Przychody Grupy wzrosły w 2013 r. o 5 proc. i wyniosły 220,0 mln zł, wobec 209,5 mln zł sprzedaży w 2012 r. Na poziomie operacyjnym Libet zarobił 15,6 mln zł, czyli o 85,6% więcej niż rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 38,6 mln zł wobec 28,7 mln zł w 2012 r.,co oznacza wzrost o 34,2 proc. Czysty zysk zamknął się natomiast na poziomie 6,1 mln zł, co oznacza poprawę o 77,6 proc. w stosunku do wyniku w 2012 r. kiedy zarobek wyniósł 3,5 mln zł.
Poprawa mix’u produktowego i skuteczna optymalizacja kosztowa, pozwoliły Spółce zwiększyć rentowność. Marża brutto ze sprzedaży w 2013 r. osiągnęła 23%, po wzroście o 2,5 p.p.
Ubiegłoroczne wyniki są potwierdzeniem słuszności obranej strategii, zakładającej koncentrację na wysokomarżowych produktach Premium. Libet od kilku lat utrzymuje pozycję niekwestionowanego lidera w tym segmencie. Ponadto, badania przeprowadzone przez firmę badawczą PMR wskazują, że udało nam się powrócić na pozycję lidera całego rynku kostki brukowej w Polsce.Jest to dla nas niewątpliwy sukces, dzięki któremu z optymizmem patrzymy w przyszłość – mówi Thomas Lehmann, Prezes Zarządu Libet S.A.
Podczas gdy średnia dla rynku stanowi nie więcej niż 15 proc., udział produktów Premium w całkowitej sprzedaży Libetu wyniósł w minionym roku 40 proc.Zgodnie z realizowaną przez Spółkę strategią, na koniec 2015 r. poziom ten ma sięgnąć 50 proc. By przybliżyć się do realizacji powyższego celu, w 2014 r. Libet planuje wprowadzić do oferty rekordową liczbę nowych produktów.
- W tym roku poszerzamy katalog o ponad 50 nowości, z których ponad 80 proc. to produkty Premium. Wchodzimy też w całkiem nowe segmenty działalności, m.in. systemy ogrodzeniowe, które pozwolą na dywersyfikację źródeł przychodów firmy – dodaje Lehmann.
Według szacunków PMR, w 2013 r. Libet odnotował wzrost udziału w rynku Premium z 32 do 34 proc. Grupa wyprodukowała w tym czasie o ponad 130 proc. więcej produktów Premium niż kolejny gracz na rynku. Podczas gdy w ubiegłym roku nastąpił 10 proc. spadek wolumenu produkcji kostki brukowej ogółem, wielkość produkcji Libetu pozostała na niezmienionym poziomie. Pozwoliło to Spółce na zwiększenie udziału w całym rynku z 19 do 22 proc. i wyrównanie tym samym poziomu dotychczasowego lidera.
Poza koncentracją na segmencie Premium i wzrostem udziału nowych, innowacyjnych produktów w całkowitej sprzedaży, strategia Spółki zakłada zwiększanie lojalności klientów, ekspansję zagraniczną oraz wzrost sprzedaży produktów pod marką BaumaBrick. Libet jest w trakcie implementacji zmian w umowach partnerskich. Spółka zrealizowała pierwsze transakcje na Słowacji i w Czechach, gdzie powstały ogrody wystawowe. Na potrzeby rynków zagranicznych, przygotowane zostały dedykowane materiały promocyjne. W kolejnych miesiącach Libet planuje dynamicznie zwiększyć przychody ze sprzedaży za pośrednictwem kanałów DIY.
źródło: materiały prasowe Libet
Komentarze