Kodeks Dobrych Praktyk dla deweloperów - co się zmienia?

3 października 2024 roku, podczas Kongresu Deweloperskiego w Krakowie, Polski Związek Firm Deweloperskich ogłosił nowy Kodeks Dobrych Praktyk, będący odpowiedzią na wyzwania stojące przed branżą. Dokument ten ma na celu podniesienie standardów rynkowych oraz budowanie zaufania klientów do firm zrzeszonych w Związku.

Kodeks Dobrych Praktyk dla deweloperów - co się zmienia?

Branża deweloperska odgrywa istotną rolę w kształtowaniu przestrzeni życiowej w Polsce. W ciągu ostatnich dziesięciu lat deweloperzy wybudowali ponad milion mieszkań, co przyczyniło się do dynamicznego rozwoju miast oraz poprawy warunków życia mieszkańców.

Dzięki temu zwiększyła się dostępność nowoczesnych lokali oraz rozbudowano infrastrukturę towarzyszącą, taką jak szkoły, przedszkola i tereny rekreacyjne.

Deweloperzy coraz bardziej koncentrują się na jakości przestrzeni miejskiej oraz budowaniu zaufania klientów do swoich inwestycji.

- Świadomość, że zaufanie jest kluczowe dla stabilności i dalszego rozwoju rynku nieruchomości, była motorem do stworzenia nowego Kodeksu Dobrych Praktyk - mówi Monika Perekitko, wiceprezeska zarządu PZFD, członkini zarządu Dom Development.

Zaś Bartosz Guss, dyrektor generalny Polskiego Związku Firm Deweloperskich dodaje: „Kodeks Dobrych Praktyk to jasny sygnał, że firmy zrzeszone w PZFD to odpowiedzialni partnerzy, którym można zaufać i z którymi warto prowadzić dialog”.

Przyjęcie nowego Kodeksu Dobrych Praktyk przez PZFD to jasny sygnał dla rynku, że jednym z priorytetów Związku jest, aby firmy w nim zrzeszone stały się synonimem jakości.

Dokument nie tylko wyznacza standardy postępowania dla deweloperów, ale również zawiera szczegółowe zasady regulujące cały proces zakupu nieruchomości – od wyboru mieszkania, przez podpisanie umowy, aż po odbiór kluczy i użytkowanie lokalu.

Dzięki temu nabywcy zyskują pełną świadomość swoich praw i obowiązków na każdym etapie współpracy z deweloperem zrzeszonym w PZFD.

Transparentność i rzetelność informacji

Kodeks szczególną uwagę zwraca na transparentność działań. Deweloperzy są zobowiązani do przedstawiania wiarygodnych i realistycznych wizualizacji inwestycji oraz materiałów marketingowych zgodnych z rzeczywistością.

Wymaga również, aby meble na rzutach mieszkań były przedstawione w rzeczywistej skali, aby uczciwie odzwierciedlać przestrzeń użytkową pomieszczeń.

Firmy zrzeszone w PZFD są zobligowane do regularnego informowania klientów o postępach prac budowlanych i udzielania szybkich odpowiedzi na pytania.

W przypadku wystąpienia problemów lub opóźnień na budowie, kodeks nakłada obowiązek informowania klientów o przyczynach trudności oraz podejmowanych działaniach naprawczych.

- Takie podejście ma na celu budowanie zaufania oraz otwartej komunikacji z nabywcami, co jest niezbędne w każdej współpracy. Misją naszych firm jest ustanowienie najlepszych wzorców, które staną się inspiracją dla całej branży - podkreśla Bartosz Guss.

Nowy Kodeks szczegółowo reguluje odpowiedzialność posprzedażową, zobowiązując deweloperów do szybkiego usuwania usterek i sprawnej komunikacji z klientami w tym zakresie.

W dokumencie uwzględniono także przepisy dotyczące zapewnienia ciągłości odpowiedzialności z tytułu rękojmi i gwarancji w ramach grupy deweloperskiej, nawet w przypadku likwidacji spółki celowej utworzonej dla realizacji konkretnego projektu.

Zmiany obejmują również regulacje dotyczące współpracy deweloperów z administracją publiczną oraz wzajemnych relacji między firmami deweloperskimi. Zgodnie z kodeksem, konkurencja w branży powinna opierać się na uczciwych praktykach, co ma na celu podnoszenie jakości usług oraz zwiększanie satysfakcji nabywców.

Zaangażowanie wielu firm

Kodeks Dobrych Praktyk powstał na podstawie wytycznych Rady Dobrych Praktyk, będącej wspólną inicjatywą PZFD i grupy Otodom. W ciągu ostatnich dwóch lat, w trakcie serii warsztatów z udziałem przedstawicieli ponad 70 firm członkowskich PZFD, analizowano zachowania rynkowe i opracowywano rekomendacje dla branży.

Aktualizacja kodeksu była konieczna, ponieważ poprzedni dokument powstał niemal 20 lat temu, jeszcze przed wprowadzeniem ustawy o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego.

Chociaż był to ważny krok w budowaniu profesjonalnych relacji między deweloperami a klientami, rozwój gospodarki, technologii oraz zmieniające się oczekiwania konsumentów wymusiły redefinicję wartości i standardów branży.

- Polski Związek Firm Deweloperskich stawia sobie za cel nie tylko poprawienie wizerunku branży, ale także budowanie bardziej przyjaznych miast, w których standardy życia i komfort mieszkańców będą traktowane priorytetowo. Implementacja Kodeksu Dobrych Praktyk stanowić będzie ważny element tej wizji - podsumowuje Monika Perekitko, wiceprezeska zarządu PZFD.

Źródło i zdjęcia: PZFD, PAP MediaRoom

Opracowanie: BudownictwoB2B.pl

Fot. otwierająca: Adobe Stock

Komentarze

FILMY OSTATNIO DODANE
Copyright © AVT 2020 Sklep AVT