W polskim przemyśle widać grupę spółek i ludzi, którzy odgrywają coraz większą rolę na międzynarodowej arenie. W ostatnich latach, na lidera branży budowlanej w kraju, wyrosła firma WIŚNIOWSKI – producent bram garażowych, okien, drzwi i systemów ogrodzeniowych, których produkty trafiają obecnie na najważniejsze europejskie rynki, m.in. do Francji, Włoch, Holandii, Belgii, Wielkiej Brytanii, Austrii, Czech, Szwecji, Norwegii i Szwajcarii.
Krystyna Baran, Prezes Zarządu WIŚNIOWSKI, przyznaje, że ekspansja jest naturalnym kierunkiem po zbudowaniu silnej pozycji na rodzimym rynku.
– Nieustannie wprowadzamy zasadę zapoczątkowaną przez założyciela naszej firmy, który twierdzi, że nawet dobre rzeczy można jeszcze ulepszyć. Jako jedna z pierwszych polskich firm, już ponad piętnaście lat temu, zdecydowaliśmy o wdrożeniu rozwiązań z zakresu automatyzacji i robotyzacji produkcji. Innowacyjność i ambicja zbudowania polskiej marki o światowym zasięgu to czynniki, które bez wątpienia przyczyniły się do sukcesu naszej firmy – przyznaje Krystyna Baran.
Fabryka za miliony
Bardzo ważny dla przedsiębiorstwa był rok 2021. To wtedy oddano do użytku znaczną część hal i maszyn zbudowanych w ramach największej w historii firmy inwestycji.
Rozbudowa fabryki pochłonęła ponad 350 milionów złotych i niemal dwukrotnie powiększyła jej powierzchnię, równocześnie podwajając moce produkcyjne. Obok autonomicznych fabryk wyrósł nowy biurowiec, a cały projekt wiązał się m.in. z przebudową skrzyżowania z drogą krajową, łączącą południe Polski z autostradą A4.
W firmowych budynkach, połączonych przeszkloną kładką, mieszczą się obecnie biura, centrum projektowo-badawcze oraz hale produkcyjno-magazynowe. Cały kompleks, położony w niewielkiej miejscowości Wielogłowy, architektonicznie przypomina swoim wyglądem najnowocześniejsze lotniska.
– Zbudowaliśmy trzy niezależne fabryki, które produkują okna i drzwi, bramy garażowe oraz ogrodzenia. Posiadamy najnowsze linie produkcyjne do tworzenia różnych elementów, w tym pierwszą w Polsce linię do produkcji paneli do bram segmentowych. Nasz park maszynowy korzysta z najnowszych technologii, a dzięki temu, że w znacznym stopniu sami projektujemy i tworzymy maszyny dla naszych fabryk, możemy dopasować produkcję do oczekiwań naszych klientów w najdrobniejszym detalu – mówi Maciej Ryś, wiceprezes firmy.
Inwestycja w nowoczesne linie technologiczne dała także możliwość zadbania o wydajność całego procesu produkcyjnego, redukując zbędne koszty, przestoje, odpady czy zużycie energii, przyczyniając się tym samym do ochrony środowiska.
Wprowadzane innowacje oraz zwiększenie zatrudnienia do przeszło dwóch tysięcy osób, jakie miało miejsce w ostatnich latach, mają docelowo wpłynąć m.in. na wzrost udziału sprzedaży na rynki zagraniczne.
– Obecnie eksportujemy ponad 40 proc. naszej produkcji. W ramach dużego apetytu na zwiększenie sprzedaży mocno rozwijamy ten obszar, dlatego też aktywnie pozyskujemy nowych przedstawicieli handlowych na rynkach eksportowych – zaznacza Maciej Ryś.
Marka WIŚNIOWSKI wciąż skupia się na realizacji idei tzw. przemysłu 4.0, którego założeniem jest promowanie indywidualnego podejścia przy masowej skali produkcji.
– Nasze fabryki to ponad 270 tys. m² powierzchni produkcyjnej. W kwestii doskonalenia procesów produkcyjnych nie zwalniamy tempa i wciąż myślimy o najnowocześniejszych rozwiązaniach, by jeszcze bardziej dostosowywać naszą produkcję do indywidualnych potrzeb i specyficznych wymagań rynku europejskiego. To podejście sprawiło, że jesteśmy w czołówce europejskich producentów branży budowlanej. Na rynek patrzymy globalnie – dodaje Maciej Ryś.
Polska światowym liderem
Inwestycyjne decyzje firmy nie dziwią, bo marka ma przed sobą ogromne perspektywy wzrostu. Polska już dziś jest jednym z liderów w światowym eksporcie stolarki budowlanej.
Według danych pochodzących z raportu “Rynek stolarki okiennej i drzwiowej w Polsce” (wrzesień 2022 r.) przygotowanego przez agencję badawczą ASM Research Solution Strategy na zlecenie związku Polskie Okna i Drzwi (największej organizacji skupiającej działających w Polsce producentów, dostawców i dystrybutorów stolarki budowlanej) Polska zajmuje pierwsze miejsce w eksporcie okien i drzwi wśród krajów europejskich, a drugie w eksporcie światowym tuż za Chinami.
