Kotwy stalowe w ekstremalnych warunkach
Testy odbyły się, pośrodku Morza Północnego, gdzie wyroby stalowe pozostaną przez kolejne lata i poddawane będą wnikliwej obserwacji oraz analizie. Stanowiska testowe umieszczone są na platformach na zaledwie 1 km² „czerwonej skały”.
Starannie ułożone kotwy, wkręty i inne elementy mocujące, spoczywają na wyrównanych płytach lub betonowych i drewnianych klockach. Gdy zostaną zauważone, stanowią niemałą zagadkę dla nowoprzybyłych.
Platforma ma za zadanie testować produkty, narażone na działanie warunków atmosferycznych. Od 2006 r. firma fischer oddaje swoje narzędzia, w celu zbadania ich właściwości korozyjnych.
Sprawdzane jest, czy stal zmienia się w wyniku reakcji fizycznej lub chemicznej z otoczeniem, co wpływa na pogorszenie funkcji produktu.
„Heligoland jest silnie korozyjnym obszarem”, wyjaśnia Sebastian Schilling, odpowiedzialny za laboratorium badań korozji i materiałów Grupy fischer. „Nasze wyroby stalowe są narażone na wilgotne środowisko i wysoką zawartość soli w powietrzu, zwłaszcza że stanowiska testowe znajdują się w pobliżu portu”.
Przedstawiciele firmy fischer, samodzielnie sprawdzają rozwiązania w zakresie mocowania pod kątem ich korozji, a także montuje je w betonie, drewnie, kamieniu naturalnym lub jako złożony system, na przykład jako system izolacji termicznej.
„Próbki są dokumentowane, usuwane lub wymieniane przynajmniej raz w roku”, mówi Schilling. „Testujemy produkty z nowymi materiałami lub powłokami na Heligoland w dających się oszacować ramach czasowych i w rzeczywistych warunkach”.
Praktyczne testy zwiększające bezpieczeństwo
W Niemczech korozja powoduje roczne koszty rzędu miliarda, nie wspominając o wypadkach, dlatego testy te są niezwykle ważne. W maju 1980 roku w Berlinie zawalił się dachu sali konferencyjnej Kongresshalle, w wyniku tego wypadku śmierć poniosła jedna osoba.
Do tragedii doszło przez rdzę na elementach nośnych. W 1999 r. na wybrzeżu Bretanii również doszło również do tragicznego incydentu: 11 000 ton ropy wyciekało do morza przez zardzewiały kadłub tankowca „Erika”, zanieczyszczając 500 kilometrów plaży.
Równie fatalne w skutkach mogą być także uszkodzenia mocowań przez korozję. Były one przyczyną zawalenia się 200-tonowego, betonowego dachu krytego basenu Uster w Zurychu w 1985 roku, grzebiąc pod nim 40 osób, a 12 osób pozbawiając życia.
Testy są niezbędnym elementem zapobiegawczym tego typu tragediom. Nawet najdrobniejsze elementy wymagają profesjonalnej ochrony antykorozyjnej. Odpowiednie materiały i środki różnią się w zależności od warunków środowiskowych.
„Fasady, dachy czy inne elementy konstrukcyjne mogą ulec zawaleniu właśnie z powodu skorodowanych zamocowań”, potwierdza Sebastian Schilling. „Dlatego testujemy nasze produkty stalowe w rzeczywistych warunkach. Pozwala nam to chronić nasze rozwiązania przed korozją, a tym samym zapobiegać wypadkom, obrażeniom i wysokim kosztom ”.
Wykorzystanie przez Grupę fischer dodatkowego stanowiska testowe, tunelu drogowym Gotthard, a także w tunelach Wersten (Düsseldorf) i Burgholz (Wuppertal), znacząco wpływa na zminimalizowanie ilości tragicznych zdarzeń.
Planowane jest utworzenie dodatkowych obiektów, obejmujących w ten sposób wszystkie dominujące globalne strefy klimatyczne. Wyniki testów są bezpośrednio uwzględniane w zaleceniach technicznych, publikacjach, prezentacjach i działaniach komitetu fischera.
Źródło i zdjęcia: fischer Polska
Komentarze