Niezwykle ważną rzeczą jest zwrócenie uwagi na niedoinwestowanie termomodernizacji budynków komunalnych. Nowelizacja proponuje właśnie m.in. procedury dotyczące wsparcia samorządów gminnych w przedsięwzięciach termomodernizacyjnych i remontowych mieszkaniowych zasobów komunalnych. Proponowane wysokości wsparcia z budżetu państwa w latach 2020-2029, z których może zostać zasilony Fundusz Termomodernizacji i Remontów z przeznaczeniem na sfinansowanie wypłat premii termomodernizacyjnych, remontowych lub kompensacyjnych, sięgają 500 mln rocznie.
W porównaniu do obecnej wersji ustawy nowa wersja wprowadza istotne ulepszenia, między innymi:
- znosi kryteria wiążące wysokość premii z wartością kredytu i poziomem generowanych oszczędności. Ten drugi czynnik był poważną zaporą do skorzystania z premii dla właścicieli budynków jednorodzinnych. Według obecnego projektu, jedynym kryterium wysokości premii jest wartość inwestycji;
- przewiduje dodatkowe wsparcie, poza wymienionym w punkcie 1, na łączniki mechaniczne wzmacniające warstwy przegród zewnętrznych z wielkiej płyty;
- przewiduje niewielkie, ale jednak dodatkowe wsparcie, poza wymienianym w punkcie 1, na odnawialne źródła energii (OZE). Do tej pory OZE były wspierane, ale tylko w ramach 16% z inwestycji.
MIWO złożyło uwagę odnośnie artykułu 3.1 projektu dotyczącego finansowania programu termomodernizacji, wskazując, że program mógłby być dofinansowywany ze środków nowo powstającego Funduszu Modernizacyjnego, mechanizmu finansowania w ramach dyrektywy unijnej o ETS na lata 2021-2030, przeznaczonego na poprawę efektywności energetycznej w budynkach.
Programy wsparcia termomodernizacji mogą być dobrym impulsem dla zarządów budynków komunalnych w wielu miastach do podjęcia decyzji o termomodernizacji obiektów, które są w ich zarządzie.
- Cieszy nas, że dostrzeżono konieczność działań modernizacyjnych związanych z kolejną grupą budynków. Po budynkach jednorodzinnych, które zostały objęte programem „Czyste Powietrze”, jest to kolejny krok prowadzący do rozwiązania problemu niskiej emisji. Należy jednak pamiętać o właściwej kolejności działań związanych z termomodernizacją budynków. Pierwszym etapem modernizacji powinna być analiza energetyczna budynku, następnie termomodernizacja jego przegród zewnętrznych, a dopiero w następnej kolejności wymiana źródeł ciepła i poprawa sprawności instalacji ogrzewczej.
- Tylko taka kolejność działań gwarantuje ograniczenie smogu w Polsce oraz obniżenie kosztów ogrzewania budynków dla ich właścicieli czy zarządców. Kolejność odwrotna, czyli najpierw wymiana kotła, a następnie izolacja przegród zewnętrznych, oznacza przewymiarowanie źródeł ciepła, ich późniejszą nieefektywną pracę oraz wzrost kosztów ogrzewania. Wydajność urządzeń grzewczych jest bowiem ściśle uzależniona od właściwości izolacyjnych budynku - podkreśla Konrad Witczak, ekspert MIWO.
Źródło i zdjęcie: Stowarzyszenie MIWO
Komentarze