dużą wytrzymałością, doskonale sprawdzą się wszędzie tam, gdzie przewidujemy silne obciążenie. Są to przede wszystkim ciągi komunikacyjne, podjazdy czy place przed budynkami gospodarczymi.
Grunt to dobre podłoże
Przystąpienie do wszelkich prac należy zawsze poprzedzić ustaleniem poziomu wód gruntowych. Jeśli jest on niski - w przypadku gdy ogród znajduje się np. na wzniesieniu - możemy być spokojni o efekty naszych działań. Gorzej, jeżeli teren jest usytuowany nisko, gdzie wody gruntowe znajdują się tuż pod powierzchnią ziemi. Wtedy koniecznie musimy pamiętać o systemie drenów.
Pierwszym krokiem w budowaniu ścieżek czy podjazdów powinno być precyzyjne wyznaczenie powierzchni prowadzonych prac. Następnie, na tym terenie wykonujemy wykop, pamiętając o dokładnym ściągnięciu humusu wraz ze wszystkimi organicznymi częściami roślin. To wierzchnia, żyzna warstwa ziemi, która pod wpływem wilgotności, może zmienić objętość i sprawić, że nawierzchnia ulegnie "wybrzuszeniom" lub popęka. Głębokość wykonanego wykopu zależy głównie od finalnego przeznaczenia - podjazd dla samochodów będzie wymagał zdecydowanie głębszego wykopu, niż teren przeznaczony np. pod zwykłą ścieżkę ogrodową.
W przypadku najlżejszych ciągów czyli ścieżek lub dróżek warstwa nośna wynosi od 10 do 20 cm i jest wykonywana głównie z drobnego żwiru lub piasku stabilizowanego cementem. Natomiast jeżeli przystępujemy do budowy podjazdu, podsypkę dodatkowo mocno zagęszczamy mechanicznie. Warstwa nośna powinna wynosić około 30-40 cm, a pierwszą układaną warstwą powinien być dobrze zagęszczony piasek.
Beton - trwały i dekoracyjny
Największym atutem betonowych powierzchni jest przede wszystkim ich długowieczność. Odpowiednio przygotowane podłoże sprawi, że betonowa nawierzchnia posłuży nam długie lata, nie popęka pod obciążeniem i nie powstaną koleiny. Pamiętajmy, że decydując się na betonowe elementy w ogrodzie zyskujemy możliwość modelowania kształtu, koloru oraz faktury powierzchni na miejscu inwestycji.
Dodatek barwionej kostki brukowej, ozdobnego kruszywa lub kamieni czy zawsze modnych otoczaków pozwala na uzyskanie ciekawych i bardzo nowoczesnych aranżacji. Ze względu na swoją trwałość betonowe nawierzchnie często wykorzystywane są do budowy podjazdów samochodowych lub placyków.
Jeżeli chcemy samodzielnie przygotować mieszankę betonową warto użyć cementu, który charakteryzuje się wysoką wytrzymałością i odpornością na działanie niekorzystnych czynników atmosferycznych lub agresywne środowisko chemiczne. W takim przypadku świetnie sprawdzi się cement klasy 42,5 Ekspert, który ze względu na swoje właściwości robocze doskonale nadaje się do szerokiego stosowania przy wszelkiego rodzaju posadzkach, ścieżkach czy chodnikach.
Zawsze modna kostka
Kostka brukowa to wciąż jeden z najbardziej popularnych materiałów wykorzystywanych do budowy ścieżek. W zależności od potrzeb i przeznaczenia produkuje się kostkę brukową o różnych zestandaryzowanych grubościach:
- 4 cm - do tworzenia nieobciążonych chodników czy dekoracyjnych opasek wokół budynku,
- 6 cm - do nawierzchni o małym obciążeniu t.j. ruch pieszy i lekkich pojazdów,
- 8 cm - na nawierzchnie ulic, parkingów,
- 10 cm - do nawierzchni obciążonych ruchem pojazdów ciężarowych, autobusów i innych maszyn generujących duże obciążenie.
Do największych zalet kostki należy szybkość układania i trwałość nawierzchni. Ponadto, bardzo łatwo ją zachować w czystości lub naprawić w przypadku uszkodzeń poszczególnych elementów ścieżki lub podjazdu do garażu. Kostka ma jednak jeszcze jedną zaletę, którą kochają przede wszystkim projektanci - daje duże możliwości aranżacyjne. Można ją swobodnie łączyć z innymi materiałami, takimi jak dekoracyjny beton, kamień naturalny czy szkło. Obecnie na rynku kostka brukowa pojawia się w coraz ciekawszych formach i odcieniach, dających wręcz nieograniczone możliwości dekoracyjne.
Ciekawym rozwiązaniem, rozbijającym klasyczną monotonię w ścieżkach ogrodowych, jest kostka, której powierzchnia jest specjalnie uszarstniana, z odkrytym kruszywem lub postarzona (starobruk). Do dyspozycji mamy całą paletę kolorów i kształtów betonowej kostki brukowej, a asortyment producentów coraz częściej uzupełniany jest o barwne elementy małej architektury jak palisady, gazony czy elementy ogrodzeń.
źródło i zdjęcie: Lafarge
Komentarze