Projektanci prześcigają się dziś bowiem w kreowaniu awangardowych aranżacji, tworzonych przez komponowanie i kompilowanie ze sobą rozmaitych elementów, zgodnie z zapoczątkowanym w architekturze na przełomie XX i XXI wieku duchem postmodernizmu. Jedną z jego podstawowych cech jest właśnie eklektyzm - nieskrępowane kojarzenie ze sobą rozmaitych nurtów, pluralizm kierunków i prądów, a także estetyczna gra z formą i kontekstem historycznym.
Zgodnie z tymi założeniami na pierwszy plan wysuwają się więc innowacyjność, oryginalność i śmiałe, odważne pomysły aranżacyjne. W tak zaprojektowanych wnętrzach przeszłość łączy się z nowoczesnością, a poszczególne komponenty wywodzące się z różnych stylistyk tworzą kolaż, podkreślający indywidualny charakter pomieszczenia.
Dobry przykład stanowią popularne dziś schody pozbawione barierek i poręczy oraz znajdująca się pod nimi stylizowana na lata 50. kultowa lodówka firmy Smeg w nietuzinkowym różowym kolorze. Jak dowiodła projektantka Gaba Kliś, której aranżacje znane są ze śmiałego i swobodnego przełamywania konwencji, szary kolor ścian stanowi wyjątkowo dobre tło dla innych barw, umożliwiając zgrabną grę odważnymi akcentami kolorystycznymi. Kreując domowe wnętrze projektantka postawiła sobie za cel stworzenie modnego designu, dzięki odpowiedniemu zestawieniu charakterystycznych kształtów i kolorów.
Szczególną rolę w zaprojektowanej kompozycji odgrywa umiejętne posługiwanie się detalem. Uwagę przykuwa przede wszystkim zastosowanie natynkowej instalacji i łączników produkowanych przez Kontakt-Simon. Takie rozwiązania - stosowane tradycyjnie w rzadziej odwiedzanej przestrzeni użytkowej - zostały mocno wyeksponowane, by trafnie dopełniać całość. To doskonały przykład strategii polegającej na zaakcentowaniu elementów, które do tej pory starano się raczej wpisać w pejzaż mieszkania tak, by nie rzucały się szczególnie w oczy.
Jak widać, w dobrze przemyślanej aranżacji łączniki i gniazda natynkowe z serii Simon Protector stały się oryginalnymi, kubistycznymi detalami dekoracyjnymi, niepozbawionymi nowoczesnego postindustrialnego charakteru.
źródło i zdjęcia: Kontakt-Simon
Komentarze