Pierwszy krok - czyszczenie
Przed nadejściem mrozów właściciele bram segmentowych powinni dokładnie wyczyścić poszczególne panele bramy. Zaleca się, aby zewnętrzną powierzchnię skrzydła odświeżać miękką gąbką przy użyciu niedrażniących środków myjących.{logo}
Do konserwacji bramy doskonale nadają się delikatne detergenty, na przykład przeznaczone do mycia samochodów. Stosowanie płynów czyszczących, które w swoim składzie posiadają rozcieńczalniki nitro, rozpuszczalniki chlorowane, salmiak lub inne materiały ścierne, może powodować uszkodzenie i zmatowienie bramy. Po umyciu preparat należy spłukać letnią wodą a powierzchnię wysuszyć miękką tkaniną.
W przypadku bram lakierowanych jednym z newralgicznych miejsc jest łączenie panelu z uszczelkami. Jeśli będzie ono czyste i odpowiednio nasmarowane, wyeliminujemy ryzyko ścierania powłoki lakieru z panelu bramy. Zadbajmy też o ozdobne aplikacje ze stali szlachetnej. Powinniśmy je przeczyścić minimum raz na 3 miesiące preparatem przeznaczonym do czyszczenia stali szlachetnej. Należy przy tym zwrócić uwagę, by płyn nie miał kontaktu z płaszczem bramy.
Uszczelka – mała, ale istotna rzecz
Przed nadejściem pierwszego śniegu, posiadaczom bram segmentowych zaleca się sprawdzenie stanu uszczelek na całym obwodzie bramy. Niskie temperatury i wilgoć mogą bowiem mieć negatywny wpływ na elementy gumowe, a powstałe mikrouszkodzenia, takie jak pęknięcia lub wgniecenia, przyczynią się do wnikania zimnego powietrza do garażu.
Uszczelki powinny być utrzymane w czystości, a częstotliwość ich mycia zależna jest od warunków pogodowych oraz tego, jak intensywnie używamy bramę. Producenci bram zalecają smarowanie ich preparatami silikonowymi raz w miesiącu, dzięki czemu zachowują one swoje elastyczne właściwości.
Sprawna mechanika
Przed okresem zimowym wszystkie bramy wymagają konserwacji elementów mechanicznych. Drobiny takie jak piasek, cement czy kurz przyspieszają korozję metalowych części i zużycie łożysk oraz sprężyn. Smar stosowany do ochrony elementów metalowych powinien być dedykowany do bram garażowych. Dobrze, jeśli dodatkowo będzie przeznaczony do użytku zewnętrznego. Zyskamy wówczas gwarancję ochrony przed wilgocią i niekorzystnymi dla elementów sterujących wahaniami temperatury. Smar powinniśmy zastosować także na prowadnicach, zawiasach oraz łożyskach rolek. Po nałożeniu preparatu, skrzydło bramy należy kilkakrotnie zamknąć i otworzyć, aby ułatwić dokładną penetrację smaru. Jego nadmiar usuwa się szmatką.
Dla naszego bezpieczeństwa oraz sprawnego funkcjonowania bramy, przynajmniej raz do roku powinniśmy zwrócić uwagę na stan zawiasów, łożysk i rolek, zamocowanie wału bramy oraz zużycie linek i sprężyn. Wszystkie istotne informacje dotyczące prawidłowej konserwacji bramy znajdują się w instrukcji obsługi zakupionego modelu. Przestrzegając zaleceń producenta niezawodną bramą będziemy cieszyć się przez cały rok.
źródło i zdjęcia: DAKO
Komentarze