Inwestycja w postaci adaptacji poddasza budynku wielorodzinnego na cele mieszkalne to projekt wymagający dokładnego przemyślenia. Przed podjęciem decyzji należy przeanalizować możliwości techniczne poddasza i finansowe wspólnoty, a także potencjalne korzyści i straty związane z remontem.
Adaptacja poddasza to kwestia wychodząca poza zakres zwykłego zarządu nieruchomością. W zależności od liczby wyodrębnionych i niewyodrębnionych lokali, zarząd musi uzyskać zgodę wszystkich współwłaścicieli lub zgodę właścicieli w formie uchwały uzupełnionej o pełnomocnictwo. W przypadku gdy budynek podlega zarządowi miasta lub gminy, a także gdy jest objęty ochroną konserwatora zabytków, należy uzyskać zgodę tych organów lub uzgodnić warunki przebudowy z wojewódzkim konserwatorem zabytków, wskazuje Mariusz Łubiński, prezes Admus Sp. z o.o.
W momencie zatwierdzenia uchwały wspólnoty, pierwszym krokiem w kierunku adaptacji poddasza powinno być uzyskanie pozwolenia na budowę. Stosowny wniosek wraz z prośbą o wydanie warunków zabudowy należy złożyć w wydziale architektoniczno-budowlanym w starostwie powiatowym lub w urzędzie miasta na prawach powiatu. Dokument dotyczący warunków zabudowy będzie stanowił podstawę do wykonania dokumentacji technicznej inwestycji. Z chwilą otrzymania pozwolenia powinniśmy zawiadomić jeszcze powiatowego inspektora nadzoru budowlanego o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót, przynajmniej siedem dni wcześniej przed rozpoczęciem.
Najważniejsze dla przyszłego wykorzystania lokum w celach zarobkowych jest spełnienie określonych prawnie warunków technicznych, jak na przykład tych dotyczących wysokości pomieszczenia. Nie zapomnijmy o doprowadzeniu instalacji elektrycznej, wykonanej zgodnie z projektem. Istotnie ważne jest odpowiednie podłączenie instalacji wodnej, uwarunkowane odpowiednim ciśnieniem wody na przyłączu. Problem z odbiorem lokum przez nadzorcę budowlanego może przysporzyć nam błędnie zainstalowany system ogrzewania oraz mało wydajna klimatyzacja. Istotnym elementem prac powinno być również wykonanie izolacji termicznej poddasza rozumiane jako ocieplenie dachu np. wełną mineralną oraz wymiana okien.
Zakończenie prac budowlanych wymaga odbioru lokalu przez nadzór budowlany i uzyskanie pozwolenia na użytkowanie. W ostatnim etapie sporządzamy akt notarialny i dokonujemy zmian w księdze wieczystej, informuje Łubiński.
Funkcjonalnie zaadoptowana przestrzeń poddasza to korzyść dla przyszłych użytkowników lokum, a często źródło zysku dla wspólnoty. Dodatkową przestrzeń użytkową możemy wynająć na biuro, dzięki czemu koszty wspólnoty maleją. Czynsz z wynajmu może znacząco obniżyć czynsz mieszkańców wspólnoty lub wesprzeć fundusz remontowy oraz kolejne inwestycje.
W przypadku sprzedaży lokalu należny skorygować udziały w nieruchomości wspólnej, które będą obejmowały powstały lokal.
źródło: Admus
zdjęcie: Pfleiderer
Komentarze