Cena czy jakość? Co decyduje o wyborze okien?

Coraz więcej Polaków zwraca uwagę na energooszczędność stolarki otworowej, co może wynikać z chęci oszczędzania w domowym budżecie. Ciekawie przedstawiają się także dane dotyczące przyczyn zakupu nowych okien.

Cena czy jakość? Co decyduje o wyborze okien?

Centrum Analiz Branżowych już po raz drugi przeprowadziło badanie ścieżki zakupowej klientów indywidualnych, którzy nabywają stolarkę okienną.

Wyniki zebrane w raporcie „Jak Polacy kupują okna? Edycja 2023” zostały porównane z danymi z badania z 2021 roku, co umożliwiło wskazanie preferencji oraz kluczowych czynników wpływających na decyzje polskich konsumentów przy wyborze konkretnych rozwiązań.

W przypadku stolarki okiennej mamy dwie podstawowe grupy klientów – inwestorów budujących nowy dom oraz tych, którzy podejmują się remontu już istniejącego budynku. I choć okna kupuje się na długie lata, ta druga grupa stanowi zdecydowaną większość. Świetnie ukazał to raport Centrum Analiz Branżowych za rok 2023, w którym aż 86% respondentów odpowiedziało, że dokonuje zakupu okien w ramach prac remontowych, a tylko 13% na potrzeby budowy nowego domu. Dla branży okiennej jest to bardzo ważna informacja, która pokazuje, że musimy skupić się na tym, czego tym konsumentom brakowało w posiadanej stolarce i tak dostosować ofertę, żeby stanowiła odpowiedź na potrzeby klientów – podkreśla Bożena Ryszka, dyrektor marketingu i PR firmy Aluprof, dostawcy nowoczesnych, energooszczędnych systemów aluminiowych przeznaczonych do produkcji okien, drzwi, fasad i osłon przeciwsłonecznych.

Bożena Ryszka, dyrektor marketingu i PR firmy Aluprof.

Polacy stawiają na energooszczędność

Z badania przeprowadzonego przez Centrum Analiz Branżowych wynika jeszcze jeden interesujący wniosek. Raport „Jak Polacy kupują okna? Edycja 2023” wyraźnie wskazuje na rosnące zainteresowanie zakupem nowej stolarki wśród inwestorów indywidualnych.

Zauważalna jest niewielka, ale stała tendencja wzrostowa w liczbie kupowanych okien, zarówno w nowoczesnych, mocno przeszklonych budynkach, jak i w tych poddawanych remontom.

Co istotne, głównym powodem wymiany stolarki, jak podaje blisko 70% respondentów, są słabe parametry termiczne dotychczasowych okien. Warto zaznaczyć, że wielu klientów decyduje się na wymianę okien bez przeprowadzania większych remontów mieszkań czy domów.

W porównaniu z badaniem z 2021 roku, odsetek Polaków, którzy chcą wymienić okna na tzw. „ciepłe okna”, wzrósł o 3%.

Na taki krok decydują się nie tylko osoby zamożne, ale także te z dochodami do 3 tys. zł na osobę. Jak podkreśla Bożena Ryszka, trend ten jest głównie wynikiem rosnących cen energii.

Współczesny inwestor staje się coraz bardziej świadomy w kwestii oszczędności energii – nie tylko ze względów ekologicznych, ale przede wszystkim finansowych. Klienci szukają rozwiązań pozwalających ograniczyć niepotrzebne straty ciepła, co przełoży się na poprawę bilansu energetycznego budynku i oszczędności w domowym budżecie. Na rynku możemy znaleźć wiele rozwiązań, które wpisują się w ramy tzw. „ciepłej stolarki”. Przykładem mogą być okna Aluprof z izolacją termiczną – MB-86N czy MB-79N. Zastosowane w nich technologie, w tym innowacyjne przekładki termiczne, pozwalają na uzyskanie bardzo dobrych właściwości termoizolacyjnych. Znacząco wpływa to na mniejsze zużycie energii potrzebnej go ogrzewania zimą i chłodzenia latem, zarówno w budynkach komercyjnych, jak i prywatnych domach czy mieszkaniach. To szczególnie istotne w kontekście odmrożenia cen energii elektrycznej, które spowoduje istotny wzrost rachunków za prąd, a pośrednio za ogrzewanie, czy klimatyzację. Dodatkową korzyścią wynikającą z mniejszego zużycia energii jest ochrona środowiska, co podkreślamy w naszej najnowszej kampanii „Panuj nad klimatem, panuj nad kosztami”, w której skupiamy się na promowaniu nowoczesnej, energooszczędnej stolarki aluminiowej – zaznacza dyrektor marketingu i PR firmy Aluprof.

Przy zakupie okien wciąż kierujemy się ceną

Chociaż energooszczędność nowej stolarki ma duże znaczenie dla większości Polaków, analiza przeprowadzona przez CAB pokazuje, że najważniejszym kryterium wyboru okien pozostaje ich cena.

Z raportu „Jak Polacy kupują okna? Edycja 2023” jasno wynika, że inwestorzy nie tylko poszukują materiałów i rozwiązań, które przyniosą późniejsze oszczędności, ale przede wszystkim zwracają uwagę na produkty dostępne w atrakcyjnych cenach.

Mimo że konsumenci częściej niż dwa lata temu interesują się jakością produktów, dla ponad 1/3 badanych cena nadal pozostaje kluczowym czynnikiem decydującym o wyborze konkretnego rozwiązania.

Kierowanie się podczas wyboru stolarki otworowej wyłącznie jej ceną to myślenie krótkowzroczne. Pamiętajmy, że wyższa kwota zakupu wynika zazwyczaj z lepszych parametrów termicznych czy akustycznych danego okna, a te przekładają się nie tylko na wyższy komfort domowników, ale też konkretne oszczędności w rachunkach za energię, które pozwalają na szybszy zwrot inwestycji. Jednocześnie warto korzystać ze wsparcia finansowego, jakie oferuje rząd czy konkretne samorządy. Przykładowo, w ramach programu „Czyste Powietrze”, realizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, można uzyskać wsparcie finansowe na prace termomodernizacyjne, które w nowej edycji obejmują również wymianę stolarki otworowej. Wysokość dotacji w programie wynosi od 40% do 100%, a w przypadku 100% dotacji pozawala na uzyskanie aż do 135 tys. zł. Tego typu programy otwierają możliwości zwłaszcza przed mniej zamożnymi rodzinami, dając szansę na zastosowanie nowoczesnych, energooszczędnych rozwiązań – podsumowuje Bożena Ryszka z firmy Aluprof.


Źródło i zdjęcia: Aluprof

Komentarze

FILMY PRZESŁANE PRZEZ FIRMĘ
FILMY OSTATNIO DODANE
Copyright © AVT 2020 Sklep AVT