Do odbywającej się w 2011 r. XX edycji konkursu CEMEX Building Award zakwalifikowane zostały 634 projekty. Wyniki konkursu na najlepsze budynki z betonu zrealizowane na świecie w ostatnim roku ogłoszono 27 października 2011 r. w Monterrey w Meksyku.
Autorem projektu głównego budynku Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie jest niemiecko-polski zespół Pysall Ruge Architekten oraz Bartłomiej Kisielewski. Konstrukcję zaprojektowała firma Arup Polska.
Uroczyste otwarcie nowego gmachu nastąpiło 18 września 2010 r. Obiekt został sfinansowany w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Wartość inwestycji wyniosła 45,8 mln zł netto, z czego Województwo Małopolskie przekazało 10,6 mln zł, a 35,2 mln zł stanowiły środki pochodzące z Unii Europejskiej.
Bryła budynku przypomina swoim kształtem ogromne śmigło. Dwa skrzydła budynku przeznaczone są na cele ekspozycyjne, trzecie zawiera pomieszczenia konferencyjne i biurowe. Budynek Muzeum Lotnictwa Polskiego wykończony jest jasnoszarym i antracytowym betonem architektonicznym.
"Obiekt budowany był w okresie kwiecień 2008 - wrzesień 2011, a całkowita powierzchnia zabudowy wynosi 4500 m². Dla realizacji wykorzystano około 4000 m³ betonu, z czego prawie połowę stanowiły produkty specjalne firmy CEMEX: COMPACTON - beton architektoniczny barwiony w kolorze antracytowym, szlifowany z wyeksponowanym kruszywem dolomitowym w kolorze żółtym oraz FIBRON - beton posadzkowy ze specjalnymi włóknami stalowymi oraz barwnikiem antracytowym", mówi Piotr Rusecki, dyrektor w Pionie Betonu CEMEX Polska.
Budynek Muzeum Lotnictwa Polskiego zwyciężył na CEMEX Building Award 2011 również dlatego, że został wzniesiony zgodnie z zasadami budownictwa zrównoważonego. Znajdują się w nim systemy poprawiające jego efektywność energetyczną. By połączyć komfort użytkowania z ekonomią eksploatacji, budynek podzielono na dwie strefy temperaturowe. Zaawansowane instalacje podłogowe wykorzystywane są latem do chłodzenia natomiast zimą do ogrzewania. Systemy te działają w oparciu o pompy ciepła. By zredukować zapotrzebowanie na energię elektryczną potrzebną do oświetlania zwiększono do maksimum wykorzystanie oświetlenia naturalnego.
źródła: nbi.com.pl, muzeumlotnictwa.pl
zdjęcia: muzeumlotnictwa.pl
Komentarze