Polski eksport okien i drzwi może być wart blisko 3 mld euro (tylko w pierwszych sześciu miesiącach 2022 roku Polska wyeksportowała okna i drzwi za 1,8 mld euro, o 34,7 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku).
Potwierdzają to też analizy Polskiego Instytutu Ekonomicznego - od przystąpienia Polski do Unii Europejskiej eksport produktów stolarki budowlanej wzrósł prawie dziesięciokrotnie.
Najważniejszymi rynkami dla stolarki budowlanej z Polski są państwa UE, a także Wielka Brytania i USA. Największym unijnym nabywcą są Niemcy, które np. w 2021 r. kupiły 35 proc. okien i drzwi z tworzyw sztucznych, ponad 25 proc. drzwi i okien z drewna i aluminium.
Pomimo licznych wyzwań, przed jakimi stoją przedsiębiorcy w branży, analitycy Polskiego Instytutu Ekonomicznego widzą dla branży stolarki budowlanej możliwości wzrostu w kolejnych latach w związku z programami termomodernizacji.
Są one związane przede wszystkim z realizacją tzw. Europejskiego Zielonego Ładu. Mają wspierać koniunkturę na wyroby budowlane, w tym m.in. na nowoczesne okna i drzwi, co na pewno pozytywnie wpłynie na sytuację branży.
Wspieranie zielonej przyszłości
Maciej Ryś, wiceprezes zarządu firmy, nie ukrywa, że Zielony Ład można dziś traktować jako pewnego rodzaju mapę drogową dla szeroko rozumianej gospodarki, w tym dla przemysłu materiałów budowlanych.
– Będziemy mieć do czynienia z przełomem w technologii materiałów i oferowanych produktów dla klientów. Firma na te zmiany jest już gotowa. W swojej ofercie ma np. superciepłe bramy UniTherm i PRIME, gwarantujące doskonałą izolację, czy trzyszybową wersję okien PRIMO 82, które są nawet 36 proc. cieplejsze niż dwuszybowe, co przełoży się na niższe rachunki za ogrzewanie czy klimatyzację.
Marka w zakresie termomodernizacji czy ekologii już dziś edukuje swoich klientów. Przekonuje, że nowe domy muszą być odpowiednio ciepłe i szczelne, bo dzięki temu możemy zmniejszyć swój wpływ na środowisko, płacić niższe rachunki i cieszyć się komfortem termicznym.
Proekologiczne działania nie skupiają się jedynie na oferowaniu innowacyjnych produktów. W 2023 roku uruchomiono produkcję własnej energii z odnawialnych źródeł energii, a opracowana strategia wzrostu firmy, zakładająca zwiększenie produkcji, wpisuje się w idee polityki zrównoważonego rozwoju.
Instalacja fotowoltaiczna o powierzchni 8 tys. m2 i mocy powyżej 1 MW pokrywa 1/6 dziennego zapotrzebowania zakładu na energię elektryczną. Na wymierne oszczędności energetyczne pozwoliła też automatyzacja i optymalizacja procesów produkcyjnych.
Przyjazne środowisku działania to także m.in. ograniczenie ilości wytwarzanych odpadów poprodukcyjnych czy powtórne wykorzystanie raz użytej wody w procesach malowania proszkowego i cynkowania, które pozwala na wymierną oszczędność 10 tys. m3 rocznie.
Jakość doceniana na Spitsbergenie
Firma WIŚNIOWSKI w br. obchodzi 34-lecie istnienia. W ogólnopolskiej skali, spośród największych firm charakteryzuje ją nie tylko to, że powstała w 100 proc. z polskiego kapitału i ma fabrykę w Polsce, ale także to że ma niemal w pełni zautomatyzowany proces produkcji.
Sprzedawane obecnie przez nią wyroby to bramy garażowe, systemy ogrodzeniowe oraz drzwi i okna – zarówno stalowe, aluminiowe, jak i PVC. A te trafiają nawet do najbardziej wymagających miejsc.
– Nasza marka jest obecna na Spitsbergenie, gdzie znajduje się Polska Stacja Polarna. Średnie temperatury w tej części Arktyki wahają się od -20 stopni Celsjusza w lutym, do +4 w lipcu. Jednak to nie temperatura odpowiada za ekstremalne warunki. W tym niesamowitym miejscu zamontowane są nasze drzwi i brama garażowa, które zostały specjalnie wyposażone… w klamki odporne na zaczepki niedźwiedzi. To dowód na to, jak daleko możemy się posunąć, by sprostać wymaganiom naszych klientów. Niezależnie od warunków – podsumowuje z uśmiechem Krystyna Baran, prezes Zarządu WIŚNIOWSKI.
Źródło i zdjęcia: WIŚNIOWSKI Sp. z o.o. S.K.A.
Komentarze