Grupa Śnieżka ze wzrostem po III kwartale 2019 r.

Grupa Kapitałowa Śnieżka w III kwartale 2019 roku wypracowała wyższe przychody i zyski ze sprzedaży niż rok wcześniej. Znaczący wzrost wynika ze sprzyjającej koniunktury na rynku farb dekoracyjnych w Polsce oraz konsolidacji wyników Poli-Farbe na Węgrzech.

Grupa Śnieżka ze wzrostem po III kwartale 2019 r.

Wzrost w III kwartale 

Śnieżka równolegle kontynuowała cykl inwestycyjny, największy w swojej historii. Końcówka lata, na którą przypada III kwartał, to również rozkwit sezonu remontowo-budowlanego. Grupa Kapitałowa Śnieżka osiągnęła 246,1 mln zł przychodów ze sprzedaży (+33,7% r/r), 51,4 mln zł zysku EBITDA (+33,3% r/r) oraz prawie 36 mln zł zysku netto (+34,5% r/r).

Zysk przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł 33,8 mln zł i był o 29,6% wyższy niż rok wcześniej. Wypracowane w ciągu tych miesięcy rezultaty przełożyły się pozytywnie na wyniki Grupy za trzy kwartały 2019 roku. Sumując przychody ze sprzedaży w tym okresie wyniosły 575,6 mln zł i były o 18,8% wyższe w porównaniu do poprzedniego roku.

– Tegoroczny sezon przyniósł kontynuację pozytywnych dla Śnieżki trendów, które obserwujemy już od dłuższego czasu. W Polsce nasi klienci coraz częściej decydują się za zakup farb i lakierów z segmentu premium, w tym naszych marek Magnat oraz Vidaron. Odnotowujemy również wyższy popyt na produkty ze średniej półki cenowej, które oferujemy m.in. pod marką Śnieżka – komentuje wyniki Piotr Mikrut, prezes zarządu FFiL Śnieżka SA.

– Stopniowe przechodzenie konsumentów w kierunku produktów droższych, bardziej ekologicznych, z mniejszą ilością lotnych związków organicznych coraz wyraźniej widać także na Węgrzech, obecnie naszym drugim największym rynku – dodaje.

Przychody osiągnięte w Polsce miały największy udział w skonsolidowanym wyniku Grupy za trzy kwartały 2019 roku. Wzrosły one aż o 4,8%, do 393,9 mln zł i miały 68% udziału w łącznych przychodach.

Powiększenie się grupy kapitałowej, o węgierską spółkę produkcyjną Poli-Farbe Vegyipari Kft. i jej spółki zależne w Rumunii i na Słowacji prowadzące działalność handlową, miało istotny wpływ na zwiększenie sprzedaży w tym okresie. Na Węgrzech przychody Grupy (po konsolidacji wyników Poli-Farbe od 15 maja br.) wyniosły 71,6 mln zł.

Pod koniec września br. udział węgierskiego rynku w skonsolidowanych przychodach wzrósł do 12,4%, ale finalnie przekroczyć może 20%. Na Ukrainie i Białorusi – pozostałych kluczowych rynkach Grupy – przychody ze sprzedaży po trzech kwartałach 2019 roku były: nieznacznie wyższe na rynku ukraińskim (+0,3% r/r) oraz niższe na rynku białoruskim (-2,4% r/r) niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.

Od początku roku, tj. w ciągu trzech pierwszych kwartałów 2019 roku, Grupa zanotowała wyższe zyski: zysk brutto ze sprzedaży w wysokości 246,8 mln zł (+21,3% r/r), zysk na działalności operacyjnej (EBIT) w wysokości 87,0 mln zł (+7,0% r/r), wynik EBITDA w wysokości 105,8 mln zł (+11,3% r/r), oraz skonsolidowany zysk netto w wysokości 70,4 mln PLN (+9,1% r/r).

Ze względu na wyższe koszty – Śnieżka osiągnęła niższe marże niż rok wcześniej, za wyjątkiem marży brutto na sprzedaży, która wzrosła do wysokości 42,9%. Po trzech kwartałach 2019 roku nakłady inwestycyjne w Grupie Kapitałowej Śnieżka wyniosły 139,6 mln zł, tj. były o 171,9% wyższe niż w analogicznym okresie ub.r.

W samym tylko III kwartale 2019 roku Grupa wydała na rozwój 23,4 mln zł, kontynuując modernizację i rozbudowę linii produkcyjnych, usprawnienie procesów magazynowania oraz optymalizację kosztów wytwarzania w zakładach produkcyjnych zlokalizowanych w Polsce.

Prace w tym zakresie są bliskie ukończenia. Do końca 2019 roku planowane jest zakończenie modernizacji (w tym automatyzacji) i rozbudowy linii do produkcji farb kolorowych w zakładzie Lubzinie, a w I kwartale 2020 roku – farb białych w Pustkowie (oba zakłady są zlokalizowane w województwie podkarpackim).

Na początku 2020 roku powinny zakończyć się także główne wdrożenia zaplanowane w ramach transformacji cyfrowej Change IT, która ma zapewnić Śnieżce kolejne przewagi konkurencyjne w zakresie nowoczesnych metod zarządzania sprzedażą oraz relacjami z klientem.

Ponadto w III kwartale ruszyła budowa nowoczesnego Centrum Logistycznego w Zawadzie k. Dębicy, które pozwoli na szybsze i tańsze zaopatrywanie rynku w produkty Śnieżki.

Planowany koszt budowy I etapu, tj. hali magazynowej, to prawie 77 mln zł. Nowy obiekt o łącznej powierzchni ponad 44 tys. m2 ma zostać oddany do użytku w I kwartale 2022 roku. Docelowo przejmie on funkcje obecnych magazynów. Łączna wartość inwestycji zaplanowanych na lata 2018-2022 może wynieść ponad 300 mln zł.

Źródło i zdjęcia: Fabryka Farb i Lakierów Śnieżka

Komentarze

FILMY PRZESŁANE PRZEZ FIRMĘ
FILMY OSTATNIO DODANE
Copyright © AVT 2020 Sklep AVT