Założenia konkursu na energooszczędny dom przyszłości są odpowiedzią na prawie zero-energetyczne (NZEB), zrównoważone budownictwo przyszłości, stawiające na maksymalną uzasadnioną ekonomicznie oszczędność energii - a co za tym idzie kosztów utrzymania i negatywnego wpływu budynków na środowisko. Popularyzacja nowoczesnego budownictwa to jedna z idei kampanii Szóste paliwo, organizowanej przez ROCKWOOL Polska - producenta izolacji ze skalnej wełny mineralnej.
Jedną z myśli przewodnich konkursu, jak i kampanii jest zaznajomienie z koncepcją Trias Energetica, która mówi o tym, że projektując budynek należy najpierw ograniczyć do minimum straty ciepła, następnie wykorzystać ekonomicznie uzasadnione odnawialne źródła energii a na końcu poprawić efektywność wykorzystania nieodnawialnych źródeł energii. Studenci mają zwrócić uwagę na energię użytkową i jej znaczenie w bilansie energetycznym budynku: projekt musi spełniać przynajmniej wymogi projektu Warunków Technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie na rok 2014.
Jak twierdzi prof. dr hab. inż. Dariusz Gawin z Politechniki Łódzkiej, przewodniczący Jury: Takie konkursy to kuźnia kreatywności. Pozwalają podejść do projektowania w sposób bardziej praktyczny i twórczy, niż ma to miejsce w salach uczelni oraz zaznajomić się z trendami panującymi obecnie na rynku. Konkurs Multi EKO Dom porusza istotną tematykę standardów efektywności energetycznej w połączeniu z ekonomią: już niedługo będzie się projektować i budować wyłącznie w ten sposób, dlatego warto sprawdzić się już teraz i wziąć udział w rywalizacji. Nagrodą za najlepszą pracę jest 10 tysięcy złotych.
Skład Jury konkursu Multi EKO Dom:
- prof. dr hab. inż. Dariusz Gawin - Politechniki Łódzkiej
- hab. inż. Tomasz Kisielewicz - Politechnika Krakowska
- Dr hab. inż. Abdrahman Alsabry, prof. UZ - Uniwersytet Zielonogórski
- Artur Wójciak - architekt, Pracownia projektów Archipelag
- Piotr Pawlak - ROCKWOOL Polska
Prace można nadsyłać do 30 czerwca 2013 r.
Szczegółowe informacje odnośnie zasad i regulamin konkursu znajdują się na stronie Szóste paliwo.
***
Kampania społeczna Szóste paliwo ma na celu edukację i promocję efektywności energetycznej budynków. Organizatorem kampanii jest ROCKWOOL Polska. Celem kampanii jest zwrócenie uwagi inwestorom indywidualnym na aspekty związane z oszczędnością energii w budynkach. Dotyczy to przede wszystkim kwestii ogrzewania, które jest odpowiedzialne za blisko 80% konsumpcji energii w budynkach jednorodzinnych.
Do wsparcia kampanii Szóste paliwo ROCKWOOL zaprosił ekspertów Politechniki Łódzkiej, Politechniki Krakowskiej, Uniwersytetu Zielonogórskiego, jak również ekspertów z BuildDesk oraz ROCKWOOL Energy Design Center.
Drugi etap kampanii będzie składał się z kilku elementów: swoje działania skoncentruje między innymi na młodych projektantach, przyszłych budowlańcach i inżynierach, czyli dzisiejszych studentach i uczniach. W ramach Young Experts Program realizowane będą wykłady i ćwiczenia przybliżające praktyczne aspekty budownictwa efektywnego energetycznie, auditingu i optymalizacji energetycznej, itp.
Kampania dostarczy także wiedzy i rozwiązań projektantom, architektom, wykonawcom oraz inwestorom w kontekście Standardu ROCKWOOL - optymalnie dobranych rozwiązań, które pozwalają zmniejszyć rachunki za ogrzewanie. W tym celu również wdrożone zostaną nowoczesne narzędzia, takie jak m.in. OptiHouse, pozwalające na optymalizację energetyczną i ekonomiczną budynku.
źródło: ROCKWOOL Polska
Komentarze